Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

triatlon topic

furk
Forum-lid

furk 10 mar 2008 20:21

Er is in Nederland te weinig media-aandacht voor de triatlonsport. Ik begrijp dat een hele triatlon niet interessant genoeg is om live uit te zenden, maar een fatsoenlijke samenvatting van Het NK te Stein of Almere zit er tegenwoordig ook al niet meer in.

Oud triatleet Eric van der Linden biedt soelaas op:

triatlontv

Ach, triatlon blijft op deze manier wel een exclusieve sport!

dual
Forum-lid

dual 10 mar 2008 21:35

Helaas te exclusief; hierdoor komen er steeds minder mensen naar de wedstrijden! Ik mis de X-terra bij de meesten... dit zijn de mooiste triathlons: off de road/strand. Ik kan de Beach Challenge in Kijkduin (Den Haag) erg aanraden! Na een paar jaar in het Westland is de BC weer terug op Kijkduin. Zelf doe ik dit jaar ook nog Bodegraven.
nulla tenaci invia est via

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 11 mar 2008 10:11

Ik dacht jaren geleden dat de Olympic Distance gezien de relatief korte afstanden wel voor TV geschikt zou kunnen zijn. Ik moest beter weten. De combinatie van de drie disciplines herbergt ook een gevaar. Een hardloper heeft vaak een hekel aan fietsen en v.v. Zwemmen moet je dan ook nog liggen. Dat maakt de doelgroep die je aan wil boren qua sponsoring ook niet altijd gemakkelijk. Waar richt je je pijlen op? EN de concurrentie van het wielrennen, atletiek en zwemmen. Daar wordt al geld in gestoken...waarom dan nog de triathlon? Zo denkt volgens mij een sponsor tenminste...dat lijkt mij zo.....???
Blijft jammer dat de sport zo ondergewaardeerd en onbemind blijft.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

-robin-
Forum-lid

-robin- 18 mar 2008 00:53

Even een niet fiets-gerelateerd vraagje maar wel een zwemvraag: ik ga af en toe zwemmen met een triatleet. Die persoon komt uit het fietsen en niet uit het zwemmen. Nu beheerst hij maar 2 stijlen (crawl en schoolslag). Zou het de moeite zijn om tijd te steken in het oefenen van rugslag en eventueel zelfs vlinderslag om de eentonigheid van de trainingen wat te verbreken en tevens om de arm/schouder spieren wat te ontlasten door niet altijd dezelfde stijl te moeten zwemmen/ Of zeggen de triatleten hier dat gewoon goed crawl zwemmen al moeilijk genoeg is en dat de andere stijlen oefenen puur tijdverlies is ?

rene1
Forum-lid

rene1 18 mar 2008 04:59

Ik beheers niet alle zwemslagen even goed, maar ik vind toch dat de borstcrawl de meest efficiënte slag is. Dus de hoogste snelheid voor de minste moeite.
Vlinderslag is zowieso uitputtend. Stukje rugcrawlen kan je over discussiëren.
Overigens heb ik de indruk dat de zwemtraining nogal eens wordt ondergewaardeerd bij triatleten. Komt misschien omdat het zwemmen relatief kort is.

cesar_
Forum-lid

cesar_ 18 mar 2008 08:10

En rust ook nog wel eens, gezien het tijdstip waar je op post ;) . Borstcrawl is idd de meest efficiente slag, maar het hoeft niet per definitie te zijn dat vlinderslag zo bijzonder uitputtend is (wel relatief gezien). Ik ken personen (geen triathleten) de met gemak een km vlinderslag kunnen zwemmen, puur op techniek.

Persoonlijk vind ik het wel leuk om wat andere slagen zwemmen puur voor de afwisseling in warming up en cooling down. Verder verlies je natuurlijk gewoon aan specificiteit van je training, maar het moet wel leuk blijven.

Grtz

rene1
Forum-lid

rene1 18 mar 2008 08:40

Rust is voor watjes.
...Kon slaap niet meer vatten, gebeurd me bijna nooit.
Een km. vlinderen...nou dan ligt het aan mijn techniek hoor. Na 2 baantjes ben ik opgebrand (ter vergelijking; borstcrawl 100 x 25mtr baantjes in 43 minuten zonder wetsuit)
Mijn knie is niet in topconditie en dat uit zich bij rennen vandaar dat ik helaas niet zal meedoen aan een triatlon.
Ik heb er wel eens over gedacht om 1/8 te doen en dan te knallen op het zwemmen en fietsen en de 5km lopend/wandelend af te leggen...en dan hopen niet als laatste binnen te komen.
Bij meer dan 1/8 wordt de loopafstand te groter.

casran
Forum-lid HC

casran 18 mar 2008 09:57

-Robin- schreef:Even een niet fiets-gerelateerd vraagje maar wel een zwemvraag: ik ga af en toe zwemmen met een triatleet. Die persoon komt uit het fietsen en niet uit het zwemmen. Nu beheerst hij maar 2 stijlen (crawl en schoolslag). Zou het de moeite zijn om tijd te steken in het oefenen van rugslag en eventueel zelfs vlinderslag om de eentonigheid van de trainingen wat te verbreken en tevens om de arm/schouder spieren wat te ontlasten door niet altijd dezelfde stijl te moeten zwemmen/ Of zeggen de triatleten hier dat gewoon goed crawl zwemmen al moeilijk genoeg is en dat de andere stijlen oefenen puur tijdverlies is ?

Robin,

Ik denk dat het wel de moeite loont daarin te investeren ja.

Ik ben het niet helemaal eens met Cesar_ hierboven als hij zegt dat je aan trainingsspecificiteit inboet. Ik train vaak met Frederik Van Lierde, wiens management ik doe: Frederik is zowat de beste zwemmer onder de Belgische triatleten (kwam in IM70.3 St.Croix vorig jaar nog voor Chris McCormack en Craig Alexander uit het water in een spurt voor een tussentijdse premie), en hij komt uit de zwemsport. Als je zijn zwemschema's ziet dan weet je dat permanente afwisseling hét moto is: om de trainingsprikkel hoog te houden en het watergevoel erin te houden. Veel meer dan meters maken. Er gaat dus geen training voorbij zonder vlinder of schoolslag, armen schoolslag icm benen butterfly kick, enz. Heel vaak worden rustmomenten in rugslag afgewerkt.

Allé, ik ben zelf in het geval en zou best wat extra stijlen kunnen gebruiken.

Grtz.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

-robin-
Forum-lid

-robin- 18 mar 2008 10:15

@rene1:
dat borstcrawl de meest efficiente slag is wist ik ook wel. En dat je op wedstrijd dan best ook voor die stijl opteert spreekt voor zich.
De vraag was eerder gericht op trainingen. Ik kom zelf uit het zwemmen en beheers de 4 stijlen. En als ik nu nog eens ga zwemmen moet ik er niet aan denken om alles in dezelfde stijl te doen. Het is al een redelijk saaie sport als je het in je eentje doet, en als er dan geen afwisseling in de training zou zitten ben ik het na een minuut of 10 al beu.
En dus vroeg ik het mij af hoe het bij triatleten zit.

C a s r a n heeft de vraag al voor een groot deel beantwoord. Anderzijds is Frederick Van Lierde dus iemand die uit het zwemmen komt en dus niet heeft moeten investeren in het aanleren van die andere stijlen en dat hij die allemaal kan zwemmen op een rustige manier.

Ik heb genoeg triatleten gezien die zo klungelen op vb hun rug dat dat een veel te zware inspanning werd en dus zwaarder was dan hun setjes in crawl :-)

furk
Forum-lid

furk 18 mar 2008 12:27

Ik ben een matige zwemmer en heb daar ook nog eens veel moeite voor moeten doen! Was daarvoor namelijk helemaal niet vooruit te branden.

Hoewel ik een enorme hekel heb aan vlinderslag en de rugslag al helemaal niks vind, probeer ik tijdens een zwemtraining toch tijd te spenderen aan een van deze technieken. Niet zo zeer om deze slag te verbeteren, maar meer om een soort van bewustzijn te creeeren en het lastig te omschrijven watergevoel te verbeteren.

Zwemmen is immers niks meer dan je lichaam door het water drukken. Door je op zoveel mogelijk verschillende manieren door het water te bewegen, ga je ook bij de borstcrawl beter letten op optimale voortstuwing.

Kortom ik zie die andere stijlen niet als een doel maar allen maar als een middel om mijn borstcrawl te verbeteren.

cesar_
Forum-lid

cesar_ 18 mar 2008 14:29

Dus boet je toch aan specificiteit in? "Watergevoel" is toch ook per slag specifiek en niet te generaliseren? Als triathleet heb je al relatief weinig zwemtijd (tenzij je prof bent zoals van Lierde), ik denk dat je de beschikbare zwemtijd het best zo specifiek mogelijk kunt invullen.

Dus voor de afwisseling leuk, maar er gaat niets boven specificiteit! (zelfde geldt overigens voor fietsen en lopen).

Grtz

h3
Forum-lid

h3 18 mar 2008 14:41

Ligt aan de tijd die hij in zijn sport steekt en de toewijding waarmee dat gebeurd. Zwemmen is een kunst en leer je niet 1-2-3. Als je aardig kunt zwemmen in een zwembad wil dat niet zeggen dat al je routines ook werken in open water tussen honderd of zelf honderden andere triatleten.

Voor de afwisseling is het nooit verkeerd maar je moet je afvragen of je die tijd niet beter kunt steken in de borstcrawl. Dit is hoe ik er tegen aan kijk misschien hebben meer mensen op dit forum er ideeën over. Voor iedereen werkt het immers weer anders.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie