Pagina 2 van 4

gem.trapfrequentie??/hartslag??

Geplaatst: 30 nov 2007 01:19
door yboli
Hallo,jongens,

Mag die vraag eigenlijk hier niet stellen, maar weet iemand of er een gemiddelde hartslag en/of trapfrequentie wordt weergegeven op een Polar 200CAD??

mvrgr,

tacxhobbyist

Geplaatst: 30 nov 2007 01:38
door jandoedel
[quote="yboli"]Hallo,jongens,

Mag die vraag eigenlijk hier niet stellen, maar weet iemand of er een gemiddelde hartslag en/of trapfrequentie wordt weergegeven op een Polar 200CAD??
[/quote]

Gemiddelde hartslag wordt tijdens de rit weergegeven, en een pijltje geeft ook nog eens aan of de gemiddelde hartslag gedurende de laatste minuut is toegenomen of afgenomen.
Gemiddelde trapfrequentie wordt ook aangegeven, maar daarvoor moet je de registratie van de training (tijdelijk?) onderbreken.
Voor meer antwoorden en een handleiding kun je op http://www.polar-nederland.nl terecht.

Geplaatst: 30 nov 2007 09:32
door rank
Leuk om te lezen dat ik niet de enige 'halve zool' ben die ook langer dan 45 minuten op een Tacx kan zitten. Met die natte kou zit ik ook regelmatig erop, met een muziekje erbij kan ik dat best 2 uur volhouden. Ik heb een Tacx Flow, deze is trouwens prima te calibreren. En erg betrouwbaar is mijn ervaring, want zo nu en dan doe ik de calibratieprocedure opnieuw en ik kom altijd op exact dezelfde waarde uit (wel de bandenspanning gelijk houden). De absolute vermogensaanduiding zal best wat afwijken, maar je ziet wel degelijk of je vooruitgang boekt of niet, en daar gaat het mij om. Ik gebruik bijna altijd de 'sloping mode', deze schijnt het meest nauwkeurig te zijn.

Geplaatst: 30 nov 2007 09:35
door ponsteen
Als je allemaal hetzelfde parcours rijdt, kun je goed vergelijken. Vorige winter reden broer en ik tegen elkaar (niet tegelijkertijd) op hetzelfde parcours (het Olympus parcours van 28km). Elkaar beste tijd laden, en dan gaan. Naderhand zie je dan met de Analyser heel nauwkeurig waar de een zijn winst heeft behaald. Beste tijd op dat parcours was voor mij uiteindelijk 44.44 met een gemiddeld vermogen van 272. Hartslag zou ik niet meer weten (ergens bovenin D2, 155). Broer was een 45 seconden langzamer, maar met zijn huidige gewicht (5 kg minder dan ik) zou hij in het echt misschien wel winnen van mij. Erg leuk is natuurlijk dat je je bloedverwant in beeld krijgt en echt een wedstrijd aan het rijden bent. Wij rijden geen wedstrijden, dus zo af en toe het snot voor ogen rijden is hartstikke leuk. Ook wel grappig: Op een DVD parcours van de Pyreneen bleek hij achteraf de winst te hebben gepakt in de afdaling (hij kan langere tijd een cadans van 110 a 130 aan). In het echt is hij ook de betere daler...

Geplaatst: 02 dec 2007 12:20
door roeieber
Ik doe mn D1 training op de tacx (140bpm), november 2 uur, vanaf december 2,5 uur en zo verder opbouwen tot begin van het seizoen. Ik heb een Fortius en kijk onder het tacxen naar een film. Afstanden en snelheden etc interesseren me op de tacx niet aangezien het belangrijkste is om bezig te zijn in D1, wel houd ik de cadan in de gaten ca. 100.
Naast het tacxen doe ik 2 maal per week spinnen en 1 maal krachttraining.

Ik vind die tacx-band ook maar flauwekul. Ik koop de goedkoopste van schwalbe (ben de naam ff kwijt) die slijt amper, voor €10 een hele winter tacxen.

@Yboli: 5,5bar is niet echt veel. Kijk maar wat er op de zijkant van de band staat en houd dat aan.

Geplaatst: 03 dec 2007 13:20
door yboli
Hallo,Roeieber,

Ja, misschien is het ook flauwekul, maar ik heb 'm er al omheen gelegd.
Weet dat je er niet buiten mee kan rijden(waarom niet, dan??)
Ik wil ook naar de 2,5 uur per keer, maar soms doe ik D2 training en dan 2 uur.
(2 uur 11 was m'n langste trip).
Want zodra ik het verzet, of slope zwaarder zet, ga ik al van D1 naar D2, binnen uiteraard geen tegenwind, beetje simuleren met de slope zwaarder te zetten, soms??
Cadans ook tussen de 90bpm en 110 bpm.
5,5 bar in de band, zo te voelen best hard, maar misschien moet er meer lucht bij, hij slipt in ieder geval niet.
Afgelopen Zaterdag intervaltraining op Tacx gedaan, ging goed.

