Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05 nov 2007 13:07
door gerardo
Grappig. ik moet dus wel heel sterk zijn. Alle jaren in de Marmotte gereden met een 39x26. Gemiddeld 78.0 kg (1.81 m en 44 jr). Alleen in 2002 woog ik 75.0 kg. En toen reed ik ook mijn beste tijd van 8.20 uur. Persoonlijk denk ik dat je inderdaad harder omhoog rijdt met een trippel dan indien je 80 +kg bent. Het draait beter. En als ik het vergelijk met de dames die in onze groep zatten. Deze toppers vlogen met hun trippels ook omhoog. Zij konden niet begrijpen dat wij maar het de zware verzetten naar boven reden. Mijn advies: schaf een trippel aan als je veel in de beregen gaat rijden. Als je ook wedstrijden wilt rijden in Nederland, kan je beter een dubbel nemen met een langeslag derraileur. Campa heeft ook een langeslag derrailleur die tussen de korte wedstrijdderrailleur en tde trippelderraileur inzit! DAt ziet bijn niemand! Dan kan je ook nog een 39*29 rijden. Dan moet het zeker leuken. Want wedstrijdrijders hebben over het algemeen wel genoeg vermogen, om met die versnellingen naar boven te rijden.

Met de keuze Campagnolo Eurus en de Chorusgroep heb je een topfiets waarmee je allround tochten en wedstrijden kan rijden. Veel succes!

Geplaatst: 05 nov 2007 13:13
door amclassic-fan
Met 39-26 heb je dan gewoon vreselijk zitten te stoempen. Ik reed met 39-25 meer dan een uur sneller, dat ging allemaal soepel totdat ik dood ging, op de Galibier en de Alpe d'Huez had het weinig meer met fietsen te maken. Ik zou Auke als ie met de fiets ook wedstrijden wilt rijden er gewoon een Compact opzetten. Als 50-11 niet zwaar genoeg is wordt het tijd om meer souplesse te trainen.

Geplaatst: 05 nov 2007 13:26
door havana
Om mezelf maar even te quoten
Of je moet een hele lage trapfrequentie hebben.
Het is echt weinigen gegeven om de Alpe in de Marmotte op te rijden met 80 tpm en een dubbel. Dat "boven komen' geen issue is, dat wil ik best geloven. De vraag is wat het ideale verzet is.

Geplaatst: 05 nov 2007 14:22
door gerardo
@Amclassic-fan & Havana: mee eens. De compact zegt mij niets (waarschijnlijk te vergelijken met een trippel?, maar waarschijnlijk is dat een oplossing. Ik heb me niet in trippels verdiept omdat ik het zonde van het geld vind, om voor 2 x keer één week een ander verzet aan te schaffen. Lichamelijk zou het wel beter zijn, want 80 omwenttelingen op de Alp haal ik zeker niet in de Marmotte.

Geplaatst: 05 nov 2007 15:44
door havana
Compact = dubbel met een andere maat kettingbladen. Hierdoor kun je een 33 als kleinste monteren. Standaard op een compact is 50/34.

In Nederland monteer je liever een groter binnenblad (36 tot 42, al naar gelang je voorkeur) want aan een 34 heb je natuurlijk niks.

Voordelen: dubbel, looks, gewicht, Q-factor. Nadelen: wisselen bladen / cassettes.

Geplaatst: 05 nov 2007 16:01
door gerardo
Helder! Bedankt voor de info.

Geplaatst: 06 nov 2007 18:36
door buzz
Afbeelding Toch blijft het curieus dat talloze renners maandenlang trainen om juist in heuvel- en bergachtige cyclo's top te presteren, en zich aldaar moedwillig beperkingen opleggen, door met een niet-optimale verzettenreeks (lees: gruyère-cassette) af te reizen. Daardoor zal je immers regelmatig ietsje te zwaar of te licht moeten trappen, hetgeen hoe dan ook extra energie kost, en dus ten koste gaat van de prestatie/eindtijd.
Dat wordt dan kennelijk ‘voor lief’ genomen. Vreemd.

Geplaatst: 06 nov 2007 19:03
door daniel1975
Te grote stappen heb ik nog nooit last van gehad eigenlijk. Durf wel te stellen dat ik de tripel niet mis. En dan die ene keer dat het misschien wel het geval zou zijn dat ik een tussenliggende versnelling had willen hebben neem ik dan inderdaad maar voor lief.

Geplaatst: 06 nov 2007 23:39
door buzz
Dat je daar gevoelsmatig nooit echt last van hebt gehad, begrijp ik wel, Daniel. Vervelender wordt het als het zwaarste verzet te licht is, en je bij elke bijtrap-afdaling in het luchtledige trapt. En uiteraard wordt het pas echt lastig wanneer het lichtste verzet te zwaar blijkt, en je bergop moet duwen met een cadans van nog geen 50rpm.

Maar het ontbreken van enkele tussenliggende verzetten zal toch enige energie kosten. Uiteraard heb ik daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Hoeveel extra tijd dat in b.v. de Marmotte zal kosten, is dan ook moeilijk te zeggen. Kan me zo voorstellen dat een renner die in de polder áltijd met 100rpm traint meer tijd zal inleveren, dan iemand die regelmatig krachttraining op de fiets doet met 60rpm, afgewisseld met souplesse-blokken à 120rpm.

Het zou mij in ieder geval niks verbazen dat een gemiddelde cyclo-rijder -- door het ontbreken van sommige tussenverzetten -- 2 à 20 minuten langer doet over de Marmotte. Dat is dan ook wat impliciet ‘voor lief’ genomen wordt, hetgeen ik effies op het forum wilde droppen.