Fiets schoonmaken na een rit
volgens mij mag je een fiets gewoon niet met water kuisen, en als je het doet, zou ik enkel de vod lichtjes nat maken...
als je er de spuit opzet krijg je volgens mij toch nooit alles terug fatsoenlijk afgedroogd....maar na een tochtje in de regen grijp ik mn kans en neem ik al het aangekoekt voel eraf....
als je er de spuit opzet krijg je volgens mij toch nooit alles terug fatsoenlijk afgedroogd....maar na een tochtje in de regen grijp ik mn kans en neem ik al het aangekoekt voel eraf....
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Om te zorgen dat je geen water in de bracket krijgt terwijl je wel kuist met water. boor een gat van ongeveer 6mm in de bracket op het laagste punt, dan loopt het water zo hopla weg.
Doe ik bij alle fietsen die ik van mijzelf en van anderen onder handen heb.
En niet zeuren van dat breekt, dat gebeurt echt niet.
Doe ik bij alle fietsen die ik van mijzelf en van anderen onder handen heb.
En niet zeuren van dat breekt, dat gebeurt echt niet.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
4mm is ook al genoeg. Mijn mountainbike spoel ik altijd af met water. Wat dan nog blijft hangen borstel ik weg, en spoel ik nog een keer na. De aandrijving gaat ook met een borstel, eventueel met een beetje wasbenzine erop (meteen afspoelen!!!). Daarna ketting meteen droogwrijven met een doek en meteen weer smeren. Dikke laag mag best, voor de volgende rit eventjes afvegen. Cassette met dezelfde doek als de ketting afdrogen. Frame laat ik gewoon drogen. Af en toe met autowas oppoetsen.
Bij de racefiets doe ik het weer anders. Dan pak ik een spons, en spons ik het frame gewoon af met lauw sopje en een paar druppels dreft. Na het poetsen afdrogen. Ook hier optijd met autowas boenen. Ketting en cassette doe ik alleen als ze smerig zijn. Om de zoveel tijd ketting smeren.
Werkt voor mij prima , en zonder water krijg ik echt niet al het vuil eraf. Water kan ook niet zo heel veel kwaad als je niet met hogedruk gaat werken. En zelfs dat zou gaan als je maar niet op lagers etc. richt.
Bij de racefiets doe ik het weer anders. Dan pak ik een spons, en spons ik het frame gewoon af met lauw sopje en een paar druppels dreft. Na het poetsen afdrogen. Ook hier optijd met autowas boenen. Ketting en cassette doe ik alleen als ze smerig zijn. Om de zoveel tijd ketting smeren.
Werkt voor mij prima , en zonder water krijg ik echt niet al het vuil eraf. Water kan ook niet zo heel veel kwaad als je niet met hogedruk gaat werken. En zelfs dat zou gaan als je maar niet op lagers etc. richt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15
'zucht' als je een beetje doordacht met de hogedrukspuit te werk gaat kan dat echt geen kwaad hoor...
Ik gebruik zowel voor m'n mtb als voor m'n racefiets de hogedrukspuit om de boel schoon te maken. Niet op de assen en het bottom bracket (of in ieder geval van veraf), verder is het echt geen probleem.
Ik gebruik zowel voor m'n mtb als voor m'n racefiets de hogedrukspuit om de boel schoon te maken. Niet op de assen en het bottom bracket (of in ieder geval van veraf), verder is het echt geen probleem.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nee, maar het is ook echt totaal onzinnig. Met een sopje en een spons of een borstel is een fiets ook in een paar minuten schoon. En als je alles wilt ontwijken wat kwetsbaar is voor die harder straal heb ik m'n twijfels hoe handig die nog is. Voornaaf, rubbers van de voorvork, trapas, achternaaf...
-
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15
@Amclsassic-fan: Jíj kan het onzinnig vinden, maar sommige mensen (waaronder ik) hebben niet de beschikking over een tuin of een fatsoenlijke plaats om je fiets te wassen met een sopje en spons. Dan is het een stuk makkelijker om na je tocht even langs de wasstraat te fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Lijkt wel makkelijk maar niet als je een carbon frame hebt. De hechting lak - frame is vaak zo matig dat de lak er met een beetje hogedrukstaal zo afspuit (zelfde reden als waarom je goed moet uitkijken met gespoten kunststof bumpers van je auto.
Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.
Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.
mike biker schreef:Bij de cyclocross spuiten ze de fietsen allemaal met hogedruk af......
Kan wel zijn, maar die mensen kijken ook waar ze spuiten met die straal. Daarbij worden die fietsjes optijd helemaal nagekeken door ervaren mechaniciens. Het bb en lagers worden dan ook uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw ingevet .
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team