Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?
american classic 420
SpEric schreef:Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?
Klopt inderdaad.
Lichtlopende naven en perfect afgedichte naven voor een acceptabele prijs gaat nu eenmaal niet samen, is gewoon kwestie van een compromis maken.
Lagers zijn makkelijk te vervangen en goed verkrijgbaar en zijn voor weinig te koop.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
SpEric schreef:Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?
Het probleem is het ontwerp waarin geen rekening is gehouden dat een lager enigszins gesteld moet kunnen worden, dat is al jaren hetzelfde probleem. Als er speling op de wielen komt valt er niets aan te doen. In het verleden was een ander probleem dat er veel te grote toleranties op de naven zaten waardoor lagers soms binnen de 100 km kapot liepen.
Die voornaaf kan je prima onderhouden door hem gewoon even uit elkaar te trekken na een regen ritje, maar met een achternaaf laat je dat wel uit je hoofd. Zeker als er alternatieve zijn die beter zijn (maar wel 2-3 keer zo duur).
Wat die spaken betreft ik zou wel overwegen om er gewoon Revo's of Laser's in te zetten als je niet zoveel uit wilt geven. Die bijna 100 euro extra voor zilvere CX-ray's is een hoop geld (aerolite en zwarte CX-ray's zijn nog duurder), de wielen worden er niet lichter van. Enkel worden ze een theoretisch beetje aerodynamischer.
Een setje AMC standaard kopen en dan een andere achternaaf erin zetten loont niet echt. Want voor 't achterwiel heb je dan nog nieuwe spaken nodig omdat de lengtes waarschijnlijk niet kloppen. Een voornaaf kost maar 35, velgen 120 p/s, dus dan ben je niets duurder uit.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
reken even mee:
bike-components.de -> amclassic 420 voor 293€ met verzendkosten.
achternaaf dura-ace (maar je moet ze wel vinden!) in 24H kost 115 euro.
Spaken achterwiel alleen zijn nog eens 40 euro voor CX ray.
Dus voor 448 euro heb je een set met aero spaken achter, dura-ace naaf en standaard 18H voorwiel. (als je het zelf kan maken).
Je bent eigenlijk best uit met een setje gemaakt door xx-lightbikes, die maken ze met tune naven, zijn ze lekker licht en goed. Voor rijeigenschappen moet je niet bij mij zijn. Ik heb vernomen van iemand die met een setje met tune naven en 350 velgen rijdt vernomen dat de velgen snel doorremmen en de remzone te klein is. Die snijdt dus een stuk van zijn blokjes af. Hij is er alvast niet onverdeeld gelukkig mee.
bike-components.de -> amclassic 420 voor 293€ met verzendkosten.
achternaaf dura-ace (maar je moet ze wel vinden!) in 24H kost 115 euro.
Spaken achterwiel alleen zijn nog eens 40 euro voor CX ray.
Dus voor 448 euro heb je een set met aero spaken achter, dura-ace naaf en standaard 18H voorwiel. (als je het zelf kan maken).
Je bent eigenlijk best uit met een setje gemaakt door xx-lightbikes, die maken ze met tune naven, zijn ze lekker licht en goed. Voor rijeigenschappen moet je niet bij mij zijn. Ik heb vernomen van iemand die met een setje met tune naven en 350 velgen rijdt vernomen dat de velgen snel doorremmen en de remzone te klein is. Die snijdt dus een stuk van zijn blokjes af. Hij is er alvast niet onverdeeld gelukkig mee.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®