Ik heb dezelfde vraag als pinaddict hierboven:
Ik heb een nieuwe fiets (Trek Madone 5.2SL) met Ultegra compact 50/34 crankstel. Dat lijkt me heerlijk in de bergen, maar in de polder heb ik liever 52/42. Is het mogelijk en goed te doen een gewone dubbel aan te schaffen, en een keer of vier per jaar om te wisselen wanneer ik de bergen op zoek?
Compact crankstel of kettingbladen wisselen?
-
- Forum-lid
je kan op een compact toch ook een 52/42 monteren..
hendrikjan schreef:je kan op een compact toch ook een 52/42 monteren..
Wat je precies kunt monteren is afhankelijk van de steek (de cirkel van de bladboutjes)
Hoe stevig dat is, is afhankelijk van de kwaliteit bladen die je monteert. Aftermarket bladen van Stronglight of TA zijn stabieler dan Shimanobladen
Shimano maakt dan ook geen grotere bladen voor compact, dus die vergelijking snijdt totaal geen hout. Overigens is het gewoon feitelijk onjuist dat Stonglight en TA bladen stabieler zijn dan Shimano (Dura Ace kettingbladen zijn zo ongeveer de stijfste op de markt..)
52/42 op een compact monteren is zeker mogelijk. TA maakt deze bladen gewoon (link).
52/42 op een compact monteren is zeker mogelijk. TA maakt deze bladen gewoon (link).
Bedankt allemaal. Ik was in de veronderstelling dat groter dan zeg 38 (binnenblad) op een compact niet mogelijk was. Maar dat is dus niet waar.
In deze draad staan ook wat goede links.
In deze draad staan ook wat goede links.
Even aanhakend op dit al wat oudere draadje...
Ik heb nu een Ultegra 6600 dubbel cranckstel. Ik zou wel graag een compact op de plank willen hebben liggen om te verwisselen als ik naar het buitenland ga.
Waar kan ik die het voordeligste kopen (hoeft niet persé Shimano te zijn, als het maar volledig compatibel is met de lagers)
Ik heb nu een Ultegra 6600 dubbel cranckstel. Ik zou wel graag een compact op de plank willen hebben liggen om te verwisselen als ik naar het buitenland ga.
Waar kan ik die het voordeligste kopen (hoeft niet persé Shimano te zijn, als het maar volledig compatibel is met de lagers)
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
-
- Forum-lid
Ik heb ook een 42 binnenblad op mijn Ultegra compact gezet. Wordt ie veel bruikbaarder. Precies goed bij wind op kop!
Cinglé