Vandaag voor het eerst op m'n singlespeed de modderige bossen rond Ede ingedoken, en er moet nog wat ge-finetuned worden (ketting sloeg soms een tandje over, ik denk een spacer te weinig achter) maar overall is het me goed bevallen. Het verzet (1:2) is echt prima voor de omgeving hier. Voor routes met meer klimmetjes kan ik voor nog naar een 38 of 40 blad.
Nu is het dan wel tijd voor wat foto's en een bouwverslag.
Het frame is kaalgemaakt, en na wat gehannes met verschillende verf uiteindelijk mooi matzwart gespoten.
Als eerste de trapas vervangen door een nieuwe Shimano LX trapas. Dit is wonderwel goed gegaan, in een wat onoplettende bui (laat, toch nog even wat willen doen) in eerste instantie de as he-le-maal ingedraaid vanaf de verkeerde kant. Inderdaad, gewoon tegen het schroefdraad in...
het ging al wat zwaar... Behoorlijk stom, maar gelukkig was het schroefdraad nauwelijks beschadigd, en toen ik uiteindelijk de rechter kant van het frame weer van de linker kon onderscheiden is het toch nog goedgekomen.
Rechtercrank is een Shimano Exage 500 crank met 42 tands blad. Past net, het 42 blad scheert op milimeters langs het frame. Linkercrank de originele no-name crank.
Achter een Surly 21 tands kransje en een handjevol spacers. De zaak wordt op spaning gehouden door een oude Shimano SIS derailleur. Had hem over van m'n racefiets, nieuwe wieltjes erin en voila, een prima kettingspanner.
Stuur en zadel heb ik gerecycled van de originele set-up. Remmen vernieuwd: Deore remhendels, Alivio V-brakes voor en achter.
Het voorwiel zat ook al in de fiets toen ik hem kocht. Naaf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en nieuwe kogellagers en vet er in gezet. Er kwamen 9 en-een-halve kogel uit, er gingen er 20 in terug :p. Loopt wel weer okee. Het achterwiel is een Weinmann Zac 19 velg met Alivio naaf, die na wat afstelwerk weer netjes en spelingsvrij loopt. Nieuwe bandjes (Schwalbe Jimmy) en binnenbandjes (Vittoria) er opgezet. De wielset is niet echt het meest sterke punt van m'n fiets, deze staan bovenaan om tzt een keer vervangen te worden.
Wat er dus nog moet gebeuren is een spacer extra op de cassettehouder, en tegelijkertijd de kettinglijn wat verbeteren, en ik ga een paar schakels uit de ketting halen om iets meer spanning op de ketting te krijgen.
En dan natuurlijk de foto's, uiteraard voordat ik de modder in dook