Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 mar 2008 23:29

Helaas moet ik toch terugkomen op mijn "superstrak met een kwastje" verhaal, na een paar lagen ziet het er niet zo strak uit als ik wil :( . Ben nu bezig het frame weer op te schuren. De pantserlak is in ieder geval een goede grondlaag, ga het alsnog afmaken met een spuitbus. Wel weer hoogglans wit. Voor het zicht het frame en vork wel weer in elkaar gezet, ziet er goed uit.

Een vraag over het verzet: 1:2 lijkt een beetje de norm (bv 32 voor, 16 achter). Kun je met enig fatsoen hoger gaan zitten, bv. met een 40/18 kom ik op 2,22. Of wordt mijn offroad leven dan echt een living hell? Ben een beetje bang dat een verhouding van 1:2 een beetje een koffiemolen wordt met die hoge trapfrequentie. Iemand met ervaring?
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 apr 2008 01:17

Het projectje begint langzaam weer op een fiets te lijken.....

Afbeelding

Betere foto's en bouwverslag volgen......
Ik weet het zeker denk ik

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 02 apr 2008 14:31

Hoogglans wit he ;-). Zwart staat ook heel mooi en daarbij vallen de oneffenheden minder op. Ik heb onlangs een stadsfiets zwart gespoten. Ik had er niet veel van verwacht. Ik had een 2 euro kostende spuitbus gekocht bij de action en vervolgens alleen het frame heel licht geschuurd en vetvrij gemaakt. Vervolgens op mijn balkon het frame matzwart gespoten; geen primer, geen blanke lak en toch een mooi resultaat. De lak blijft ook goed zitten en springt er niet bij het minste of geringste van af.

Ben iig benieuwd naar het eindresultaat! Keep up the good work!

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 apr 2008 14:40

[quote="Furk"]Hoogglans wit he ;-). [/quote]

Haha. ja dat heb ik gezien de omstandigheden maar laten varen, maar het mat-zwart ziet er erg mooi uit vind ik zelf. Zitten nu wel weer wat glimmende plekjes op vanwege montagepasta en vet e.d, maar als-ie weer schoon is.......

Eerstvolgende puntje is het herstellen van de voornaaf, hij liep wat rottig :rolleye: , maar aan 1 kant zijn alle kogels er uit gehaal (zit toch maar in de weg.. ;) ) en loopt hij cup op cup. Volgens mij is er niet zo op gefietst, want de cups zijn nog goed. Gevalletje niet afgemaakte reparatie denk ik.
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 06 apr 2008 23:53

Vandaag voor het eerst op m'n singlespeed de modderige bossen rond Ede ingedoken, en er moet nog wat ge-finetuned worden (ketting sloeg soms een tandje over, ik denk een spacer te weinig achter) maar overall is het me goed bevallen. Het verzet (1:2) is echt prima voor de omgeving hier. Voor routes met meer klimmetjes kan ik voor nog naar een 38 of 40 blad.

Nu is het dan wel tijd voor wat foto's en een bouwverslag.

Het frame is kaalgemaakt, en na wat gehannes met verschillende verf uiteindelijk mooi matzwart gespoten.

Als eerste de trapas vervangen door een nieuwe Shimano LX trapas. Dit is wonderwel goed gegaan, in een wat onoplettende bui (laat, toch nog even wat willen doen) in eerste instantie de as he-le-maal ingedraaid vanaf de verkeerde kant. Inderdaad, gewoon tegen het schroefdraad in...:D het ging al wat zwaar... Behoorlijk stom, maar gelukkig was het schroefdraad nauwelijks beschadigd, en toen ik uiteindelijk de rechter kant van het frame weer van de linker kon onderscheiden is het toch nog goedgekomen.

Rechtercrank is een Shimano Exage 500 crank met 42 tands blad. Past net, het 42 blad scheert op milimeters langs het frame. Linkercrank de originele no-name crank.

