Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielenkeuze Parijs-Roubaix

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 28 nov 2007 18:27

Het is ook het einde van de wereld niet hoor. Ik heb 30 km kasseien gedaan op een oude, afgeragde stalen fiets met buiscommandeurs. De wielen waren standaard 36 spaaks, er zat een schroefpion op achteraan (versnellingen heb je al niet zoveel nodig), en de bandjes waren oude michelin 25mm. Alles heeft het overleeft (we waren met 4 man en niemand lek), niets werd gespaard. Als je 6.5 bar in de banden hebt, een beetje behendig stuurt en over het midden van de kasseien vlamt heb je het helemaal voor elkaar!
Als je je oplaadt voor iedere strook, en eens hard de gas open draait aan het begin, is het enige dat je nog voor moet zorgen dat je niet stilvalt. Op die manier zijn bijna alle stroken van 2 km heel snel voor elkaar. Langere stroken neem je met iets meer reserve.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

christoffel
Forum-lid

Gebruikersavatar christoffel 28 nov 2007 23:09

Geen ES, geen hoge velgen.
Zelf reed ik hem op Record, lage Mavic draadvelgen (MA40) en 36 spaaks DT comp.

Nu zou ik kiezen voor wederom Record naven, 32 Sapim Race of zelfs Laser (soepeler en zelfs hoger belastbaar) en sterke lage velgen als DT, Amrosio of Mavic.

Vervolgens goede banden met een brekerlaag in 25 mm en eenvoudige Vittoria binnenbandjes. Daar zou ik er wel een stuk of 4 van meenemen. Tenslotte, zoals Zwarten zegt, een bar of 6,5 en niet meer.
Gang is alles...

pepino
Forum-lid

pepino 29 nov 2007 11:35

Jullie kennen allemaal wel Leif Hoste, de renner van predictor-lotto, 2e in de RvV dit jaar.
Zijn oom, Lieven Malfait, heeft een prachtige fietsenzaak in Bavikhove, West-Vlaanderen.
En daar kennen ze iets van wielen maken, daar gaat het nog van generatie op generatie. De mekanieker aldaar, vroeger aan de slag bij domo-farm frites heeft mij eens een paar wielen gemaakt met Ambrosio durex exellence velgen en campa chorus naven. Wat ik speciaal vond is dat hij er twee velglinten omdeed, deden ze blijbaar vaak voor de profs als die wedstrijden reden zoals RvV, Gent-Wevelgem, Parijs-Roubaix, ... Bij lekrijden blijft je bandje beter op de velg en op kasseien is dat wel handig. Nadat de bandjes erop lagen begon hij dat wiel te 'kneden'... Ik dacht even dat het wiel het niet ging overleven. Beetje bij beetje spande hij spaken, liet het wiel op de grond botsen, nog wat spannen, ... Op het einde toen het wiel klaar was, kneep hij met een tang de spaaknippels dicht. Dat wiel was echt super, kaarsrecht, nul hoogteslag, gewoon zoals het hoort. Die wielen zijn ondertussen 7 jaar oud en doen het nog steeds. Enkel de naven zijn uiteraard eens nagekeken. Op het moment dat ik die wielen mee naar huis nam hingen er nog een identiek paar klaar in de winkel, geduldig te wachten op de eigenaar. Het verschil met mijn wielen was dat er Record naven inzatten. Bleek dat het een setje was voor ene Johan Musseeuw...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2007 11:46

Profs rijden op tubes, niet op banden, zeker niet in PR. Het grote nadeel van 2 velglinten is dat de band er ook veel moeilijker om heen gaat, als je dat trucje bij een setje Neutron's doet krijg je de band er waarschijnlijk niet meer om heen.
Spaaknippels kapot knijpen vind ik een beetje raar, een wielset blijft ook gewoon recht zonder dat te doen zolang de spaakspanning maar netjes constant is. Anders is er nog zoiets als loctite, een nettere oplossing om ze vast te zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pepino
Forum-lid

pepino 29 nov 2007 11:54

Dat van die tubes klopt inderdaad. Ik denk ook niet dat het wedstrijdwielen waren. Wat die spaaknippels betreft, vond ik ook even bizar, maar blijkt dat dit wel regelmatiger gedaan wordt. Vooral mekaniekers uit het vlaamse land blijken hier een patent op te hebben. Zou misschien te maken kunnen hebben met traditie, het ontbreken van loctite in de vroegere 'flandrien-jaren'? Voor mij mag hij volgende keer opnieuw spaaknippels knijpen... die wielen zijn nog steeds super! En ik woon zo'n 30 km van de vlaamse ardennen, dus RvV is wekelijkse kost. ;)

casran
Forum-lid HC

casran 29 nov 2007 12:06

@ pepino: George werkt ondertussen niet meer bij Sportivo in Bavikhove.

Ik denk dat de 4 vernoemde setjes alleen niet de meeste ideale zijn. De LWs en de gespaakte wielen met Tune naven maken het meeste kans Roubaix te overleven; de Mavics geef ik wat dat betreft niet veel kansen.

Zelf had ik dit setje voor het keiharde kasseiwerk: Ambrosio Nemesis velgen, DT Swiss 240s naven, 32 DT spaken voor & achter (je zou zelfs voor 36 kunnen opteren).

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tubekeuze: Veloflex Roubaix of Carbon, Continental 25mm protection, Vittoria Pavé 25 of 27mm, of natuurlijk het winners setsje Dugast Roubaix 27mm (puur comfort en genieten):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pepino
Forum-lid

pepino 29 nov 2007 13:18

@ Casran: ben er een tijdje niet meer langs geweest, dus dat George er niet meer werkt wist ik niet. Was wel een toffe kerel. Weet jij nog van waar die was? New-Sealand?
Die tuben zien er inderdaad heel geschikt uit. Enig nadeel is zoals GastheerG aanhaalt, wat doe je als je lek rijdt? Waar moet je al die tuben hangen als je geen volgwagen achter je hebt? Bij de profs is dat simpel, je steekt je wiel in de lucht en er komt zo een nieuw in. Als toerist ben je op jezelf aangewezen en die duizenden supporters zullen er op de toerversie ook wel niet meer staan met hun reservewieltjes...;) Greetz!

pepino
Forum-lid

pepino 29 nov 2007 13:33

GastheerG schreef:
pepino schreef:..... die duizenden supporters zullen er op de toerversie ook wel niet meer staan met hun reservewieltjes...;) Greetz!

En die er staan denken aan je te kunnen verdienen!

En als je daar verkleumd staat en onder de modder zit laat je er nog aan vangen ook!

casran
Forum-lid HC

casran 29 nov 2007 13:55

pepino schreef:@ Casran: ben er een tijdje niet meer langs geweest, dus dat George er niet meer werkt wist ik niet. Was wel een toffe kerel. Weet jij nog van waar die was? New-Sealand?

George is een Amerikaan. Hij is nog in België hoor (ik kwam hem tegen op Eurobike in gezelschap van mensen van Team Slipstream) en woont daar zelfs in de buurt.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

roger
Forum-lid

roger 30 nov 2007 22:41

Heren bedankt voor jullie reacties ik ben er uit,het wordt mijn setje Tune's lijkt me toch het verstandigste voor deze tocht
I live to ride,I ride Passoni

Plaats reactie