peugeot fixie project - nieuwe foto's
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52
Ik ga de chainline eerst proberen recht te krijgen door het voorblad aan de binnenzijde van de crank te bouten ipv aan de buitenzijde. Maar goed, ik kan pas wat zien als het wiel binnen is, dus nog even afwachten!
Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen welke draad (BSC of frans) er in het bracket kan zitten zonder dit te demonteren?
Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen welke draad (BSC of frans) er in het bracket kan zitten zonder dit te demonteren?
rule #5
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom
Daar kun je een alle maten vinden, met een beetje mazzel staat de maat op de cup en anders wordt het toch demonteren om zeker van je zaak te zijn.
Daar kun je een alle maten vinden, met een beetje mazzel staat de maat op de cup en anders wordt het toch demonteren om zeker van je zaak te zijn.
[quote="Escargot"]Tsja, maar als je een baanwiel laat spaken dan kan je bij je 'freewiel' (wat er dus niet zit) niet zoveel stellen.....enige stelmogelijkheid die je hebt zit dan in je trapas/crank.
Een beetje scheve chainline merk je weinig van maar als je eer in je werk hebt dan wil je een volkomen stille fixie, betekent 100% rechte chainline. Tenminste een van de redenen waarom ik fixie rij is de stilte. [/quote]
heb er nu ook last van. Ik heb een baan wiel laten spaken. achter dus 42 van het midden. Misschien omdat ik een Ita trapas heb met een Shimano double crank stel, dat het zo slecht past.
De ketting zou eigenlijk precies tussen de plek van het binnen en buitenblad in moeten, of eigenlijk nog iets meer naar de buitenblad kant.
Hou zou je de crank kunnen stellen?
Een beetje scheve chainline merk je weinig van maar als je eer in je werk hebt dan wil je een volkomen stille fixie, betekent 100% rechte chainline. Tenminste een van de redenen waarom ik fixie rij is de stilte. [/quote]
heb er nu ook last van. Ik heb een baan wiel laten spaken. achter dus 42 van het midden. Misschien omdat ik een Ita trapas heb met een Shimano double crank stel, dat het zo slecht past.
De ketting zou eigenlijk precies tussen de plek van het binnen en buitenblad in moeten, of eigenlijk nog iets meer naar de buitenblad kant.
Hou zou je de crank kunnen stellen?
Kan je niet stellen. Oplossing = andere crank en/of andere trapas.
goeie online zaken:
http://www.velosolo.co.uk/shop.html
http://www.singlespeedshop.de/
Bij die laatste hebben ze grote keus aan trapassen (Innenlager) en lengtes. wel f fuyitvoegen of threading past etc.
goeie online zaken:
http://www.velosolo.co.uk/shop.html
http://www.singlespeedshop.de/
Bij die laatste hebben ze grote keus aan trapassen (Innenlager) en lengtes. wel f fuyitvoegen of threading past etc.
1) wat een mooi ding! Vooral die crank!
2) Bij een baanwiel (of ieder fixie wiel) een een single crank moet je normaal gesproken een 102 mm BB as hebben on de kettinglijn goed te krijgen. dat is denk ik ook de makkelijkste (zoniet enige) optie om mee te spelen. Een nieuwe BB kost niet zoveel, en die kun je ook weer vervangen als de kettinglijn niet goed is. Misschien heeft je vriendelijke FM een paar assen om te proberen.
In jouw specifieke geval zou het ene blad wat je laat zitten misschien wel iets meer naar buiten steken dan bij een echte baancrank. Dus misschien nog een iets kortere BB as dan die eerder genoemde 102mm (al is dat moeilijk te krijgen...).
Ik zal zo es bij mijn fix opmeten hoeveel het is, en dan vertalen naar jouw geval.
2) Bij een baanwiel (of ieder fixie wiel) een een single crank moet je normaal gesproken een 102 mm BB as hebben on de kettinglijn goed te krijgen. dat is denk ik ook de makkelijkste (zoniet enige) optie om mee te spelen. Een nieuwe BB kost niet zoveel, en die kun je ook weer vervangen als de kettinglijn niet goed is. Misschien heeft je vriendelijke FM een paar assen om te proberen.
In jouw specifieke geval zou het ene blad wat je laat zitten misschien wel iets meer naar buiten steken dan bij een echte baancrank. Dus misschien nog een iets kortere BB as dan die eerder genoemde 102mm (al is dat moeilijk te krijgen...).
Ik zal zo es bij mijn fix opmeten hoeveel het is, en dan vertalen naar jouw geval.
Um volgens mij verschilt het volledig per frame en kan je niet zeggen dat bij elke fixie de as 102 moet zijn...
heeft vooral te maken met je frame spacing achter.
Check de fietsknutselgod Sheldon Brown:
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
heeft vooral te maken met je frame spacing achter.