Geplaatst: 03 dec 2007 13:41
door bushwankaz
Ik doe zelf ook de D1 op de tacx, met in- en uitrijden zo'n 2,5 uur. Stel daarvoor de hartslag in op 140. Vermogen wordt dan dus automatisch aangepast afhankelijk van m'n hartslag. Nadeel is soms dat de hartslag niet meer goed gelezen wordt door de tacx en het vermogen dus langzaam opgekrikt wordt.

Geplaatst: 03 dec 2007 21:20
door gzomer
Goedenavond, ik volg dit forum al vrij lang (heel veel nuttige info), maar dit topic brengt mij aan het posten: ik ben niet de enige die veel tijd op de tacx doorbrengt. Ik heb een hekel aan regen en kou en kan op deze manier wel deze winter de basis leggen voor mijn eerste Marmotte (warm aankleden op de Galibier!). Ik doe duurtraining en krachtuithoudingstraining op mijn Tacx Flow. De duurtraining meestal met 105 rpm en tussen de 220-240 watt, afhankelijk van de hartslag en tot nu toe max. 2,5 uur.

Ik heb nog wel een vraag aan mensen die ook duurtraining in D1 doen op de tacx. Buiten kan ik bij 130 bpm hartslag nog gewoon praten en dit ligt midden in de afgeleide D1-zone vanuit mijn geschatte omslagpunt.
Dit, terwijl ik binnen op mijn tacx bij hartslag 130 bpm nog niet ga hijgen, maar wel het gevoel heb dat ik al richting D2 ga. Om die reden fiets ik mijn duurtrainingen binnen op de tacx "op gevoel" tussen 120-125 bpm om in ieder geval niet te hoog te zitten.

- Herkennen jullie dit fenomeen of denken jullie dat mijn gevoel me bedriegt?
- Waar kan dit aan liggen? Te weinig ventilatie o.i.d. voor afvoer lichaamswarmte? Andere suggesties?

Hartelijk dank voor jullie hulp/reacties.

Geplaatst: 03 dec 2007 21:41
door amclassic-fan
Waarschijnlijk komt het door de warmte. Logischerwijs zou je verwachten dat je hartslag juist wat hoger zou zijn, maar dat je hartslag door temperatuur verandering varieerd is bewezen.

Ik heb vanmiddag ook een goed uur op de Tacx krachttraining gedaan. 10 minuten infietsen en daarna blokjes van 2 minuten aan 60 tot 65 omwenteling op een vermogen van 350 Watt en dan weer 3 minuten tollen op een laag vermogen. 10 van dat soort blokken en vervolgens weer 10 minuten uitfietsen. Van harte ging het niet meer in de laatste blokjes, de vermoeidheid hakt er dan wel in. Ik heb alleen m'n twijfels over die 350 Watt, ik ben bang dat het in werkelijkheid toch wat lager ligt. Ik blijf namelijk onder m'n omslagpunt rijden en met 65 omwentelingen fiets ik totaal niet efficient dus zou je verwachten dat ik aanzienlijk minder vermogen lever op omslagpunt. Maar ik moet in de komende maanden nog een inspanningstest doen, misschien trap ik wel meer weg dan ik zelf denk.

Geplaatst: 03 dec 2007 21:56
door rene1
Ook ik heb er bij Tacx trainingen last van. Ik merk het goed aan mijn maximum hartslag, of noem het,in mijn geval, de max. hartslag waarboven ik me niet meer lekker/misselijk voel.
Buiten fietsen HR. 185. Tacxen HR. 173.
Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren, ik geef de schuld maar aan het door verminderde koeling niet kunnen compenseren van het lichaam (of hart). Ik luister maar naar die "grens" en blijf op de Tacx netjes onder de 175.

Geplaatst: 04 dec 2007 00:35
door ponsteen
Ik herken het (heb er erg veel last van; meer dan anderhalf uur binnen trainen zit er eigenlijk niet in). Het zal de warmte zijn. Ze zeggen dat 2 uur binnenfietsen hetzelfde effect op het lichaam heeft als 3 uur buitenfietsen. Je lichaamswarmte kan echt nergens heen. Het enige wat ik er tegen kan doen is de temperatuur zo laag mogelijk houden (ook in de winter met ramen open) en veel water over mijn benen gooien om ze te koelen. Ik heb wel het gevoel dat trainen in mijn grote ruimte (bijv. fitness) beter gaat dan in een kleine huiskamer. Naar mijn idee gaat vooral mijn D1 zone naar beneden. De bovenste hartslagzones lijken bij mij gelijk te liggen. Vorige week kwam ik op de muur van de Ardennen video vrij eenvoudig tot mijn maximum hartslag (is ook 28 procent...).

Geplaatst: 04 dec 2007 08:56
door litespeed
[quote="ponsteen"] en veel water over mijn benen gooien om ze te koelen. [/quote]

:rolleye: Wellicht is een ventilator een idee? Werkt bij mij perfect.