Pagina 2 van 4

Geplaatst: 23 nov 2007 19:04
door thijsmerak
als we dan toch gaan mierenneuken:

"Dit betreft een van de best rijdende wielsets op de markt en ze doen niet over voor bijvoorbeeld veel duurdere Hyperons."

beter lezen Havana!
:p

Geplaatst: 23 nov 2007 21:31
door speric
nou doe ik ook nog een duit(je)

Misschien wil sharkman 1 nu ook z'n Hyperons verkopen ... :D

Geplaatst: 23 nov 2007 22:34
door sharkman113
Ik hou mijn mond...... maar je mag altijd een setje van me kopen :-) Vely special plice fol you!

"niet onderdoen voor de veel duurdere Hyperons"

en voor havana: je moet als je citeert ook compleet zijn ik had het toen over de draadversie (en die doen inderdaad relatief weinig onder voor de draad Hyperons) en hier had ik het volgens mij over de tube versie en daar zit wel degelijk verschil tussen. Ik heb ze allevier dus kan ik ze misschien wel vergelijken (en niet alleen in theorie of vanaf papier....., veel surfen is leuk maar zelf uitproberen is 100x beter). Dus bij deze: Campa maakt met veel modellen gewoon de beste wielen op de markt en de concurrenten komen er dicht bij maar evenaren/streven deze wielen enkel voorbij in prijs/kwaliteitverhouding (en dat geld dus ook ook voor Corima's, die ik meestal ook optisch een stuk minder vindt)

Geplaatst: 24 nov 2007 14:53
door anno
sorry, maar je zegt toch dat vooral de campa naaf veel beter is?
Volgens mij zijn de naven in alle wielen hetzelfde..
Maar is de corima naaf ook zo slecht dan in vergelijking met bv campa of shimano?

Geplaatst: 25 nov 2007 19:11
door dolphinman
Ik meende dat er door de zgn experts hier altijd werd beweert dat Corima de velgen maakte voor campa.
En daarnaast zijn de naven in beide sets ( draad of niet ) niet anders. tov elkaar niet en niet veranderd.
Ergens klopt het 1 niet met het ander..

Geplaatst: 25 nov 2007 21:32
door sharkman113
Zover ik weet maakte corima de velgen voor campa maar of dat nog steeds zo is? geen idee maar haar wielen maakt campa tegenwoordig in ieder geval zelf (alsmede de fulcrums en een deel van het ursus programma).
Als er al een velg gelijk zou zijn is dat die van de voorzijde (ander spaakpatroon) die voor het achterwiel is echt volledig anders.
En wat betreft de naven: die zijn inmiddels wel veranderd maar niemand heeft ooit gezegd dat ze slecht zijn enkel dat die van Campa een heel stuk beter zijn (ze zijn inmiddels 10 jaar op de markt en de eerste met echte problemen moet ik nog tegenkomen).

De service van Corima is overigens beter maar gelukkig heb je die van Campa eigenlijk nooit nodig. Eigenlijk is de enige conclusie die je veilig kunt trekken dat je krijgt waar je voor betaald (en dat als beide produkten hetzelfde zouden kosten 9 v/d 10 rijders voor de Hyperons zouden gaan)

Geplaatst: 01 dec 2007 03:13
door fdegrove
anno schreef:sorry, maar je zegt toch dat vooral de campa naaf veel beter is?
Volgens mij zijn de naven in alle wielen hetzelfde..
Maar is de corima naaf ook zo slecht dan in vergelijking met bv campa of shimano?


Hoi,

De geometrie van de Corima naven is overigens een stuk beter geworden in vergelijking met 2006.
Zijn Campa naven zaligmakend?
Niet volgens mij en zeker niet meer sinds enkele jaren waar in de topmodellen, zowel Bora als Eurus en Shamal (niet alle Hyperon versies) toch enige achteruitgang is vast te stellen ten opzichte van 2005.
De Corima naven zijn onnodig zwaar en hier en daar achterhaald maar lopen doen ze als de beste; de gebruikte lagers zijn echt wel topklasse.

De Winium velgen hebben al lang niks meer van doen met Campa's Hyperons maar ze zijn zeker goed te noemen.
De 2008 versie van de Winium is na lang aandringen toch geworden zoals ze naar mijn gevoel hadden moeten zijn, namelijk de 3K carbon velgen gecombineerd met de nieuwe carbonnaven.

Kortom, voor wie een setje lagevelg wielen wil en er niet al teveel geld wil aan besteden zijn de Winiums zeker het overwegen waard. Alternatieven kosten al snel het tweevoud en zijn naar mijn mening lang niet twee keer zo goed.

Ciao, ;)

Geplaatst: 01 dec 2007 09:09
door sharkman113
De klassieke campa naaf is nog steeds zaligmakend. Met de nieuwe naven heeft campa inderdaad een consessie gedaan en is meer naar de concurrentie toegegroeid.
Inderdaad worden de Corima's per versie beter (en met de lagering van corima is niets mis.

Voor het geld van de winium, zou mijn keuze eerder in de richting van Speedcomposites, zelfbouw (bijv. met de M5 velg) o.i.d. gaan (of even doorsparen naar de Hyperons) maar met de corima's haal een paar zeer goede wielen in huis.

Wat betreft de Draadversie. Hier is veel minder (goede) concurrentie te vinden (als je full carbon velgen wilt_. Bontrager en Campa leveren welliswaar mooiere wielen maar die kosten dan ook wat.

Geplaatst: 01 dec 2007 13:42
door kraker
Ik vind altijd belangrijk dat je eenvoudig de lagerspeling zelf kunt instellen (liefst als het wiel in de fiets zit):

Tot nu toe mijn (beperkte) ervaringen:

Mavic met het sleuteltje: gemakkelijk maar loopt (soms na 1 ritje) weer los zodat er weer speling op komt. M.i. dus geen goed systeem.
Nieuwe Campa: m.i. perfect systeem, met klein imbussleuteltje te verstellen en GOED vast te zetten.
DT: is niets aan te verstellen, soms heb ik ervaren dat er speling op de naaf was zonder dat dit te verhelpen was.

Ik weet niet hoe dit bij de nieuwe Shimano is of bij Corima...

@ sharkman: dus de draadversie bij Corima is te vertrouwen tot zeg ongeveer 8 bar?

Geplaatst: 01 dec 2007 20:06
door fdegrove
Hoi,

Bij Corima is het net als bij de meeste andere merken die industrielagers gebruiken: speling > vervangen.
Tenminste als het lager naar behoren is geplaatst en de speling zich dus in het lagerhuis zelf voordoet.
De smering gebeurt bij Corima met marinevet (ttz: waterafstotend) maar je moet wel opletten dat je geen ontvetter in de body laat indringen want dan wordt het een dure aangelegenheid. De lagers in de body zijn namelijk ingeperst en die kan je dus niet even zelf vervangen.

Ciao, ;)

Geplaatst: 01 dec 2007 21:50
door sharkman113
Bij carbon (overigens ook niet bij alu) draadwielen zou ik niet snel verder gaan dan max 7.5 bar (maar volgens mij zit/zat er op Corimas een 7 bar sticker).
Volgens mij is Tune de enige met instelbare kogellager (op de 190)

Lagers in de body zijn inderdaad lastig (= kan wel) te vervangen.