Check de fietsknutselgod Sheldon Brown:
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Ik heb net even iets uitgeprobeerd op een gewone velg met schroefdraad. Deze afbeelding bracht me op het idee:
[img=http://www.sheldonbrown.com/images/axle-set.jpg]
De as (axle) heb ik omgedraaid, zo komt de kant met de dikke spacer aan de andere kant te zitten en wordt mijn tandwielkrans iets meer naar buiten geduwd (zeg maar een dikke cm). Kettinglijn is perfect.
Alleen (en dat is ook het probleem vrees ik), is de wieluitlijning binnenin het kader niet correct. Het wiel hangt meer naar rechts ipv recht in het midden te zitten. Kan dit kwaad? Zo niet, dan ben ik een genie...............
[img=http://www.sheldonbrown.com/images/axle-set.jpg]
De as (axle) heb ik omgedraaid, zo komt de kant met de dikke spacer aan de andere kant te zitten en wordt mijn tandwielkrans iets meer naar buiten geduwd (zeg maar een dikke cm). Kettinglijn is perfect.
Alleen (en dat is ook het probleem vrees ik), is de wieluitlijning binnenin het kader niet correct. Het wiel hangt meer naar rechts ipv recht in het midden te zitten. Kan dit kwaad? Zo niet, dan ben ik een genie...............
Als je wiel niet recht in je frame staat is dat inderdaad niet goed. Wat Lucifur zegt klopt: als je dat wil doen moet je de 'dish' van het wiel veranderen. Niet ondoenelijk, maar zeker ook niet de makkelijkste oplossing.
Over mijn opmerking van de 102 mm as (ik vergiste me 1 mm) zegt m-geneering het volgende:
"Een Jis trapas in 103mm is lastig te vinden, Shimano maakt ze al heel lang niet meer. Voor veel fixies's met smalle achternaven is het echter de juiste lengte."
duss... het hangt wel een beetje van het frame af, maar bijna alle oude frames met 120mm achteras en baanwielen willen toch echt deze as hebben.
Over mijn opmerking van de 102 mm as (ik vergiste me 1 mm) zegt m-geneering het volgende:
"Een Jis trapas in 103mm is lastig te vinden, Shimano maakt ze al heel lang niet meer. Voor veel fixies's met smalle achternaven is het echter de juiste lengte."
duss... het hangt wel een beetje van het frame af, maar bijna alle oude frames met 120mm achteras en baanwielen willen toch echt deze as hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
@Lucifur/MDA1:
Er is een verschil tussen een wiel dat 'niet recht'/'scheef' in het frame zit
en een wiel dat uit het midden staat.
In het geval van 'scheef' heb je gelijk, dan gaat je fiets wellicht merkbaar scheef trekken.
Als het wiel alleen maar uit het midden staat, maar dus wel gewoon parallel aan het voorwiel en het frame,
dan zal je fiets daar niet door scheeftrekken.
Immers, de geleverde kracht op het achterwiel is qua richting nog steeds parallel aan het frame en voorwiel.
Wanneer een wiel simpelweg scheef in het frame zit gaat de geleverde kracht via het achterwiel onder een
andere hoek op het frame werkt.
(vergeef mijn woordkeuze, maar het principe zal duidelijk wezen)
@Marsfiets:
Als je verder genoeg ruimte tussen de band en het frame hebt dan is het een uiterst praktische oplossing.
Het wiel zelf is er niet zwakker op geworden, immers de spaken etc. heb je niet aangeraakt.
Als je verder ook niet al te veel ervaring hebt met spakenwielen zou ikzelf het zo laten.
Ik bedoel; oude wielen in het geheel een stukje naar links spaken is een beste klus voor een onervaren persoon.
Als je hier nog aan koppelt dat oude spaken vast kunnen zitten, de nippels vaak wat gevoeliger zijn,
je wellicht met de spaaklengte links/rechts niet uitkomt;
dan is het erg veel moeite voor relatief weinig resultaat.
(Een wiel dat wel netjes in het midden staat en wat sterker is, m'r goed het wiel is nu na 30 jaar ook nog recht)
Er is een verschil tussen een wiel dat 'niet recht'/'scheef' in het frame zit
en een wiel dat uit het midden staat.
In het geval van 'scheef' heb je gelijk, dan gaat je fiets wellicht merkbaar scheef trekken.
Als het wiel alleen maar uit het midden staat, maar dus wel gewoon parallel aan het voorwiel en het frame,
dan zal je fiets daar niet door scheeftrekken.
Immers, de geleverde kracht op het achterwiel is qua richting nog steeds parallel aan het frame en voorwiel.
Wanneer een wiel simpelweg scheef in het frame zit gaat de geleverde kracht via het achterwiel onder een
andere hoek op het frame werkt.
