Pagina 2 van 3

Geplaatst: 19 feb 2008 10:05
door corniel
Of het mooi is, of juist niet, lijkt me een kwestie van smaak/mode. Als dit norm wordt/zou worden gaat men het vanzelf mooi vinden. De vraag die belangrijk is: wat is er mee te winnen. Schakelt het sneller, of lichter? Levert het gewichtsbesparing op? Is het betrouwbaar?

Zoals Zorro al opmerkte is dit product nu ongetwijfeld nog niet rijp/uitontwikkeld. We gaan wel zien of het een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie. En of het een succes wordt, die twee dingen vertonen niet noodzakelijk samenhang...

Geplaatst: 19 feb 2008 10:25
door bianchisl3
Interessante ontwikkeling, ik sta nog niet te trappelen om het zelf aan te schaffen maar ben wel erg benieuwd waar Shimano en Campagnolo mee gaan komen. Zou Sram ook bezig zijn? Anders lopen ze weer achter de feiten aan.
Het systeem zou theoretisch self-supporting kunnen zijn door een lichte dynamonaaf te monteren om de accu te laden. Met al die carbon frames van tegenwoordig is 6,8 kilo dan nog wel haalbaar denk ik.

Geplaatst: 19 feb 2008 10:30
door amclassic-fan
Gewichtsbesparing levert het niet op doordat de accu's en servo's niet bepaald licht zijn. De shifters zijn natuurlijk wel lichter, omdat daar nauwlijks meer een mechanisme in hoeft te zitten.
Ik zie nu al genoeg mogelijkheden op de boel te tunen, lichtere lipo accu's gebruiken. (Nu zijn 't 18650 Li-ion cellen die bijv ook in laptop accu's zitten). De accu netjes in je zadelbuis weg werken. Maar ik ben wel benieuwd hoe vaak je je fiets op moet gaan laden, 't is wel een beetje lullig als je op de keutenberg afrijdt en de ketting wil niet meer van je buitenblad af omdat de accu leeg is.
Maar goed het voordeel is natuurlijk duidelijk, als 't goed is moet dit eigenlijk niet meer verlopen qua instelling.

Een draadloos systeem ben ik zelf absoluut geen voorstander van, ieder draadloos signaal stoort wel ergens door rommel in de ether. En anders neem ik wel een zender mee om het frequentie gebied weg te drukken met een hoop rommel net voordat we op de klim afrijden :D.

Geplaatst: 19 feb 2008 10:41
door niklas2
Ik kan me voorstellen dat op de wat langere termijn het elektronisch schakelen nauwkeuriger is dan het mechanische schakelen, doordat voor- en achterderrailleurs (tenminste: in theorie) kunnen samenwerken.
Maar er gaat wel een hoop charme van het mechanische verloren. Een racefiets is nog steeds een relatief simpele constructie: een frame op basis van een driehoekconstructie, lopende delen met lagers en bediening via kabels. Dat de materialen waarvan dit alles gemaakt is een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt doet daar niets aan af. Er zit niks hydraulisch (mountainbikes!) of elektronisch (excl de km teller) op of aan. Mens en machine ipv mens en een computergestuurd ding.
Overigens laatst een documentaire gezien (op Canvas) waarin duidelijk werd gemaakt dat we aan het begin staan van een tijdperk waarin elektronica/informatica en mensen letterlijk geintegreerd kunnen gaan worden: beter zien, horen en betere spierbeheersing en hersenfunctie danzij ingeplante chips.....
In dat licht bezien is een elektronisch mechaniekje op de racefiets maar een heeeel klein stapje.

Geplaatst: 19 feb 2008 12:45
door spietpiet
Naar mijn mening is het wel een interessante ontwikkeling.

Een voordeel is dat je op meerder plekken kan schakelen, simpel een schakelaar extra aansluiten.
Mooi op een tijdritfiets !

Je kan hem zo programmeren zodat je niet met een te schuine ketting lijn rijdt.

Geen rek in kabels en er kan geen vuil inkomen, dus afstelling kan niet verlopen.

Het is ook een optie om hem automatisch te laten schakelen zodat je met je trapfreqentie binnen een bepaalde zone blijft.

Met electronica kun je meten of hij precies goed op het krans of kettingblad ligt en aan hand daarvan de derailleurs bij trimmen.

Veranderingen in de wielrenwereld worden nu eenmaal niet met groot enthousiasme ontvangen, veel ontwikkelingen komen van andere fietsdiciplines zoals triathlon.

Geplaatst: 19 feb 2008 14:01
door bushwankaz
Nog even en we hoeven zelf niet meer te trappen... Maar inderdaad, er zitten genoeg voordelen aan. Heb lang geleden met het mavic systeem gereden. Had toen het probleem dat de batterijen zeer snel leeg waren. Maar nieuwe technieken, het zal er wel beter op geworden zijn.

Geplaatst: 19 feb 2008 14:24
door dogestyle
Om hier een beetje op door te filosoferen: (draadloos) electronisch schakelen icm een lichte naafversnelling (zonder vermogensverlies...) Dat lijkt me het ultieme systeem (rechte kettinglijn, stijver achterwiel)

Groet

Geplaatst: 19 feb 2008 14:34
door korrel
[quote="spietpiet"]
Het is ook een optie om hem automatisch te laten schakelen zodat je met je trapfreqentie binnen een bepaalde zone blijft.
quote]

Dit is een interessante vind ik. Een beetje vergelijkbaar met de klapschaats. Waarbij schaatsers minder op hun techniek hoefde te letten.

Geplaatst: 19 feb 2008 16:00
door zomerfietser
Even tegenspreken klapschaats verbloemd slechte techniek, maar schaatsers op klapschaats met slechte basis techniek gaan minder snel omdat afzet minder efficient is. Klapschaats heeft alleen nu bij allerlaatsts stukje van de afzet. Gehele afzet met de hak afzetten en laatste stukje enkelstrekking als bij lopen. Dit laatste is bij vaste schaats niet mogelijk. Dus conclusie techniek moet goed zijn anders verbloemd de klapschaats het niet met de hak afzetten door niet te krassen op het ijs. Een vaste schaats straft dit af met veel geluid.

Geplaatst: 19 feb 2008 18:43
door jaapie91
het is nog maar afwachten of het niet binnen de kortste keren verboden word door de UCI net zoals zoveel dingen in het verleden.
dit soort dingen gebeuren in bijvoorbeeld de formule 1 ook zo vaak, daar is nu de traction controle verboden geworden bijvoorbeeld.

Geplaatst: 19 feb 2008 20:48
door gbrand
Ik wacht nog even op de hoogrendement Variomatic voor fietsen. Traploos, altijd rechte snaarlijn, wat wil je nog meer?

Geplaatst: 19 feb 2008 22:33
door daj
jaapie91 schreef:het is nog maar afwachten of het niet binnen de kortste keren verboden word door de UCI net zoals zoveel dingen in het verleden.
dit soort dingen gebeuren in bijvoorbeeld de formule 1 ook zo vaak, daar is nu de traction controle verboden geworden bijvoorbeeld.


Waarom zou het verboden worden? Je gaat er niet harder of beter van fietsen.
Al die dingen bij formule 1 worden verboden omdat ze er steeds harder van gaan rijden.