Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ITM Stuur + Stuurpen (help beslissen aub!)

dstentler

dstentler 03 mar 2008 12:57

LVGH schreef:Ik zou als eerste kijken naar de reach/drop.. een van die ITM sturen heeft een drop van 18 cm?! Dan zou ik toch liever voor een shallow gaan en er wat spacers tussenuit knikkeren.


Sorry, dit gaat mijn kennis te boven.
Ik heb een idee van wat je bedoeld, maar kun je misschien iets duidelijker zijn voor deze amateur :D

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 03 mar 2008 13:36

Voorbeeldje van een Easton stuur:
Afbeelding
Deda Newton varianten
Afbeelding

Deze dimensies bepalen in hoge mate of een stuur comfortabel is. Met een grote reach kom je meer gestrekt te zitten als je leunt op de shifters en een grote drop maakt dat je dieper zit in de beugels. Daarnaast zijn de vorm van de bocht en van de 'tops' (de bovenkant van het stuur dus, kan rond zijn of platter/ergo) van belang. De vorm van de bocht bepaalt het aantal mogelijke handposities (bij "anatomische" sturen vaak beperkt), hoe vlak de overgang is van de bovenkant van het stuur tot de shifters (je kunt het verschil zo zien bij die Deda sturen) en hoe goed je bij de shifters kunt als je in de beugels zit etc.
Hoe ik het dus zou aanpakken: ik zou van elk van deze parameters bekijken hoe het zit met je huidige stuur en wat je wilt veranderen en wat juist niet. Op basis daarvan selecteer je dan een stuur, gecombineerd met andere eisen als prijs/gewicht/uiterlijk etc.

dstentler

dstentler 03 mar 2008 13:57

Ok,

bedankt voor de uitleg tot dusver LVGH.
Ik heb het stuur dat ik nu heb even opgezocht met de daarbijbehorende waarden...

[img=http://www.pro-bikegear.nl/publish/cont ... 6a7067.img]

Colours: HP grey, SB black
Lightweight double butted AL-2014
Sizes: 40, 42 and 44 cm (C/C)
Diameter: 31.8 mm
Weight: 265 g.


Echter zie ik op de officiele site van PRO verder geen waarden staan...
Of komt het erop neer dat alle waarden bij een anatomic stuur altijd hetzelfde zijn?
Ik vind dit zeer lekker rijden (zo'n bochtje in het stuur), dus wil dat ook wel weer in mijn nieuwe stuur eigenlijk.

Als ik goed kijk, zie ik bij die ITM Wingshape ook zo'n bochtje in het stuur, klopt dat?

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 03 mar 2008 16:26

Ik zit zelf ook te overwegen om deze set aan te schaffen, het wingshape stuur, stuurpen en zadelpen, alleen het gewicht houd mij tegen.

Alleen de Visia zadelpen weegt 350gr. dit lijkt mij behoorlijk veel.

De gehele set:

Ritchey WCS Wet black:

Zadelpen: 235gr
Stuur: 235gr
Stuurpen 125gr

595gr. €162.40


ITM Wingshape/Visia:

Zadelpen: 350gr
Stuur: 291gr
Stuurpen: 174gr

815gr. €196.50

Prijzen van featherbikes.nl

dstentler

dstentler 03 mar 2008 18:12

Ok, als ik dit naast de Pro PLT zet:

Zadelpen: 235gr
Stuur: 265 gr
Stuurpen: 125gr

750gr

Is dus zwaarder als de Ritchey set, maar lichter als de carbon ITM combinatie.
Ik was altijd in de veronderstelling dat carbon lichter als alu was, maargoed dat blijkt dus niet zo te zijn.

(Dat zit hem natuurlijk in de dikte van de buizen alu, dat snap ik ook wel. Hoe dunner je het alu neemt hoe lichter. Maar lever je dan ook in op stijfheid end neem ik aan?)

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 03 mar 2008 18:56

Durf ik niks over te zeggen, weet wel dat ze triple butted zijn en volgens mij dus best stijf zullen zijn, maar de WCS serie is niet het minste wat Ritchey te bieden heeft.
En het ziet er gelikt uit in wet black en zal zeker ook niet misstaan op je Koga.

Ik denk zelf dat ik voor de Ritchey set ga, ook omdat de prijs wat lager ligt, en een iets rustigere uitstraling heeft dan de set van ITM.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=21463

Mooie fiets uitgerust met Ritchey WCS wet black

dstentler

dstentler 03 mar 2008 19:21

De Ritchey WCS wet black combinatie is inderdaad mooi.
Ik denk dat het wetblack wel ok is op mijn frame inderdaad, omdat er in het voorste gedeelte van de fiets ook wetblack zit.
Ritchey is dus nu dus zeker een goede tegenhanger van ITM. Echter wil ik het ITM wingshape stuur nog niet geheel afschrijven.

Bedankt voor je reacties tot nu toe PPanic. Misschien heeft dit topic jou ook wel wijzer gemaakt, of gaat het je nog wijzer maken...
Wat is voor jou de reden om de huidige set op je cube te vervangen?


+++ Wat voegt de Ritchey WCS verder toe aan de Pro PLT die er nu opzit. Is het dan alleen de kleur? Omdat de prijs van de twee niet ver uit elkaar ligt.
Met het ITM wingshape stuur heb je werkelijk een ander stuur wat mij wel lekker lijkt. Tevens is het van carbon, wat stijver schijnt te zijn (toch) (en niet lichter blijkt te zijn haha)

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 03 mar 2008 20:02

Ik heb er zelf ook een hoop aan, en het is voor mij meer dat ik mijn stuur en stuurpen wil vervangen in OS het is nu allemaal 27.2 en Ritchey standaard spul.

En wil daarbij mijn zadelpen vervangen omdat het anders zo'n bijelkaar geraapt zooitje is haha.

En het is allemaal ook weer wat lichter, nooit verkeerd..

Wingshape blijft lekker idd, misschien stuurpen van Ritchey en daarbij dan wingshape en Richey zadelpen... hmmm

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 03 mar 2008 20:04

Wat is "wet black"??? Anodiseren?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 03 mar 2008 20:10

Naam zegt het al.

Klinkt als natte zwarte lak, het gaat hier dus om een glanzende finish.

dstentler

dstentler 04 mar 2008 00:36

Wingshape blijft lekker idd, misschien stuurpen van Ritchey en daarbij dan wingshape en Richey zadelpen... hmmm
Even van mijn polar+ITM combinatie afstappen...
Zijn er andere merken met betaalbare wingshapes sturen?
Ritchey icm ITM zou ik niet zo heel snel doen. Ook vanwege het feit dat het dan inderdaad een rommeltje van alles wordt...

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 04 mar 2008 09:56

Ik heb even gekeken, maar kon zo niks vinden
Of ze komen al snel in de €150,-

Mij spreekt Ritchey nog het meest aan, goedkoper, lichter.
Ik vind een standaard OS stuur ook heerlijk vasthouden, weet niet of een wingshape lekker blijft vasthouden...

Plaats reactie