Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

american classic 420

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 nov 2007 18:19

Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 14 nov 2007 18:27

hallo

mischien een raar vraagje maar kun je niet gewoon die amc 420 kopen en dan later er en andere achternaaf in laten zetten??

grtz

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 14 nov 2007 19:50

SpEric schreef:Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?


Klopt inderdaad.
Lichtlopende naven en perfect afgedichte naven voor een acceptabele prijs gaat nu eenmaal niet samen, is gewoon kwestie van een compromis maken.

Lagers zijn makkelijk te vervangen en goed verkrijgbaar en zijn voor weinig te koop.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2007 20:27

SpEric schreef:Wat is nu tegenwoordig nou het probleem nog met die achternaaf ?
Alles kan toch los en schoon gemaakt worden indien nodig ?
Beetje bij houden en volgens mij moet je er lang plezier van houden.
Je banden pomp je ook een beetje bij als het goed is. ( voorkomt lekke banden) waarom niet even je naven checken en evt onderhouden ?


Het probleem is het ontwerp waarin geen rekening is gehouden dat een lager enigszins gesteld moet kunnen worden, dat is al jaren hetzelfde probleem. Als er speling op de wielen komt valt er niets aan te doen. In het verleden was een ander probleem dat er veel te grote toleranties op de naven zaten waardoor lagers soms binnen de 100 km kapot liepen.

Die voornaaf kan je prima onderhouden door hem gewoon even uit elkaar te trekken na een regen ritje, maar met een achternaaf laat je dat wel uit je hoofd. Zeker als er alternatieve zijn die beter zijn (maar wel 2-3 keer zo duur).

Wat die spaken betreft ik zou wel overwegen om er gewoon Revo's of Laser's in te zetten als je niet zoveel uit wilt geven. Die bijna 100 euro extra voor zilvere CX-ray's is een hoop geld (aerolite en zwarte CX-ray's zijn nog duurder), de wielen worden er niet lichter van. Enkel worden ze een theoretisch beetje aerodynamischer.

Een setje AMC standaard kopen en dan een andere achternaaf erin zetten loont niet echt. Want voor 't achterwiel heb je dan nog nieuwe spaken nodig omdat de lengtes waarschijnlijk niet kloppen. Een voornaaf kost maar €35, velgen €120 p/s, dus dan ben je niets duurder uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 14 nov 2007 20:33

bedankt amclassic voor de snelle reactie

Ik ga deze wielen niet standaard kopen denk ik. Zit te denken aan Reynolds Solitude of een handgespaakt iets.

grtz

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2007 20:51

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets met American classic te maken. Hou 't er maar op dat mijn naam een fout in 't verleden is ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 13 dec 2007 13:40

reken even mee:
bike-components.de -> amclassic 420 voor 293€ met verzendkosten.
achternaaf dura-ace (maar je moet ze wel vinden!) in 24H kost 115 euro.
Spaken achterwiel alleen zijn nog eens 40 euro voor CX ray.
Dus voor 448 euro heb je een set met aero spaken achter, dura-ace naaf en standaard 18H voorwiel. (als je het zelf kan maken).
Je bent eigenlijk best uit met een setje gemaakt door xx-lightbikes, die maken ze met tune naven, zijn ze lekker licht en goed. Voor rijeigenschappen moet je niet bij mij zijn. Ik heb vernomen van iemand die met een setje met tune naven en 350 velgen rijdt vernomen dat de velgen snel doorremmen en de remzone te klein is. Die snijdt dus een stuk van zijn blokjes af. Hij is er alvast niet onverdeeld gelukkig mee.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 14 dec 2007 15:43

ik moet zeggen dat ik over de 350 ook niet heel erg positieve verhalen heb gehoord itt de 420.

columbus
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 05 mei 2007 14:11

columbus 16 dec 2007 22:10

heeft er iemand dan al positieve ervaring mee?

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 17 dec 2007 17:04

zijn er ook nederlandse adressjes voor die losse amc420 velg???

want duitsers... ;)

grtzzz

Plaats reactie