Pagina 2 van 3
Geplaatst: 03 mar 2008 19:22
door litespeed
+1
Ik koop heel veel spullen via internet, maar de helm ben ik gaan passen EN gaan kopen bij m'n FM.
Geplaatst: 06 mar 2008 10:28
door havana
Dat een FM een andere marge hanteert dan een internetwinkel, dat kan ik begrijpen. Ik wil ook best iets meer betalen dan via internet. Maar als het verschil dermate groot wordt dat het nergens meer op slaat, dan houdt het voor mij op. Hele volksstammen worden hier in Amsterdam willens en wetens een poot uitgedraaid onder het mom "alles is hier duur, dus fietsspullen ook", maar daar hoef ik niet bij te horen.
En als iedereen zo zou denken? Dan zouden FM eens verplicht worden hun belachelijke marges omlaag te doen. Een winkel als Hopmans bewijst dat ook een gewone winkel normale prijzen kan vragen.
Geplaatst: 06 mar 2008 11:48
door dogestyle
@ havana +1
In het geval van mijn helm heb ik hetzelfde gedaan, ik was serieus aan het overwegen om hem bij de fietsenwinkel te kopen waar ik hem gepast had tot ik erachter kwam dat hij elders 60 euro goedkoper was... Dat vind ik niet meer als winkel te verantwoorden... Bij andere fietsspullen waar de verschillen kleiner zijn ben ik echt niet de beroerdste om het in de winkel te kopen, maar als je als consument klakkeloos alles bij de veel te dure FM blijft kopen blijven de prijzen kunstmatig hoog.
Geplaatst: 06 mar 2008 12:15
door dieseltje
Er zijn voldoende onderdelen welke ik online bestel. Redenen voor mij hiervoor zijn: Ik weet toch wel wat ik wil dus heb geen advies nodig, het gemak immers naar een fietsenzaak gaan kost veel meer tijd en ja het is vaak (veel) goedkoper als in de winkel. Als ik wel naar een fietsenzaak ga doe ik dit waarschijnlijk omdat ik moet passen of ik een gedegen advies wil. Vindt hierbij een slecht advies van iemand die niet weet waar hij het over heeft nog erger dan de hogere prijs. En wat betreft de prijs ik ken geen fietsenzaak bij mij in de buurt waar ik geen korting krijg. Je moet er wel (op een leuke manier) naar vragen maar ja dat is zaken doen.
Geplaatst: 06 mar 2008 12:20
door rizlaaf
Je kunt ook passen zonder advies.Iedereen blij , fm hoeft er geen tijd in te stoppen , jij weet de juiste maat en de internetwinkel heeft omzet
Geplaatst: 06 mar 2008 12:24
door kronik
Seens schreef:als je hem via internet besteld dan zou ik eens op
http://www.wiggle.co.uk kijken. Qua prijs scheelt het veel
vorige week mijn specilized 2-d helm bij wiggle besteld, met 4 werkdagen had ik hem, snelle service en sterke prijzen.
Helm eerst wezen passen bij FM omdat ik hem via mijn eigen werk niet kon krijgen.
Maar ik ondersteun inderdaad de gedachte dat voor service betaald moet worden, soms is dat inderdaad wel eens excessief doorgerekend aan de klant. In dit geval kon ik mijzelf die 75 eu die de helm goedkoper was beter besparen. Andere "pas" items altijd bij FM gekocht. Wat kan mij die 5 a 10 eu extra nu schelen
Geplaatst: 06 mar 2008 12:39
door havana
Precies: advies, welk advies?
Zonder arrogant te willen zijn: ik heb helemaal geen advies nodig. Ik heb een helm nodig en verder niks.
De meeste snotneuzen die in winkels staan weten helemaal nergens vanaf en als ze al ergens vanaf weten weet ik het toch beter. Ik snap dat dit arrogant overkomt maar het is wel de waarheid.
Service is ook al zo'n overtrokken begrip. Als ik een helm koop heb ik helemaal geen service nodig. Als ik val, is ie kapot en dat is dan einde verhaal. Overigens ken ik diverse webshops die een veel betere service bieden dan de meeste FM...
Geplaatst: 06 mar 2008 12:53
door rob74
havana schreef:Precies: advies, welk advies?
Zonder arrogant te willen zijn: ik heb helemaal geen advies nodig. Ik heb een helm nodig en verder niks.
De meeste snotneuzen die in winkels staan weten helemaal nergens vanaf en als ze al ergens vanaf weten weet ik het toch beter. Ik snap dat dit arrogant overkomt maar het is wel de waarheid.
Service is ook al zo'n overtrokken begrip. Als ik een helm koop heb ik helemaal geen service nodig. Als ik val, is ie kapot en dat is dan einde verhaal. Overigens ken ik diverse webshops die een veel betere service bieden dan de meeste FM...
het gaat in dit geval ook niet zozeer om het advies van de FM uit. Er valt namelijk weinig te adviseren. Waar het omgaat is het feit dat de FM zich de moeite heeft getroost om de helm die jij wil hebben in zijn winkel op voorraad te hebben zodat jij hem kunt passen. Het is voor de FM geen garantie dat iemand die helm ook daadwerkelijk gaat kopen.
Daarom hanteert je FM een hogere marge. Een internet winkel heeft het makkelijker. Die bestelt bij de leverancier voor producten die niet snel lopen, heeft geen dure vitrine nodig en dito beveiliging, heeft minder personeel nodig en zit in een goedkoop pand op een industrieterrein.
De vraag is eigenlijk: "wat is een acceptabele marge die FM kan hanteren?"
Geplaatst: 06 mar 2008 13:10
door havana
Nou ik denk dat advies ook bij een helm juist wél belangrijk is.
- Hoeveel ventilatiegaten zitten erin?
- Neem ik een dure of een goedkope helm en waarom?
- Wat weegt helm X?
- Kan ik de kussentjes nabestellen / wassen?
- Wat is het verschil tussen het passingssysteem van bijvoorbeeld Bell / Giro?
- Welke helm is het minst warm?
- Moet ik een helmkoffer hebben?
- Welke kleur kan ik het best nemen?
- Welke helm is het best geschikt voor dames?
- Heeft fabrikant X een crash replacement garantie?
- Hoe lang gaat een helm mee?
Allemaal zaken waar ik juist wel een adviserende rol van een FM weggelegd zie.
Geplaatst: 06 mar 2008 13:30
door bottecchia
Ook bij simpelweg het passen van een helm kan advies geen kwaad. Een verkeerde maat kan betekenen dat je minder bescherming van de helm hebt dan goed is. Ik zie best nog wel eens mensen met een te kleine helm rijden.
De vraag die Rob74 stelt is denk ik waar het om gaat. Wat is een redelijke marge? Er mag verschil zitten tussen de prijs van een webshop en een FM. Dat is logisch en geen enkel probleem zolang de FM je ook meerwaarde kan bieden. Maar als het verschil te groot is kun je dat op een gegeven moment niet meer rechtvaardigen. Waar de grens ligt is natuurlijk per persoon verschillend.
Zelf vind ik wel dat je dan ook echt een keuze moet maken. Je koopt via een webshop of via de winkel. Maar als je via een webshop koopt ga je niet eerst passen bij een FM. Het feit dat hij een, voor jou gevoel, te hoge prijs wil hebben is voor een reden om geen zaken te doen. Maar dan moet je ook niet willen profiteren van de voordelen die hij je kan bieden.
Als je er tijdens het passen/uitzoeken pas achterkomt is het een ander verhaal. Maar als je het van te voren weet zou ik er gewoon helemaal niet komen.
Geplaatst: 06 mar 2008 13:44
door scepticus
havana schreef:Nou ik denk dat advies ook bij een helm juist wél belangrijk is.
[lijst]
Allemaal zaken waar ik juist wel een adviserende rol van een FM weggelegd zie.
Bijna al die info is voor de beter ingevoerde fietser makkelijk op internet of bij fietsmaten te krijgen.....
Geplaatst: 06 mar 2008 14:08
door martijn_a
Ik vind ook niet dat je het kan maken om eerst advies te vragen en te passen, daarna via internet bestellen en dan naar de winkel terug gaan voor service.