Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietscrisis

eelcoz

eelcoz 10 feb 2011 23:07

[quote="Aapje"][quote="eelcoz"]Momenteel zoiets:

dinsdag: 3 uur D1
donderdag: 2 uur D2 (2*20min of 1*30min D2-blok, rest D1)
zaterdag: 2 uur D1 met krachtblokken(3*6 herhalingen) op viaduct
zondag: 5 uur D1[/quote]

Ik zou ook eens wat D3 en weerstandstrainingen gaan doen (beetje varieren). Je zit nu relatief veel op lage intensiteit, dat is vooral goed voor uithoudingsvermogen, maar minder goed voor hoge snelheid.[/quote]

Ja, maar mijn idee was om die trainingen vanaf eind februari in te passen. Vorig jaar heb ik wel D3- en weerstandstrainingen gedaan.

race-newbee
Forum-lid

race-newbee 10 feb 2011 23:16

klinkt als een sport depressie... zoals al gezegd eerst de "zin" weer terug en dan weer vol gas trainen. Met het trainen voor de marathon(lopen) ook wel eens last van gehad, bij mij hielp het om meer in een groep te trainen. Ik had toen het geluk dat ik alle dagen van de week met een groep van me loopclub mee kon.
je fietst wat...

fizik
Forum-lid

fizik 10 feb 2011 23:38

Lekker doen waar je zin in hebt, met in je achterhoofd het belang van variatie. Niet alleen maar wachten met intensiever werk tot eind februari. Nu kun je dat ook best 1 a 2 keer in de week doen.

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 11 feb 2011 00:12

Als je de schema's waarmee jij fietst volhoudt tot de zomer, dan ga je fluitend de Alpen over. Het is denk ik eerder zaak om niet teveel te doen en je niet te overtrainen. Nu al vijf uur een D1-training is erg lang en erg koud. En als je een keer geen zin hebt, lekker thuis blijven. Zolang je geen prof bent, is een training overslaan alleen maar goed. Het moet wel leuk blijven.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 feb 2011 00:16

Overtrainen met 12 uur per week D1-D2 training, yeah right :rolleye:

Het is daarnaast helemaal niet koud. 5 uur d1 training is echt niet heel ver als je gewoon je conditie goed hebt onderhouden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pierre92
Forum-lid

pierre92 11 feb 2011 08:32

Misschien is het wat om de lange trainingen te verkorten en de korte trainingen juist iets te verlengen. 5 uur duurtraining is fors.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 11 feb 2011 09:42

Ik heb vorig jaar hetzelfde voorgehad toen ik wilde trainen voor een volledige Ronde van Vlaanderen. Ik heb mijn schema's in de vuilbak gegooid en ben weer gaan fietsen ipv trainen. Ik luister naar wat de benen te vertellen hebben en zeggen die neen, dan blijf ik binnen. En omgekeerd, als ik op de fiets zit en ik heb zin om vol gas tegen de wind te gaan: gewoon doen...

Wat is het resultaat? Ik rij beter dan tevoren. Beter staat dan voor: sneller gerecupereerd, met meer plezier, met hogere snelheid, beter bergop... Moet alles te maken hebben met meer rust en meer plezier.

Ik heb een drukke job met onregelmatige uren en veel avondwerk. 8-10 u. op de fiets is daarbij echt het max. voor mij, ik heb ook nog een gezin! Een gouden Marmotte zal er dus voorlopig niet inzitten.

Dus: take it easy. Er is al genoeg 'moeten'!

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 11 feb 2011 09:45

@ amclassic
Overtrainen met 12 u. is heel goed mogelijk als je daarnaast tot 60u./week werkt en bv met jonge kinderen zit!

Als student/scholier zonder plichten of verbindingen kon ik elke dag sporten zonder moe te worden. Moet ik nu niet meer proberen.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 11 feb 2011 09:56

Variatie in de training (bijv training van 1 uur maar met intervallen) brengen daarnaast rust is ook trainen. Lekker naar de sportschool voor wat core trainingen. Ga zwemmen of hardlopen. Lange wandeling bos/strand van 3 uur (>6 km/u).
What makes the boat go faster?

torro
Forum-lid

torro 11 feb 2011 09:59

[quote="Amclassic-fan"]Overtrainen met 12 uur per week D1-D2 training, yeah right :rolleye:

Het is daarnaast helemaal niet koud. 5 uur d1 training is echt niet heel ver als je gewoon je conditie goed hebt onderhouden.[/quote]

Niet iedereen is hetzelfde en de belastbaarheid is ook verschillend van mens tot mens.

Bijv. wanneer ik 12 uur per week op de fiets zal zitten kunnen ze mij binnen enkele weken opvegen,

kawouter
Forum-lid

kawouter 11 feb 2011 10:09

voor mij is 12u per week wel redelijk het maximale qua belasting wat ik op kan brengen naar mijn werk als promovendus. In tegenstelling tot de topicstarter vind ik het juist lekkerder fietsen met trainingsschema's, dan heb ik juist het gevoel dat ik ergens naartoe werk. Terwijl ik zonder schema's bang ben dat ik te weinig of juist teveel doe. Ik heb echter wel de regel voor mezelf: als ik geen zin heb, dan moet ik ook niet gaan. Geen zin is meestal ook een signaal van vermoeidheid.

Ik merk wel dat na een lange winter het wel weer tijd voor voor wat prikkels. Ook al is het in de opbouw niet helemaal de bedoeling, ga ik dit weekend toch een trainingskoersje meerollen, puur voor het gevoel.

dstrijker
Forum-lid

dstrijker 11 feb 2011 10:17

[quote="Amclassic-fan"]Overtrainen met 12 uur per week D1-D2 training, yeah right :rolleye:

Het is daarnaast helemaal niet koud. 5 uur d1 training is echt niet heel ver als je gewoon je conditie goed hebt onderhouden.[/quote]

Kou is een beleving, en die beleving is bij iedereen anders. En zoals verderop al gezegd, fietser met een full-time baan en een fulltime gezin....ik geef je de kost.. maar dan is 5 uur d1 toch redelijk ver.

Plaats reactie