Ikzelf hanteer ook de afwisseling tussen zittend en "dansend" klimmen.
Ik hou er een goed tempo in tot ik voel dat het wat minder gaat (of steiler wordt). Op die momenten even recht op de trappers lopen om het tempo er terug in te krijgen om dan terug op een soepeler verzet verder te zwoegen naar boven.
Volgend jaar doe ik de Mt Ventoux (voor het eerst een echte col), ik deed wel al een 4daagse in Spanje waar veel klimwerk aan te pas kwam( max 8km aan één stuk), maar de ventoux valt daar niet mee te vergelijken denk ik. (??)
Wat betreft interval:
ik denk dat het er vanaf hangt HOE je zelf de berg wil bedwingen. Wil je er een race van maken, dan moet je interval in de benen hebben. Op de steilere stukken ga je sowieso hoger in hartslag, en op de lopende stukken kan je dan recuperen. Ga je dan nog eens dieper op die lopende stukken, dan is de recuperatietijd veel korter en is intervaltraining vooraf zeker nodig!! Kies je er echter voor om een constante klim te rijden (lijkt me logischer), dan is interval minder belangrijk, maar niet onoverbrugbaar.
klimmen; staand of zittend
-
- Forum-lid
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !
frederic david schreef:Ikzelf hanteer ook de afwisseling tussen zittend en "dansend" klimmen.
Ik hou er een goed tempo in tot ik voel dat het wat minder gaat (of steiler wordt). Op die momenten even recht op de trappers lopen om het tempo er terug in te krijgen om dan terug op een soepeler verzet verder te zwoegen naar boven.
Volgend jaar doe ik de Mt Ventoux (voor het eerst een echte col), ik deed wel al een 4daagse in Spanje waar veel klimwerk aan te pas kwam( max 8km aan één stuk), maar de ventoux valt daar niet mee te vergelijken denk ik. (??)
Wat betreft interval:
ik denk dat het er vanaf hangt HOE je zelf de berg wil bedwingen. Wil je er een race van maken, dan moet je interval in de benen hebben. Op de steilere stukken ga je sowieso hoger in hartslag, en op de lopende stukken kan je dan recuperen. Ga je dan nog eens dieper op die lopende stukken, dan is de recuperatietijd veel korter en is intervaltraining vooraf zeker nodig!! Kies je er echter voor om een constante klim te rijden (lijkt me logischer), dan is interval minder belangrijk, maar niet onoverbrugbaar.
Nu ga je er echter aan voorbij dat voor de gemiddelde fietser een beetje berg opfietsen per definitie een intervalinspanning is, of je nou wil of niet. Zeker een beginnende fietser zal op een flinke klim af en toe volle bak moeten gaan om, bij wijze van spreke, niet om te vallen. En dan heb je echt wel wat aan je intervaltrainingen (in welke vorm dan ook) hoor! Bovendien zijn zulke trainingen een leuke afwisseling.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:Zeker een beginnende fietser zal op een flinke klim af en toe volle bak moeten gaan om, bij wijze van spreke, niet om te vallen.
Volgens mij is een berg opfietsen juist vooral een heel constante inspanning. Om het vlakke kun je nog af en toe je benen stil houden, om een berg moet je constant doortrappen om niet tot stilstand te komen. Als je je op een bepeeld gedeelte van de klim opblaast heb je dus ook een groot probleem.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
opwegnaardealpen schreef:ik rij inderdaad met harslagmeter. ik zit veelal rond de 170
tijdens klim hoger en tijdens vlakke weg bij gemiddelde van 35 k/u rond de 150
Och als je met een hartslag van 150 als beginner al 35 k/u gemiddeld rijdt, dan zal zo'n klim van 13km ook niet veel problemen opleveren.
Heb vorig jaar de Mont Ventoux beklommen ( eerste klim buiten Limburg/Ardennen ) en heb deze nagenoeg helemaal zittend gedaan. Dan heb je ( zoals je ook al kon lezen ) het meeste voordeel. Staan kost meestal alleen maar energie. Korte klimmetjes ( lees Limburg ) kun je wel veel staand fietsen.
-
- Forum-lid
Het zou "bewezen" zijn dat staand klimmen slechter is dan zittend maar echt veel geloof moet je daar niet aan hechten (of hoe zeg je dat). Het grootste bewijs is de Spaanse springveer uit Madrid die dit jaar de Ronde van Frankrijk gewonnen heeft.
Staand klimmen verbruikt meer energie, is dus minder efficiënt dan zittend klimmen. In de Tour gaat het echter om wie er als eerste boven is, en dus kan staand klimmen effectiever zijn. Een goed voorbeeld dus van het verschil tussen efficient en effectief. Voor de wielertoerist is het vooral een vorm van afwisseling maar ook voorkeur.