(vergeef mijn woordkeuze, maar het principe zal duidelijk wezen)
@Marsfiets:
Als je verder genoeg ruimte tussen de band en het frame hebt dan is het een uiterst praktische oplossing.
Het wiel zelf is er niet zwakker op geworden, immers de spaken etc. heb je niet aangeraakt.
Als je verder ook niet al te veel ervaring hebt met spakenwielen zou ikzelf het zo laten.
Ik bedoel; oude wielen in het geheel een stukje naar links spaken is een beste klus voor een onervaren persoon.
Als je hier nog aan koppelt dat oude spaken vast kunnen zitten, de nippels vaak wat gevoeliger zijn,
je wellicht met de spaaklengte links/rechts niet uitkomt;
dan is het erg veel moeite voor relatief weinig resultaat.
(Een wiel dat wel netjes in het midden staat en wat sterker is, m'r goed het wiel is nu na 30 jaar ook nog recht)
Capt. Obvious to the rescue
[quote="Capt. Obvious"]@Lucifur/MDA1:
Er is een verschil tussen een wiel dat 'niet recht'/'scheef' in het frame zit
en een wiel dat uit het midden staat.
In het geval van 'scheef' heb je gelijk, dan gaat je fiets wellicht merkbaar scheef trekken.
Als het wiel alleen maar uit het midden staat, maar dus wel gewoon parallel aan het voorwiel en het frame,
dan zal je fiets daar niet door scheeftrekken.
Immers, de geleverde kracht op het achterwiel is qua richting nog steeds parallel aan het frame en voorwiel.
Wanneer een wiel simpelweg scheef in het frame zit gaat de geleverde kracht via het achterwiel onder een
andere hoek op het frame werkt.
(vergeef mijn woordkeuze, maar het principe zal duidelijk wezen)[/quote]
Ik snap je beredenering, maar dat klopt alleen maar als je precies rechtuit gaat. Bij iedere bocht zul je het merken dat de fiets liever naar rechts draait dan naar links. Ik vind het heel moeilijk om het hier uit te leggen zonder beelden, maar geloof me, een wiel uit het midden van het frame merk je echt en fietst niet lekker.
Er is een verschil tussen een wiel dat 'niet recht'/'scheef' in het frame zit
en een wiel dat uit het midden staat.
In het geval van 'scheef' heb je gelijk, dan gaat je fiets wellicht merkbaar scheef trekken.
Als het wiel alleen maar uit het midden staat, maar dus wel gewoon parallel aan het voorwiel en het frame,
dan zal je fiets daar niet door scheeftrekken.
Immers, de geleverde kracht op het achterwiel is qua richting nog steeds parallel aan het frame en voorwiel.
Wanneer een wiel simpelweg scheef in het frame zit gaat de geleverde kracht via het achterwiel onder een
andere hoek op het frame werkt.
(vergeef mijn woordkeuze, maar het principe zal duidelijk wezen)[/quote]
Ik snap je beredenering, maar dat klopt alleen maar als je precies rechtuit gaat. Bij iedere bocht zul je het merken dat de fiets liever naar rechts draait dan naar links. Ik vind het heel moeilijk om het hier uit te leggen zonder beelden, maar geloof me, een wiel uit het midden van het frame merk je echt en fietst niet lekker.
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Nu je het over bochtenwerk hebt snap ik gelijk het probleem dat je aankaart.
Het sturen van een fiets is immers voor '95%' gebaseerd op het 'omvallen'
van de band en maar een klein beetje op daadwerkelijke stuuruitslag.
En met een wiel dat uit het midden staat, in dit geval wat meer naar de rechterzijde,
zal je dus makkelijker de ene kant, rechtsaf in dit geval, op gaan dan de andere kant.
En ongelijk kan ik je dus niet geven.
Verder zeg ik nog wel tegen Marsfiets, probeer het even een bocht of 3.
Kost je maximaal 10 minuten en geen geld;
wellicht valt de mate van uit het midden staan mee en wellicht ook niet.
En ik ga het binnenkort zelf ook uitproberen.
(afhankelijk van beschikbare tijd en wat de onderdelenbak mij brengt(Y))
Het sturen van een fiets is immers voor '95%' gebaseerd op het 'omvallen'
van de band en maar een klein beetje op daadwerkelijke stuuruitslag.
En met een wiel dat uit het midden staat, in dit geval wat meer naar de rechterzijde,
zal je dus makkelijker de ene kant, rechtsaf in dit geval, op gaan dan de andere kant.
En ongelijk kan ik je dus niet geven.
Verder zeg ik nog wel tegen Marsfiets, probeer het even een bocht of 3.
Kost je maximaal 10 minuten en geen geld;
wellicht valt de mate van uit het midden staan mee en wellicht ook niet.
En ik ga het binnenkort zelf ook uitproberen.
(afhankelijk van beschikbare tijd en wat de onderdelenbak mij brengt(Y))
Capt. Obvious to the rescue