Achter een Surly 21 tands kransje en een handjevol spacers. De zaak wordt op spaning gehouden door een oude Shimano SIS derailleur. Had hem over van m'n racefiets, nieuwe wieltjes erin en voila, een prima kettingspanner.

Stuur en zadel heb ik gerecycled van de originele set-up. Remmen vernieuwd: Deore remhendels, Alivio V-brakes voor en achter.

Het voorwiel zat ook al in de fiets toen ik hem kocht. Naaf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en nieuwe kogellagers en vet er in gezet. Er kwamen 9 en-een-halve kogel uit, er gingen er 20 in terug :p. Loopt wel weer okee. Het achterwiel is een Weinmann Zac 19 velg met Alivio naaf, die na wat afstelwerk weer netjes en spelingsvrij loopt. Nieuwe bandjes (Schwalbe Jimmy) en binnenbandjes (Vittoria) er opgezet. De wielset is niet echt het meest sterke punt van m'n fiets, deze staan bovenaan om tzt een keer vervangen te worden.

Wat er dus nog moet gebeuren is een spacer extra op de cassettehouder, en tegelijkertijd de kettinglijn wat verbeteren, en ik ga een paar schakels uit de ketting halen om iets meer spanning op de ketting te krijgen.

En dan natuurlijk de foto's, uiteraard voordat ik de modder in dook ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik weet het zeker denk ik

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 07 apr 2008 19:38

Netjes hoor!
Veel plezier ermee ;)

Grtz.
Rubenio

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 07 apr 2008 20:39

Mooi, lekker sober.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 07 apr 2008 22:22

Leuk! Wat kost dat nou? ;)

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 07 apr 2008 22:39

@ W0uter: Meer dan de vorige, maar beduidend minder dan de gemiddelde persoon (zeker op dit forum) kwijt is aan z'n fiets. ;)

Eens even kijken hoe ver ik kom:

Frame en vork 25
Paint 25
surly kransje en spacers 15
remgrepen en kabels 15
V-brakes 13
bi+bu banden 35
grips 5
achterwiel 15
lagers voorwiel 3
chainstay protector 5
derailleurwieltjes 5
ketting 8
trapas 13
bladboutjes + crankboutjes 8
stelring balhoofd 10
trappers 6

Verder wat gereedschap aan moeten schaffen, maar dat tel ik natuurlijk niet mee.

Dus totaal iets meer dan 200 euro. Moraal van dit verhaal is wel dat als je 100 euro uitgeeft aan een betere donorfiets i.p.v. 25 je waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper uit bent. Maar nog steeds geen geld voor een leuke fiets.
Ik weet het zeker denk ik

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 30 apr 2008 02:54

Leuk projectje zo te lezen.
Heb zelf een jaar geleden ook een Giant Boulder (zelfs de zelfde kleur) omgebouwd naar single-speed, en zoals je al schreef is het goedkoper een goede te kopen dan een verrotte voor in mijn geval 20 euro.
Heb de mijne helemaal kaal gehaald en gepolijst en verder letterlijk alle onderdelen vervangen, alleen het frame is orgineel gebleven. Maar uiteindelijk wel een fiets die heerlijk licht en snel is, en waar ik een hoop van geleerd heb.
[imgatt][img=http://i1.pinkbike.com/photo/1982/pbpic1982602.jpg]

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 30 apr 2008 16:25

Leuk om te lezen. Ik vind het gepolijste er erg mooi uitzien. Ergens in het proces heb ik het overwogen, maar om het mooi te doen moet je heel erg veel schuren volgens mij, en daar had ik na 3 lagen verf wegschuren geen trek meer in :) Heb je er een blanke laklaag overheen gespoten, of zit er niets overheen?
Die Big Apples staan er goed onder, gebruik je hem alleen in de stad, of ook off-road?
Ik weet het zeker denk ik

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 01 mei 2008 23:15

Gebruik de fiets alleen maar om te rijden in de stad, voor in het bos heb ik nog een normale mtb.
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. :)

Plaats reactie