Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Lefty of niet?

six13freak
Forum-lid

six13freak 07 dec 2007 14:55

Daniel1975 schreef:Zoals Tiest al aangaf: 650 euro voor een vork met een vergelijkbaar binnenwerk? Pffft, ik wist het wel.... Welke wielen zitten erop en welk crankstel?

Er zitten Crossmax slr wielen in en het lichtste FSA carbon cranckstel (verder Juicy ultimates, X0 short cage en XTR voor, Syntace carbon stuur en een Thomson elite zadelpen. Helaas kan er geen SI cranckstel in (aluminium frame), maar ik betwijfel ook of ik zonder zo'n 'granny' overal uit de voeten kan. Ik ga altijd het hooggebergte in op vakantie en neem hem dan graag mee. In Nederland gebruik ik het kleinste blad maar zelden terwijl ik er achter nu ook al 12/27 op heb.
Overigens is het niet zo dat ik nog wat geld kwijt moet hoor, ik krijg alleen de redelijk zeldzame kans om deze lefty te kopen.

dewitte
Forum-lid

dewitte 07 dec 2007 17:09

die is wel lekker afgemonteerd trouwens......je gevoel speelt ook een rol en natuurlijk de vrouw nog meer :) ;)

veeeeel succes!!
Colnago E1
Als het niet gaat zoals het moet dat moet het zoals het gaat.

six13freak
Forum-lid

six13freak 07 dec 2007 22:39

veeeeel succes!![/quote]

Dank je, ik las overigens net dat het helemaal geen 500 gram scheelt maar 210.
Dat maakt de keus weer wat gemakkelijker.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 dec 2007 17:56

die Q-factor is wel belangrijk. Ik heb nu zo'n 10 ritten op m'n nieuwe Cannondale Taurine gemaakt en het is de eerste fiets die ik heb met externe lagers. het is ook meteen de eerste fiets waarbij ik in zo'n korte tijd al zoveel verf/lak van de crancks geschuurd heb. Ik heb de afstelling van de schoenplaatjes gecontroleerd, daar ligt het niet aan. Blijkbaar zijn m'n benen/voeten gewend om meer naar binnen te staan.

Maar als ik het zo hoor dan moet je de keuze maken of je voor de 'looks' gaat of niet. Helaas zijn mooie 'looks' vaak een stuk duurder dan wat mindere 'looks'. Ik blijf echter van mening dat op een Cannondale een Cannondale vork hoort, dat onderscheid een Cannondale mtb nou net van een ander merk mtb.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2007 17:57

Gaat het nu om het feit dat het een C'dale is of om het feit dat je een goede vork nodig hebt? Als een Fox er nu echt niet uit had gezien zou ik je groot gelijk geven, maar met een witte Fox rij je allesbehalve voor gek....
Less is bore

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 dec 2007 20:26

Het is ook niet rationeel bedoelt Daniel, een Fox is uiteraard ook niet gek. Je kan ook zeggen dat je door juist voor een Fox te kiezen je jezelf wilt onderscheiden van de andere Cannondale rijders. Het is dus maar net wat je wilt en waar je je prioriteiten legt.

r3_velo
Forum-lid

r3_velo 10 dec 2007 13:38

Ik zou mijn geld steken (of terugkrijgen) in het nemen van een ander crankstel. Uit eigen ervaring hoef ik echt NOOIT meer een FSA crankstel. Eén kapotgetrapt (schroefdraad kwam los uit het carbon) en de vervanger liep constant los van de as.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 dec 2007 14:10

Ik ken de verhalen rond de FSA cranks, maar ik heb ook een campa crankstel hier liggen waar de bus uitligt. Kan dus met alle cranks gebeuren.
Het loslopen van de as is een bekend kwaaltje wat is opgelost. De borgbout was niet goed. Deze zijn eenvoudig te vervangen voor stalen versies en de nieuwe cranks hebben wel de juiste bout. Ik heb een FSA V-drive crankstel op de Santos en sinds die nieuwe bout erin zit totaal geen problemen meer.
Less is bore

six13freak
Forum-lid

six13freak 10 dec 2007 14:58

Een grote of kleine Q-factor maakt voor mij gelukkig niet uit, ik heb nooit verschil gemerkt. (Alpe, als ik jou was zou ik doorzichtige folie op m'n crancks plakken)
De FSA crancks geven volgens mijn dealer ook geen problemen meer.
Ik vind een lefty ook wel bij een Cannodale horen, maar ik weet niet of ik daar nog eens zoveel geld voor over heb. Ik had juist voor dit model gekozen vanwege de in verhouding gunstige prijs (inclusief alle opwaarderingen) en omdat ik de noodzaak van carbon bij een volgeveerde fiets minder inzie.
Qua functionaliteit begrijp ik dat de vorken niet veel voor elkaar onderdoen en het verschil in gewicht is achteraf dus ook beperkt. Ik heb de optie bij mijn dealer nog wel steeds open kunnen houden maar zal naar ik hoop binnen een week of 2 toch moeten beslissen. Langzamerhand neig ik toch licht richting Fox.
Weten jullie trouwens of er regelmatig zulke losse lefties worden aangeboden? (voor het geval ik volgend jaar spijt krijg)

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 10 dec 2007 18:00

six13 Freak schreef: Weten jullie trouwens of er regelmatig zulke losse lefties worden aangeboden? (voor het geval ik volgend jaar spijt krijg)

E-bay staat er, bij wijze van spreken, vol mee.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie