Triple, double of compact?
Ik rijdt met een triple en ik was daartoe (min of meer) verplicht, maar ik heb er geen hinder van en echt veel zwaarder is het niet. kunt beter zelf wat afvallen( telt evenveel mee) en dan gewoon de triple laten monteren, bij de test van mijn fiets en een stel anderen waren ze blij met de 52 zeiden ze, 52*18 is een mooi verzetje.
Groet,
Rik
Groet,
Rik
Het enige nadeel van een tripel vind ik nog steeds dat het er niet echt uit ziet. Ik heb er zelf ook een omdat ie toevallig op mijn fiets zat toen ik hem kocht (ik wou Campa en had niet veel keus), maar als ik hem een keer moet vervangen komt er een dubbel op. Als je niet in de bergen rijdt is dat meer dan genoeg.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 feb 2008 21:16
Edwin01 schreef:Om hier een goeie uitspraak over te kunnen doen, hebben we wel wat meer gegevens nodig:
-Je doelstelling, wedstrijden of toeren?
-Je leeftijd i.v.m. eventuele beperkingen in de verzetten als je wedstrijden wilt gaan rijden;
-Je gewicht, lichaamsbouw;
-Hoeveel training ben je voornemens om erin te steken?
Laat het even weten!
Ik ben op termijn wel van plan om wedstrijsjes mee te fietsen. Maar door mijn minimale ervaring kan ik nog niet zeggen of me dat ook echt gaat lukken.
Verder gegevens bedragen een leeftijd van 20 jaar, een gewicht van 78 kilo en ik denk dat ik qua kracht in de benen wel goed zit. Heb 7 jaar lang elke dag 32 km moeten fietsen om op school te komen en loop daarnaast nog hard.
Wat training betreft weet ik ook nog niet hoe het uit gaat pakken, maar ik heb wel het plan om me bij een fietsvereniging in te schrijven..
Is het eigenlijk mogelijk om een double om te bouwen naar een compact? Of moet je dan een andere crank en shifters hebben?
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Shifters zijn gelijk, crank heeft een andere steek (110mm ipv 130mm). Je kunt overigens op een compact-crank ook 52-bladen monteren. Oa. TA Specialites maakt eigenlijk alle mogelijk binnen- en buitenbladen voor een 110mm-steek. Als je dat doet (een 52 op een compactstel), moet je vaak wel wat schuiven met je voorderailleur.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 feb 2008 21:16
Dus in principe hoef je alleen de crank te veranderen als je van double naar compact gaat?
Het werkt met een gewone dubble voorderailleur. Echter, een compact voorderailleur heeft een wat groter 'duwvlak' waardoor het grotere hoogte verschil tussen de kettingbladen beter overwonnen kan worden. Ik meen dat Daniel1975 met een normale voorderailleur rijdt/reed.
Bij Shimano heb je niet eens een compact VD.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
havana schreef:Bij Shimano heb je niet eens een compact VD.
Op vakantie geweest? Lang niet meer op het Forum gezien.
What makes the boat go faster?
Yeps, 2 weken in Ecuador gezeten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Hematocriet al gemeten en where abouts goed ingevuld?:p
What makes the boat go faster?
Haha, ben wel op 5000m geweest (en vervolgens afgedaald per mountainbike) dus hematocriet zal wel in orde zijn