vaste of geveerde voorvork????
Je crossvork komt niet uit met de dikte van de band, en je 26 inch wielen!
Als je naar een vork kijkt:
Een vork die je ook kan locken is wel duurder dan een normale, het licht er ook aan wat je budget is...
Als je echt naar gewicht wil kijken en toch een betrouwbare vork wil: manitou r7 mrd '08.. 1350 gram, stijf en goed getest tot nu toe...
Als je naar een vork kijkt:
Een vork die je ook kan locken is wel duurder dan een normale, het licht er ook aan wat je budget is...
Als je echt naar gewicht wil kijken en toch een betrouwbare vork wil: manitou r7 mrd '08.. 1350 gram, stijf en goed getest tot nu toe...
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
snorro schreef:Tsja als je alleen in het bos rijdt zal star wel kunnen. Maar al ga je echt mountainbiken en niet boswielrennen dan zou ik nooit een geveerde vork willen missen.
Tsja, en als wordt gesteld dat de Alpen ook met een starre vork kan: alles kan maar als je de echte paden opzoekt is een geveerde vork 100x te preferen.
Klopt wel dat een starre vork misschien een grote snelheidsbeleving geeft, maar een echt snelheidsvoordeel is er niet imho.
Tsja, als je zo snel mogelijk door de Alpen heen wil fietsen, dan zul je het snelheidsvoordeel van een verende vork idd. nodig hebben.
Kun je de mensen met vaste vorken weer inhalen op de afdaling
Maar je geeft het zelf al aan: alles kan. Ongeveerd over de 'echte paden' fietsen kan zeer zeker, meerendeel vindt het echter niet leuk. Al vraag ik me af wie er daadwerkelijk een week zijn gaan fietsen met bv. een starre Pace, je moet het wel een kans geven natuurlijk. Ik zie er de lol (en voordelen) wel van in.
Overigens, waar zit volgens jou de grens tussen boswielrennen en echt mountainbiken? Ik vind het zo'n vage omschrijving. Zodra het moeilijk wordt zonder vering is het echt mtb'en?
KukeleKupers schreef: Kun je de mensen met vaste vorken weer inhalen op de afdaling
Mwah op een onverharde klim is voorvering eerder een voordeel dan een nadeel over een starre vork
KukeleKupers schreef:Maar je geeft het zelf al aan: alles kan. Ongeveerd over de 'echte paden' fietsen kan zeer zeker, meerendeel vindt het echter niet leuk. Al vraag ik me af wie er daadwerkelijk een week zijn gaan fietsen met bv. een starre Pace, je moet het wel een kans geven natuurlijk. Ik zie er de lol (en voordelen) wel van in.
Heb zelf ook een crosser en star is best wel leuk af en toe. Maar in echt terrein vergaat de lol je denk ik snel. Zie je veel transalp-rijders met een starre vork? En dat is meestal nog niet eens het meest ruige terrein.
KukeleKupers schreef:Overigens, waar zit volgens jou de grens tussen boswielrennen en echt mountainbiken? Ik vind het zo'n vage omschrijving. Zodra het moeilijk wordt zonder vering is het echt mtb'en?
Daar zit je misschien niet zo heel erg naast. Laten we zeggen dat 90% in NL (vaste routes, tourtochten of wedstrijden) in de categorie boswielrennen valt. Laten we t maar helemaal niet hebben over beach-classics etc. Niet dat daar iets mis mee is maar mountainbiken is t niet.
nou hier word ik niet echt wijzer van.
een stelling dan maar:
wat zou je kiezen?, en waarom??
vaste vorken
1: axima carbotech carbon'
2: pace rc 31
3 ritchey WCS
geveerde vorken,
1: rock shox sid worldcup
2: Marzocchi Corsa SL WORLD CUP
3: Fox 32 F80 RLC
dit zijn naar mijs inziens de betere vorken.
geld speelt geen rol, het moet gewoon goed zijn.
ik ben benieuwd.
een stelling dan maar:
wat zou je kiezen?, en waarom??
vaste vorken
1: axima carbotech carbon'
2: pace rc 31
3 ritchey WCS
geveerde vorken,
1: rock shox sid worldcup
2: Marzocchi Corsa SL WORLD CUP
3: Fox 32 F80 RLC
dit zijn naar mijs inziens de betere vorken.
geld speelt geen rol, het moet gewoon goed zijn.
ik ben benieuwd.
overstekend wild
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
snorro schreef:Mwah op een onverharde klim is voorvering eerder een voordeel dan een nadeel over een starre vork
Hoezo? Op een klim op een echt pad (waar je moet gaan staan), is een vork die dan niet gaat veren wel zo fijn. Waarom zit er een lock-out op veel vorken? De obstakels die je misschien tegenkomt, daar til je je lichtere voorkant makkelijk overheen.
snorro schreef: Heb zelf ook een crosser en star is best wel leuk af en toe. Maar in echt terrein vergaat de lol je denk ik snel. Zie je veel transalp-rijders met een starre vork? En dat is meestal nog niet eens het meest ruige terrein.
