Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tubelijm resten verwijderen

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 05 mar 2009 11:25

wervelwind schreef:Ik heb een setje wielen met reflex velgen waar ik nu trainingstubes op wil leggen. De oude lijm is van tubasti, dikke witte lijm en die wil ik nu verwijderen. Volgens prof. dr. ir. fdegrove is dit met wat diesel goed te doen. Mijn ervaring is anders. (3 dagen werk en nog niet schoon) Nu is mijn vraag, kan ik vittoria-lijm bovenop een gedeeltelijk lijmvrije velg met tubasti-lijm smeren? Als dit niet kan, dan een wellicht iets gewaagdere vraag, kan ik de lijm ook verwijderen met remmenreiniger (om autovelgen te reinigen) of is dit niet aan te raden met aluminium velgen?

Hoi,

Geen twee soorten lijmen door mekaar gebruiken.
Tubasti is een lastige lijm maar met White Spirit lukt het wel.
Je kan ook terug Tubasti gebruiken dan hoeft de vorige laag wellicht niet worden weggehaald?
Ook Jeantex tape kan je gebruiken, die gebruikt immers dezelfde lijm als Tubasti.

Voorts heb ik geen idee wat er in remmenreiniger aan stoffen zit en ook met Falcon van Schwalbe heb ik geen ervaring.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wervelwind
Forum-lid

wervelwind 06 mar 2009 11:38

Dank voor de tips, white spirit deed het redelijk, hoewel het nog twee uur duurde.

juul
Forum-lid

juul 06 mar 2009 12:08

En de resten die aan de tube blijven zitten?
Hoe kun je die het beste zoveel mogelijk eraf halen?

yenssen
Forum-lid

yenssen 06 mar 2009 12:34

goed natmaken met thinner en dan gewoon met een staalborstel in een boormachine op hoge toeren door de velg heen halen. Werkt prima!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 06 mar 2009 14:19

juul schreef:En de resten die aan de tube blijven zitten?
Hoe kun je die het beste zoveel mogelijk eraf halen?

Hoi,

Dat laat je best gewoon zitten.
De reden dat je er niet met allerlei chemisch spul op los wil gaan is dat het stootlint die troep opneemt.
Als je dan later opnieuw wil gaan kitten is vaak de hechting niet optimaal of wil de lijm helemaal niet gaan hechten.

Dus enkel doen als je de tube een maandje aan de kant wil laten en als je het doet dan liefst met iets dat volledig vervliegt, geen petroleum e.d.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie