MTB of Racefiets??
Als de aanschaf van je nieuwe fiets als primair doel heeft te trainen voor de alternatieve elfstedentocht ben je toch echt beter af met een racer. Je zult veel duurtrainingen moeten doen, dat op een mtb geen pretje is.
Is fietsen met je maat en offroad je heel veel waard, zelfs als dit ten koste gaat van je voorbereiding op de schaatstocht, dan gewoon mtb kopen.
Makkelijk, he!:D
Is fietsen met je maat en offroad je heel veel waard, zelfs als dit ten koste gaat van je voorbereiding op de schaatstocht, dan gewoon mtb kopen.
Makkelijk, he!:D
Groet,
Mike
Mike
De overweging van de topicstarter had ik bij aanvang ook eerst gemaakt. Besloot uiteindelijk om een racefiets te kopen. Een maand later stond ik bij de FM voor een MTB.
Het zal idioot klinken maar in 2007 heb ik meer met mijn MTB op de weg gereden dan met mijn racefiets.
MTB met carbonvork en superlichte bandjes van Maxxis doen je niet verbleken bij 90% van de racefietsers. De kwaliteit van de Belgische wegen nopen je soms tot het gebruik van een mtb.
Maar inderdaad ... beide aanschaffen is het summum.
Het zal idioot klinken maar in 2007 heb ik meer met mijn MTB op de weg gereden dan met mijn racefiets.
MTB met carbonvork en superlichte bandjes van Maxxis doen je niet verbleken bij 90% van de racefietsers. De kwaliteit van de Belgische wegen nopen je soms tot het gebruik van een mtb.
Maar inderdaad ... beide aanschaffen is het summum.
Als ik jou was zou ik een ATB kopen. Als je überhaupt al twijfelt of je wel op een racefiets zou springen moet je het niet doen!
Het meest voor de hand liggen lijkt me om een ATB te kopen zonder schijfremmen (dus met velgremmen, al dan niet hydraulisch zoals HS33's), want dan zijn je oude wielen van je huidige ATB nog bruikbaar.
Op die oude wielen gooi een paar Slicks, zodat je die kan gebruiken als je met je nieuwe ATB op de weg wil trainen.
Voor die 1200 euro moet je wel wat goede spullen kunnen kopen lijkt me.
Als je voor +/- 800 euro een ATB weet te vinden kun je de rest gebruiken voor banden, kleding etc.
Succes!
Het meest voor de hand liggen lijkt me om een ATB te kopen zonder schijfremmen (dus met velgremmen, al dan niet hydraulisch zoals HS33's), want dan zijn je oude wielen van je huidige ATB nog bruikbaar.
Op die oude wielen gooi een paar Slicks, zodat je die kan gebruiken als je met je nieuwe ATB op de weg wil trainen.
Voor die 1200 euro moet je wel wat goede spullen kunnen kopen lijkt me.
Als je voor +/- 800 euro een ATB weet te vinden kun je de rest gebruiken voor banden, kleding etc.
Succes!
Gang is alles!!
maar als je wel die 1200 euro betaalt kan je een lichte mountainbike kopen die amper zwaarder is dan een gewone racer, kies een goede race geometrie, (want ik vindt persoonlijk op souplesse fietsen niet zo gemakkelijk als je een halve hybride koopt)
in de zomer is het wel leuk van in het zonnetje op het gemak snel te rijden, met de mtb zal dat wel wat moeilijker zijn, maar dan moet je maar een goed wiel kiezen he (om in te kruipen)
in de zomer is het wel leuk van in het zonnetje op het gemak snel te rijden, met de mtb zal dat wel wat moeilijker zijn, maar dan moet je maar een goed wiel kiezen he (om in te kruipen)
Toch is er wel een verschil in het soort training.
Op een ATB is het veel meer interval terwijl op de weg veel meer het duurvermogen wordt getraind.
Voor het schaatsen (als dat niet in wedstrijdverband is) telt dan vooral het duurvermogen.
De weg vereist echter wel de discipline om het te doen en dat is weer makkelijker met een maat.
Ik zou zeggen, koop een sportieve ATB met lockout en een extra wielsetje met smalle slicks
Op een ATB is het veel meer interval terwijl op de weg veel meer het duurvermogen wordt getraind.
Voor het schaatsen (als dat niet in wedstrijdverband is) telt dan vooral het duurvermogen.
De weg vereist echter wel de discipline om het te doen en dat is weer makkelijker met een maat.
Ik zou zeggen, koop een sportieve ATB met lockout en een extra wielsetje met smalle slicks
-
- Forum-lid
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Hij mag van mij op slot, het gaat een mtb worden . Bedankt voor de reacties!