Dus als die jongens star gaan rijden doe jij het ook? Er zijn ook transalp-rijders die het zonder vering en versnellingen doen
Je hebt dus ook niet geprobeerd?
snorro schreef: Daar zit je misschien niet zo heel erg naast. Laten we zeggen dat 90% in NL (vaste routes, tourtochten of wedstrijden) in de categorie boswielrennen valt. Laten we t maar helemaal niet hebben over beach-classics etc. Niet dat daar iets mis mee is maar mountainbiken is t niet.
Misschien wat verder kijken dan vaste routes, tourtochten en wedstrijden? De leuke paadjes bij mij in de buurt worden ook nooit meegenomen in de tourtochten hier. En dat terwijl die paadjes juist leuk zijn, en de boswielrenner van de mtb'er onderscheidt.
AVR schreef:nou hier word ik niet echt wijzer van.
Wat wil je dan horen? De voor- en nadelen van beiden zijn uitgebreid besproken op dit forum, zie zoekfunctie! Je moet zelf de keuze maken.
Uit jou lijstje zou ik de Pace kopen, omdat het imo fijner stuurt (sturen doe je best veel!), fijner klimt en fijner sprint. Van die drie vaste vorken schijnt deze het meeste comfort te leveren, met de Ritchey vork heb ik geen ervaring.
Van die verende vorken zou ik de SID laten staan. Veert lekker, maar is zo slap als een natte vaatdoek. Ik weet niet of de nieuwe modellen beter zijn. De andere vorken heb ik geen ervaring mee.
Heb tot nu toe altijd met een vaste vork gereden. Het gaat prima maar als het hobbelig wordt is het oncomfortable. Zaterdag ga ik m'n FOX met 90mm veerweg ophalen. Deze is qua vering uit te schakelen en de vering is redelijk in te stellen via een stelknop boven op de vork.
Ik mocht er een proefritje mee maken. Geen vering is ook echt geen vering. De demping was grappig. Je kunt de veer snelheid van je vork instellen. Dus van direct snelle "race wagen" vering tot "luxe amerikaanse sedan" zegmaar standje zeeziek.
Dit leek mij een mooie manier om het zelf eens uit te proberen. Proefrit is erg aan te raden, want het blijft heel persoonlijk denk ik.
Gr,
Ik mocht er een proefritje mee maken. Geen vering is ook echt geen vering. De demping was grappig. Je kunt de veer snelheid van je vork instellen. Dus van direct snelle "race wagen" vering tot "luxe amerikaanse sedan" zegmaar standje zeeziek.
Dit leek mij een mooie manier om het zelf eens uit te proberen. Proefrit is erg aan te raden, want het blijft heel persoonlijk denk ik.
Gr,
Loeki Pro
snorro schreef:
Maar in echt terrein vergaat de lol je denk ik snel. Zie je veel transalp-rijders met een starre vork? En dat is meestal nog niet eens het meest ruige terrein.
Nee veel transalp renners met een vaste vork zie je inderdaad niet. En bij de transalp kom je ook niet het meest ruige terrein tegen. Ga je extremer dan volstaan de meeste cross country vorken (die waar we het hier over hebben) ook niet meer. Ik zou dan een stevigere vork met meer verweg nemen (afgezien van de vraag of de rest van de fiets dan nog wel voldoet).
Een andere nuancering: in de LCMT wordt door een aantal renners met een vaste vork gereden en worden ook goede uitslagen gereden (lees top 3) evenals bij de bergrace in Arnhem (de lange afdaling van de trap) dus een vaste vork kan afhankelijk van je rijkunsten en wensen voor meer ingezet worden dan puur vlakke crosscountry rondjes.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
AVR schreef:ik wil hem eigenlijk alleen maar gebruiken op het "vlakke" nederlandse terrein.
Als ik voor een geveerde vork zou gaan dan moet ik hem wel kunnen locken!!
het gewicht van een geveerde vork zal dan ook mee spelen in de keuze.
Star (en singlespeed!) bedoel je daarmee??? scepticus
Als je al gaat voor een lock-versie, lock dan gewoon de hele vork en koop een vaste.
Als het niet erger wordt dan dit gaat dat prima:
Keuze van banden is mi. wel (nog) belangrijker dan met vering.
Veel volume, NN en RR ken ik niet uit eigen ervaring, maar velen hier op het Forum zijn daar zeer goed over te spreken. Belangrijk is denk ik dat je de mogelijkheden van de banden uitprobeert en varieert. Minder ruimte voor fouten. En overweeg bijv. ook de mogelijkheid van UST of No Tubes.