Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20 nov 2007 19:18
door drummie71
havana schreef:Tot 27 tanden achter: korte kooi
Groter dan 27 tanden achter: lange kooi


en bij 50/42 voor
kan dan wel een 28 ism korte derraileur ?

Geplaatst: 21 nov 2007 00:43
door vip32
bassie10 schreef:
vip32 schreef:
als dit klopt dan moet ik snel terug naar de FM, die heeft van het weekend een 11-28 op mijn achterwiel gezet (had gevraagt om 13-26). deze is bedoeld voor een oude shimano 600 fiets met een korte derailleur. heb het wiel nog niet in de fiets kunnen hangen om eea te testen, maar ik vond het toch al een rare verhouding. omruilen dus maar... of zoals altijd, beter zelf monteren dan weet je wat je krijgt :)


Hoeft en zal waarschijnlijk geen probleem zijn hoor.
Je bovenste derailleurwieltje komt iets dichter bij de cassette te liggen ter hoogte van de 28.

Ik heb ook regelmatig als ik naar limburg ging een 28 met korte derailleur meegenomen. Als je niks hoort ratelen is dat geen probleem.

En ff de ketting groot-groot leggen en kijken of de derailleur niet te strak getrokken wordt.
Met de 11 zou 't wel weer kunnen dat bij klein - klein
de ketting tegen de derailleur komt.

gewoon even beide proberen, als het mekaar niet raakt kan 't geen kwaad.
Als je voor 52-42 hebt zal 't wel lukken.

52 + 28 = 80
42 + 11 = 53

verschil = 27 tanden


ik heb voor 50/39, dat wordt dus krap denk ik.
52+28 = 80
39+11= 50
30 verschil
probleem is dat ik het nu niet kan uitproberen omdat de fiets bij de spuiter ligt. btw wat is een leuk polder verzet voor bij deze 50/39 combi? zat zelf aan 13-26 te denken.
(rijdt normaal met triple en heb dus altijd het juiste verzet :) echter voor deze fiets is het even anders.

Geplaatst: 21 nov 2007 00:54
door amclassic-fan
drummie71 schreef:
havana schreef:Tot 27 tanden achter: korte kooi
Groter dan 27 tanden achter: lange kooi


en bij 50/42 voor
kan dan wel een 28 ism korte derraileur ?


50 en 42 liggen veel te dicht bij elkaar als je wel een groot bereik nodig hebt. Dan kan je veel beter een 39 monteren en een 26 achter. Heb je exact hetzelfde verzet. Voordeel van een 26 achter is dat je met een 10 speed cassete nog een heel mooi verloop hebt: 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 26 Waar je bij een 12-25 cassete de 18 moet missen heb je die bij 13-26 wel.
39-50 is voor velen een ideaal polderverzetje icm een 12-23 (10 speed) of 13-23 (cassete 9 speed). 13-26 is ook een goed alternatief.