Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

American Classic CR 420

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 24 apr 2008 22:24

havana schreef:De navenkeuze is nogal beperkt. Onderstaande suggesties gaan overigens over de achternaaf; vooraan neem je best gewoon de AMC naaf (deze is licht, goed en niet duur).

Mogelijk zijn:

- Tune MAG 180/190
- Tune MAG 160
- DT Swiss S240S (ook duur, € 259)
- Extralite Ultrahub (€ 349)
- Edco (ook vrij duur)
- M5 (183 gr, 249 euro)
- American Classic zelf (niet doen)
- Corima, die met 132 euro het best te betalen is.


Die laatste is denk ik de beste optie. From what I heard zijn ze erg goed. Als je met Shimano rijdt is de Dura Ace naaf ook nog een optie, hierbij opgemerkt dat deze héél lastig te krijgen is. De mijne heb ik destijds via eBay uit Japan over laten komen.

Qua spaken zou ik gaan voor de CX-rays of evt. de DT Aerolite. Verder kun je beter voor messing nippels kiezen heb ik me altijd laten vertellen.

Het kan een heel mooi setje worden, afhankelijk van de onderdelen kom je dicht in de buurt van de 1400 gr. De mijne (cx-ray black, Dura Ace achternaaf, Amclassic voornaaf) kwam op 1430 gr meen ik.


Bedankt voor je antwoord Havana!

Spaken worden dus CX Rays (Aerolite zijn 3,95 per stuk). De AC voornaaf is qua prijs/gewicht verhouding super en met €44 ook mooi geprijst. De achternaaf ben ik nog steeds niet helemaal uit, maar ik weet nu iig waar ik uit kan kiezen.

Bedankt, super.

Ik heb je nog n Pm gestuurd.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 apr 2008 23:10

PM terug :)

@ Master B: de wanddikte is inderdaad dun (niet zo gek bij zo'n lichte velg..) maar als je normaal kunt remmen is dit geen probleem. Ik heb er een dikke week mee in de bergen rond gereden en de wielen gaven geen krimp. Nu kan ik natuurlijk ook goed dalen :D

marcx
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 02 nov 2006 16:23

marcx 24 apr 2008 23:52

Rezne, ik heb ook wel interesse in dergelijk setje.
Ik heb de corima's, heb er nog niet veel mee gereden maar ik vind de naven wel knap en vooral aero qua uitzicht.

Ik zou wel voor een zwarte achternaaf gaan als ik vooraan de AC voornaaf neem, vermits deze ook zwart is.
Waar zou je deze laten spaken?
Mss kunnen we met meerdere een dergelijk setje aankopen???

Grtz

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2008 23:53

havana schreef:PM terug :)
Nu kan ik natuurlijk ook goed dalen :D


Daarom explodeerde die latex bandjes he ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2008 11:45

Hehe, nou probeer jij maar eens met latex de Giau af te dalen ;) Iets van 8 of 9 zeer steile haarspeldbochten kort na elkaar.... Achteraf had ik de voorvelg gewoon even moeten koelen met wat bidonwater :D

[edit]
Ik heb overigens alle gewichten ook nog even toegevoegd, da's misschien makkelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in een dergelijk setje.

Beide naven zijn ook te gebruiken voor bijvoorbeeld een custom setje Corima carbon wielen. Een 18/24 clincher setje met Extralight achternaaf en American Classic voornaaf, zwarte cx-rays en messing nippels komt volgens mijn berekeningen uit op +/- 1380 gr. Kosten liggen zo rond de 1200 euro. Gewichtswinst t.o.v. de Aero+ is zo'n 180 gr. en t.o.v. de gewone Aero's zo'n 235 gram.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 25 apr 2008 16:45

Ik heb de keuzes al beperkt tot Tune en M5 achternaaf.

Het setje gaat onder de 1400 gram (som der onderdelen).

Velg: 2x 469 gram = 938 gram
Spaken: 42 stuks = 182 gram
Nippels: 42 stuks = 15 (?) gram
Naven: AC Micro = 57 gram
Tune Mag 180 = 187 gram
M5 = 183 gram

Totaal: 1375 - 1379

Toch leuk om te weten. Of zie ik weer eens iets over het hoofd :P
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2008 17:00

Voor de spaken heb ik 10 gram meer genoteerd staan, nippels heb ik 27 gram staan, ik kom dus op 1401 gr (met Tune naaf) of 1397 gr (met M5 naaf).

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 25 apr 2008 18:58

@havana

Kon jij met jouw cr 420 wielen ook gewoon over slechte wegen rijden en eventueel ook over kasseien? Of kunnen ze daar niet tegen?

En hoe was de zijdelingse stijfheid ten op zichte van de easton vista's die je had/hebt (?) ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2008 19:05

Over kasseien heb ik er volgens mij maar één keer mee gereden (klein stukje in de Waalse Pijl dacht ik) en dat is natuurlijk een ramp. Je stuitert alle kanten op. Dit soort wielen zijn bij uitstek geschikt voor goed wegdek.

Zijdelingse stijfheid is dik in orde; dit is wel afhankelijk van de spaker natuurlijk. Ze voelen net zo stijf aan als de Vista's maar wel responsiever door het lagere gewicht. Maken ook een mooier geluid overigens :D

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 25 apr 2008 20:15

Klinkt goed. Als ik andere wielen pak dan koop ik denk ik iets met deze velgen. Goede spaker ken ik dus dat is wel handig.
Voor echte kasseien wedstrijden kan ik ook cxp ultegra wielen pakken. Maar ik vroeg me meer af of de wielen niet meteen kappot gaan als ja toevallig een keer een kasseien stukje tegen komt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2008 00:24

Nee hoor, zeker niet.

Voor kasseien zou ik geen cxp nemen trouwens, liever Open Pro's.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 26 apr 2008 23:05

Hoe is het met de afdichting van de boven genoemde naven van Rezne. Ik kom namelijk nog wel eens een bui tegen of nat wegdek. Aangezien ik maar een wielset heb die alles moet kunnen.

Plaats reactie