Pagina 2 van 2

Geplaatst: 28 dec 2007 12:30
door auke
Mijn stelling is dat het verschil tussen een atb-derailleur en een race-derailleur het parallelogram is, dus de "slanted" stand in uiterste versnelling (groot-groot), en dat het verschil in korte-kooi achterderailleur en lange-kooi achterderailleur uitsluitend de kettinglengte betreft door de lengte van de kooi, maar niet de uiterste stand van het parallelogram. Klopt dit denk je?

Geplaatst: 28 dec 2007 12:42
door scepticus
Auke schreef:Mijn stelling is dat het verschil tussen een atb-derailleur en een race-derailleur het parallelogram is,

Dat zeker. De kooi is bij een mtb-derr ook nog wel een stuk langer dan bij een lange kooi race derr trouwens, maar da's vooral om de boel fool-proof te maken denk ik.
en dat het verschil in korte-kooi achterderailleur en lange-kooi achterderailleur uitsluitend de kettinglengte betreft door de lengte van de kooi, maar niet de uiterste stand van het parallelogram.

Dat weet ik niet zeker eigenlijk, maar k denk van wel.

Kan uit dit PDF'je ook niet helemaal opmaken wat nou t verschil tussen de SS en GS is. Ik denk alleen de veren.....

Geplaatst: 28 dec 2007 13:16
door j-racer
Nuri,
Je 9-speed Ultegra achter derailleur kan maximaal een 30 tands aan (Sorry Scepticus, maar ik ben het niet met je eens dat het tricky is). Dit heb ik al gedaan en een paar mensen om mij heen ook. Je moet alleen je derailleur stel schroef helemaal indraaien om de afstand derailleur wieltje - tandwiel zo groot mogelijk te maken.

Zonder crackstel aanpassing kan je een 38T voor steken, dus dan kan je zonder veel kosten en aanpassingen 38x30 als kleinste rijden.

Een mooiere oplossing is inderdaad een octalink compatible compact crankstel kopen. (Ritchey en FSA hebben mooie) Deze monteren, achter een 12x27 monteren en je kunt dan het hoog gebergte echt wel aan. (Even ketting lengte en voorderailleur afstelling controleren)

Zoals R. Hilferink aangaf kun je dan met een extra 39t voorblad ook in Nederland heel goed wegkomen.

Veel succes met je keuze.

Geplaatst: 28 dec 2007 13:25
door nuri
Allen bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er er helemaal uit. J-Racer, ik ga mijn fietsje aanpassen met een compact crankstel. Nog een vraagje: waarvoor staat de "T" bij het aantal tanden op het voorblad?

Vriendelijke groet en nogmaals bedankt!

Nuri

Geplaatst: 28 dec 2007 13:35
door lancev7
Precies daarvoor om aan te geven dat het om het aantal "T"anden gaat :) het is allemaal zo simpel :)