Pagina 2 van 10

Geplaatst: 29 nov 2007 16:48
door pinarello
Juist omdat je erg licht rijd kun je toch nog een behoorlijk aantal omwentelingen halen, waardoor je dus niet slingert etc. Maar het blijft persoonlijk maar mij bevalt het erg goed. De Giau is idd een beest maar ik zou de Alp na 160km toch niet veel minder zwaar willen noemen.

Geplaatst: 29 nov 2007 16:56
door havana
@ de zwarten: 60 omwentelingen is voor mij toch echt harken. Ik kom heus wel boven, maar ik rij toch liever met 80 tpm naar boven. Die haal je echt wel, juist daar heb je dat lichte verzet voor nodig.

Verder sluit ik me bij Pinarello aan: verreweg de meesten rijden gewoon met een veel te zwaar verzet onder het mom "ik moet en zal met een dubbel rijden". Op de Giau heb ik hele volksstammen ingehaald die met een dubbel reden (zelfs een gast met een SRM :D). Ik fladerde met mijn 34x27 koffiemolentje vrolijk naar boven en hoefde nergens onder de 70 à 65 toeren te komen.

De Giau schat ik overigens bijna net zo zwaar in als de Alpe na 160 km.

Geplaatst: 29 nov 2007 17:00
door henkv
Spijt me sterke heren, maar ik woon in de Alpen en heb een triple met 30x27. Ok, die lichtste gebruik ik niet vaak. Echter als je benen vol zitten, en hoe minder getraind, hoe sneller dat is, is een net iets te groot verzet op een berg van 10km aan 8% killing! Voor mij mag iedereen binnen het uur de Huez oprijden, geloof ik meteen, maar met in het voortraject de rest van de Marmotte.. wellicht 'n enkeling van dit forum! Tenzij je ervaren en sterk in de bergen bent, reken jezelf niet te sterk. 34*29 of 30*27 is echt geen luxe als de levenstekenen je lichaam verlaten hebben maar laten je wellicht wel nog trappen. Zwaarder wordt lopen! Natuurlijk bij niemand op voorhand maar lees de verslagen maar eens van de Marmotte. Ok, niet van de boys van de top 500 maar de rest.....

Geplaatst: 29 nov 2007 17:01
door havana
Helemaal mee eens!

Waar kom toch dat idee vandaan dat een licht verzet betekent dat niet kunt fietsen? Ik reed de DM in 6:02 met 34x27. Het belang van het aantal omwentelingen speelt gewoon enorm mee!

Geplaatst: 29 nov 2007 17:17
door de zwarten
Ik heb weer wat gezegd (kzal het nooit meer doen)... ga maar voor de tripel!
Ik beweer ook niet de nr 1 klimmer te zijn, ik was zelfs een jaar of 7 zo onnozel de ventoux op te klimmen met 42-24, en heel fijn was dat niet voor mijn knie (eigenlijk ben ik sedertdien ongeveer op de sukkel met dat gewricht).

Geplaatst: 29 nov 2007 17:48
door composite
Verzet zegt ook niet alles, ik rij met een 39x27, kom hiermee overal boven, en niet met een lagere trapfrequentie van pak 'm beet 65....
Sommigen vinden dit dan laag, maar zoals er verschillende voorkeuren zijn voor alles, klim ik zo lekkerder dan met een trapfrequentie van 80-90 met een 30-27.
Kortom er zijn meerdere wegen die naar Rome (of naar de top van een berg..) leiden.
Over het al dan niet efficient zijn van een bepaalde trapfrequentie kan gediscussieerd worden, maar dit is ook afhankelijk van de individuele anatomie en fysiologie.

Geplaatst: 29 nov 2007 17:55
door mouse
triple, geen twijfel. zelfs de profs van discovery hebben ooit nog een triple gestoken op bepaalde cols...
Dit heeft te maken met comfort en met een gamma aan beschikbare verzetten die je niet hebt met een compact. Met een triple kun je overal weg.

Geplaatst: 29 nov 2007 18:04
door havana
Dit heeft te maken met comfort en met een gamma aan beschikbare verzetten die je niet hebt met een compact. Met een triple kun je overal weg.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je het hele jaar met één cassette kunt rijden? Verder is weinig aan vast te knopen namelijk.

Een triple heeft als nadeel de grotere q-factor; hetgeen voor profs vaak wel degelijk een factor is.

Triples bij profs zie je niet meer sinds de compact (ombouwen is veel makkelijker). Zowel Di Luca, Simoni, Piepoli en A. Schleck reden met een compact tijdens de etappe naar de Zoncolan in de Giro van 2007 trouwens.

Geplaatst: 29 nov 2007 18:48
door auke
Heeft iemand al ervaring met een atb-compact crank. Dan kun je voor met 29-44 uit de voeten, en kun je achter gewoon een 12-25 steken met een standaard achterderailleur....

Ben reuze benieuwd naar dit type crank, maar heb er helaas weinig gebruikservaring over gelezen. Dan kun je zomers in de polder gewoon je 39-52 houden en steek je in de bergen een ander crank erin, zonder dat er een ander schakelsysteem nodig is.

Wat natuurlijk ook meespeelt is je lichaamsgewicht, hoe zwaarder je bent (en ongetrainder) dan is een triple toch zeer zeker aan te raden, vooral aan het eind van de Marmotte...

Geplaatst: 29 nov 2007 18:59
door amclassic-fan
Ik denk dat je je voor-derailleur ook moet laten zakken om dat werkend te krijgen. Maar met een 44 kom je gewoon heel veel te kort op het valsplat naar beneden. Een ander probleem is dat de Q-factor van de meeste mtb cranks nog altijd groter is dan van een weg triple. (Alleen Extralite is net iets smaller). Dus dan heb je het enige nadeel van een triple als nog.

Geplaatst: 29 nov 2007 19:08
door auke
Dus trainen en afvallen blijft de belangrijkste tip? En jezelf de vraag stellen of je een 34-29 (compact campa) of een 30-29 (triple campa) wilt als lichtste verzetje?

Geplaatst: 29 nov 2007 19:31
door lucnoa
Ik kan van mijn compact chorus (50-34) een normaal crankstel (39-52) maken hebben ze mij verteld ,ik weet zelf ook niet of het waar is (heb hier nog geen behoefte aangehad) .
In ieder geval kan ik u een compact alleen maar aanbevelen , dit is gewoon de max .
En ik heb de twee andere combinaties ook al gehad dus is weet wel een beetje waarover ik spreek .
Ik heb met de drie (gewoon ,trippel en compact ) al diverse cyclo’s gefietst in binnen en buitenland en een compact is gewoon de max .
En dat de andere maar lachen en denken wat ze willen ! Wie laatst lacht best lacht .
Hierbij moet ik wel toegeven dat mijn beste kwaliteit het lang en soepel ronddraaien van een klein verzetje is ,hier moet je wel wat op trainen om dit lang vol te houden .
Dit jaar nog de Vogezen en de Dolomieten marathon gedaan met telkens een zeer goed resultaat .(aan de meet hebben er niet veel meer met mijn klein verzetje gelachen ! )
Ik heb deze beide cyclo’s met een 50-34 & 12 -27 gefietst en ga dit jaar zelfs een 29 achter laten monteren , normaal heb je die niet nodig maar als je dan op den Alpe na 160km of Giau toch een klopje van de hamer krijgt zul je blij zijn dat je hem bij hebt om zo toch minder tijd te verliezen en geparkeerd te komen staan .