Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nut van een tacx

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 19 jan 2008 21:32

Ik heb een Tacx Swing. Deze gebruik ik in de winter 1 of 2 keer per week voor krachttraining. Vooral op dagen zoals vandaag (de gehele dag regen) is het een uitkomst. Meestal zet ik de Tacx op balkon (lekker koel), maar vandaag was het te nat.

Ik rijd 1.00 uur verdeelt in blokjes. 5 min. inrijden op 39 * 16 en 5 min op 39 * 15. Daarna elke 5 min 1 tand zwaarder vanaf 53 * 15 . Vanaf 53 * 11 terug tot 53 * 15 en 5 min uitrijen op 39 * 15. tussentijds zet ik de rem erop voor 0.5 min tot 2.5 min.
Op deze wijze is een hometrainer goed te doen, vooral met een lekkere housebeat erbij. Fresh FM heeft mijn voorkeur!
Gerardo

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 20 jan 2008 02:29

Hallo,

Gebruik nu al een maand of 2, 3 de Tacx swing die ik verleden jaar gekocht heb.
Zit er meestal om de dag, soms om de 2 dagen op.
Merk wel verbetering, zeker wel.
Afgelopen woensdagochtend buiten gereden op mountainbike; ik merkte dat ik de rondjes makkelijker kon volhouden, dus meer rondjes kon afleggen.
Doe afwisselend duurtraining op de Tacx(2 uur, lang maar toch te doen) en interval/ traptempo.
Inderdaad, met dit natte weer ga ik niet buitenrijden, Woensdagochtend was het prima weer, trouwens.
Daar heb ik 'm ook voor gekocht; voor slecht weer, het werkt wel, althans bij mij wel.

doei,

ybonesteak

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 20 jan 2008 23:45

[quote="Abacus"]+1

Ik heb ook een flow en train daar een beetje op gevoel wat intervalletjes op, dus niet al te strak op een schema, maar ik verbaas me er iedere keer weer over hoe je je binnen 45-60 min. compleet leeg kan fietsen.

Ik wissel in de winter het tacxen af met hardlopen als duurtraining (duurtraining op de tacx vind ik te saai) en dat bevalt goed.

Je moet het zo zien: iedere keer dat je traint op de tacx is meegenomen, omdat je anders waarschijnlijk helemaal niets had gedaan door het slechte weer, of doordat het 's avonds al vroeg donker is.

Wat de effectiviteit tov een training buiten betreft: op de tacx heb je geen last drukke verkeerssituaties, stoplichten e.d. en de weerstand van een tacx is constant (dus niet even freewheelen als het heuvelaf gaat). Als je heel gericht wilt trainen kan training op de tacx zelfs effectiever zijn.

Of je dat ook leuker vindt is natuurlijk een tweede.[/quote]

Als ik buiten een interval of andere vorm van tempo-training doe heb ik toch al vaak te maken met kruispunten, andere fietsers enz. Misschien is 't niet zo erg als je tempo een beetje onderbroken wordt, maar t gaat wel op je zenuwen werken ;). Een écht perfecte weg heb ik hier in de buurt nog niet gevonden. Dit jaar ga ik mijn eerste wedstrijden fietsen en ik denk/hoop dat de tacx een goede aanvulling op de training zal zijn.

Duurttrainingen op dat ding: no way. Dan fiets ik wel in de regen/ het donker.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 21 jan 2008 12:04

[quote="Rezne"]
Duurttrainingen op dat ding: no way. Dan fiets ik wel in de regen/ het donker.[/quote]

Duurtrainingen op dat ding (tacx cosmos) zijn inderdaad niet het allerleukste. Gisteren toch maar gedaan, had geen zin om een paar uur in de regen te gaan rijden. Na 3,5 uur had ik het erop zitten.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 jan 2008 12:27

Dan heb je naast de duurtraining ook gelijk een mentale training gedaan! ;)

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 21 jan 2008 14:06

Twee films gekeken. Good old 'Terminator' en lekker scheuren met 'Fast&Furious' zorgde voor de nodige afleiding.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 23 jan 2008 02:01

[quote="Bushwankaz"]Twee films gekeken. Good old 'Terminator' en lekker scheuren met 'Fast&Furious' zorgde voor de nodige afleiding.[/quote]

Film is dan wel prettig lijkt me; garage tegels tellen gaat ook vervelen denk ik ;).

Hoe zit het met 'uit het zadel komen' op de Tacx. Is dit not-done en hoor je de platic rossen dan piepen en kraken?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 jan 2008 08:57

Respect voor Bushwankaz! :) Mijn langste training tot nu toe is 2,5uur. Ik heb het idee dat je achterwerk toch meer problemen heeft met een zadel dat 'vastzit' als eentje die een beetje zijdelings meebeweegt (zoals buiten).

Voor wat betreft het 'uit het zadel komen': Volgens mij kan dat prima, mits je de fiets maar niet te veel zijdelings 'heen en weer' wilt gooien, zoals je op een steile klim zou kunnen doen. Dus niet te veel zijdelings trekken aan de fiets en dan zal het geen problemen geven. Ik kom geregeld uit het zadel vanwege het in de eerste alinea geschetste 'probleem'. Een beetje extra doorbloeding is op sommige plekken nooit weg! ;)

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 23 jan 2008 18:11

[quote="litespeed"]Respect voor Bushwankaz! :) Mijn langste training tot nu toe is 2,5uur. Ik heb het idee dat je achterwerk toch meer problemen heeft met een zadel dat 'vastzit' als eentje die een beetje zijdelings meebeweegt (zoals buiten).

Voor wat betreft het 'uit het zadel komen': Volgens mij kan dat prima, mits je de fiets maar niet te veel zijdelings 'heen en weer' wilt gooien, zoals je op een steile klim zou kunnen doen. Dus niet te veel zijdelings trekken aan de fiets en dan zal het geen problemen geven. Ik kom geregeld uit het zadel vanwege het in de eerste alinea geschetste 'probleem'. Een beetje extra doorbloeding is op sommige plekken nooit weg! ;)[/quote]

Pas wel op voor té veel doorbloeding :D.

Ik ben overtuigd: ik schaf een tacx flow aan.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 23 jan 2008 19:04

Ik rij veel op een Computrainer (sinds 2001). Op dit moment een uur of 6 per week. Ik heb ritten gereden van meer dan 100Km.

De Computrainer geeft, anders dan de Tacx, faciliteiten om je techniek online inzichtelijk te krijgen en daardoor ook te verbeteren. Dit plus de andere features maakt het voor mij een stimulerend apparaat.

De stimulerende factor was bij mij een essentiele factor bij de aanschaf van een dergelijk apparaat. Een rollenbank had ik stoffig op zolder staan. Deze was al wel 3 keer gebruikt!

Het nut? efficientie! Op een dergelijk apparaat kan je zonder verstoring specifiek je training doen. Dit kan veel beter dan op de weg. Ik zie het niet als vervanging voor D1 trainingen (hoogstens als het slecht weer is).

Ik gebruik het wel om de duur van D1 trainingen te breken. Ik start dan eerst op de Computrainer voor pakweg 1,5 uur en stap dan over op een van mijn andere fiesten om nog een tijdje buiten te rijden. Komt ook goed van pas als je al wilt beginnen als het nog donker is.

mac94
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 14 aug 2005 10:41

mac94 29 jan 2008 13:04

[quote="Rezne"][quote="Abacus"]+1


Duurttrainingen op dat ding: no way. Dan fiets ik wel in de regen/ het donker.[/quote]

Als om 21u de kinderen in bed liggen ga ik niet meer buiten fietsen... Deze maand een kleine 30 uur op de Tacx gezeten, mijn geheim is om op het ene scherm een RLV aan te zetten en op het anderen on-line te pokeren... Door het fietsen heb ik ook meer geduld en verdien per saldo ook meer. 2 uur of langer is zo geen probleem.
Se non e vero, e ben trovato.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 29 jan 2008 13:50

Zelf zet ik het apparaat (als het droog is) altijd buiten in de tuin voor het hok waar een konijn rond loopt. Heeft dat beestje wat gezelschap en ben ik ook niet zo alleen. Echt spannend wordt het niet want na een uur houd ik het wel voor gezien.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie