Geplaatst: 20 dec 2007 17:33
In een 11-25 cassette mist normaal de 16 en is het verloop dus: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Als ik zou moeten kiezen, zou ik de 11 en de 12 meteen overboord zetten. Als ik dit jaar wel de dolomieten marathon had gereden had ik het volgende gedaan: Als basis een 12-25 cassette, dan een 13 sluitkrans van een 13-26 of 13-29 cassette te nemen en een Marchisio of Miche 27. Van de 12-25 cassette haal je dan de 12 en 13 eraf, die vervang je door de 13 sluitkrans en aan de achterkant zet je dan de 27 erbij. Het effect is een zo vlak mogelijk cassete die over de hele linie perfect schakelt (1 tandje er ergens tussen uithalen levert zeer slecht schakel gedrag op). Ik zou dan dus uitkomen op: 13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.
Ik rij met een 53-39 crankstel, 53-13 is in Nederland nog groot genoeg voor me (ik sprint nooit op de 12, want dat krijg ik niet rond). Met een compact met een 50 zou ik denk ik nog steeds een 13 groot genoeg vinden, bij trappen tot 65 ofzo gaat dan nog wel (dat lukte bij de Nieuwelingen ook al met een 16;)) en als je harder gaat steek je je kop maar naar beneden.
Als ik zou moeten kiezen, zou ik de 11 en de 12 meteen overboord zetten. Als ik dit jaar wel de dolomieten marathon had gereden had ik het volgende gedaan: Als basis een 12-25 cassette, dan een 13 sluitkrans van een 13-26 of 13-29 cassette te nemen en een Marchisio of Miche 27. Van de 12-25 cassette haal je dan de 12 en 13 eraf, die vervang je door de 13 sluitkrans en aan de achterkant zet je dan de 27 erbij. Het effect is een zo vlak mogelijk cassete die over de hele linie perfect schakelt (1 tandje er ergens tussen uithalen levert zeer slecht schakel gedrag op). Ik zou dan dus uitkomen op: 13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.
Ik rij met een 53-39 crankstel, 53-13 is in Nederland nog groot genoeg voor me (ik sprint nooit op de 12, want dat krijg ik niet rond). Met een compact met een 50 zou ik denk ik nog steeds een 13 groot genoeg vinden, bij trappen tot 65 ofzo gaat dan nog wel (dat lukte bij de Nieuwelingen ook al met een 16;)) en als je harder gaat steek je je kop maar naar beneden.