Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe slecht is alcohol

katuut
Forum-lid

katuut 29 okt 2007 17:21

ten eerste herstel je niet alleen net na een training en ten tweede zit er in bier gerst etc langzame koolhydraten.

waarom zou je van eiwitten gaan herstellen? hoe train jij? je verbrand met je fietsen toch zeker wel koolhydraten? waarom ga je dan eiwitten aanvullen. als je tank van de auto leeg is vul je de olie toch ook niet bij? tenzij je rond fiets met een HF van 100/ 110 oid. of neem je halters mee op de fiets? hihi

paashaas
Forum-lid

paashaas 29 okt 2007 17:27

[quote="Livio Livius"]Daar komt nog bij dat de lever bij de verwerking van alcohol vocht nodig heeft. Dit vocht kan dan niet gebruikt worden voor de herstel na een training.[/quote]

Bier (pils) bevat per 100g: 0,4g eiwitten en 3,5g koolhydraten. (bron: Belgische voedingsmiddelentabel) Een verhouding van ongeveer 1:9 dus.

@ Livio Livius: Ik weet dat alcohol een dehydraterend effect heeft, maar is vocht noodzakelijk voor de verwerking van alcohol in de lever?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 okt 2007 17:27

[quote="katuut"]
waarom zou je van eiwitten gaan herstellen? hoe train jij? je verbrand met je fietsen toch zeker wel koolhydraten? waarom ga je dan eiwitten aanvullen. als je tank van de auto leeg is vul je de olie toch ook niet bij? tenzij je rond fiets met een HF van 100/ 110 oid. of neem je halters mee op de fiets? hihi[/quote]

Eh, met deze post sla je toch wel een beetje een dom figuur.... :rolleye:

Leesvoer 1

Leesvoer 2
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2007 17:37

[quote="paashaas"]
Bier (pils) bevat per 100g: 0,4g eiwitten en 3,5g koolhydraten. (bron: Belgische voedingsmiddelentabel) Een verhouding van ongeveer 1:9 dus.

@ Livio Livius: Ik weet dat alcohol een dehydraterend effect heeft, maar is vocht noodzakelijk voor de verwerking van alcohol in de lever? [/quote]

Je wilt om het herstel te bevorderen toch op z'n minst een grammetje of 15 aan eiwitten binnen krijgen, dat is dan al snel 3,5 liter bier in de 1e 30 minuten na de inspanning. Ik vrees dat de meeste dat niet redden.

Tijdens het trainen/wedstrijd verlies je veel meer vocht dan je aankunt vullen, dat vocht wat je verloren bent moet je ook aanvullen. Maar bier drijft juist vocht af, waardoor je nog verder uitdroogt.

Volgens mij kunnen we iig wel de conclusie trekken dat bier na het sporten gewoon slecht voor je is in vergelijking met hersteldrank of zelfs gewoon kraanwater.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marz
Forum-lid

marz 29 okt 2007 17:46

interessant (klik)

Site over voeding, en een pagina over alcohol en sport.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

katuut
Forum-lid

katuut 29 okt 2007 17:47

volgens mij wordt hier niet gesproken over bier direct na het sporten.
en ik sla er zeker geen dom figuur mee want er zijn ook weer zat artikelen over te vinden die het tegen deel bewijzen. daarbij komt, de voeding die wij in nederland gebruiken bevat al 70% teveel aan eiwitten wat ons lichaam daadwerkelijk nodig zou hebben.

bier drijft het vocht niet af, dat doet de alcohol. wat er nu door elkaar gehaald wordt zijn de negatieve dingen over alcohol en de positieve dingen van bier. als je deze dingen van elkaar scheidt dan hou je over dat bier goed is voor het herstel van wege de koolhydraten die er in zitten maar dat de alcohol bij een teveel een nadelig effect heeft.

daarbij zeg ik niet dat je geen eiwitten nodig hebt om te kunnen herstellen maar het accent dient sowieso te liggen bij deze tak van sport op de koolhydraten

katuut
Forum-lid

katuut 29 okt 2007 17:50

Na intensieve inspanning in bijvoorbeeld een wedstrijdsituatie hoort het accent te liggen op het aanvullen van koolhydraat- en de vochtvoorraad, iets wat vaak moeilijk samen gaat met de consumptie van alcohol.

las ik (Y)

ik meen helemaal zeker weet ik het niet maar ik zoek t even op. dat geen enkel voedingsmiddel (water of voeding) de lever kan stimuleren bij de afbraak van alcohol. evenals een kop zwarte koffie kolder is.
wat wel kan zijn en dat lijkt me ook wel logisch: als je voordat je alcohol drinkt water drinkt het alcohol verdund wordt cq een volle maag hebt

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2007 18:13

Als er iemand zaken door elkaar heen haalt dan ben jij het toch echt volgens mij.
- Alcohol zit gewoon in bier, alcohol werkt vocht afdrijvend, dus werkt bier vocht afdrijvend.
- Die 3,5 gram koolhydraat in bier wil ik toch niet als iets "goeds" noemen, als herstel heb je er helemaal niets aan omdat het veel te weinig is en voor diegene die 20 glazen op een avond drinken zorgt het dat ze er dik van worden.
- De TS had het idd over de avond van te voren te veel drinken, maar daarna begon er iemand over bier als hersteldrank.
- Kom maar op met die artikelen dat eiwitten het herstel niet bevorderen (vooral in de vorm van een hogere koolhydraat van 't lichaam), dan kan ik namelijk 2,5 kg eiwitten en een bus Born recovery in de verkoop doen. Je neemt die eiwitten niet omdat je er een te kort van zou hebben.
- Er heeft niemand gezegd dat water de afbraak van alcohol stimuleerd, enkel dat er water nodig is om de alcohol af te breken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

katuut
Forum-lid

katuut 29 okt 2007 18:22

als je later groot bent lees dan alles nog eens rustig door, of stuur me een pm dan kan ik alles nog eens rustig uitleggen op jouw niveau

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 okt 2007 18:24

[quote="katuut"]daarbij komt, de voeding die wij in nederland gebruiken bevat al 70% teveel aan eiwitten wat ons lichaam daadwerkelijk nodig zou hebben. [/quote]

Dat geloof ik ook best. Maar het bewijs dat het nemen van eiwit na inspanning het herstel bevordert vind ik behoorlijk overtuigend.

katuut
Forum-lid

katuut 29 okt 2007 18:30

grinnik

ook wel grappig zon discussie

ik heb dit wel geschreven mensen:

daarbij zeg ik niet dat je geen eiwitten nodig hebt om te kunnen herstellen maar het accent dient sowieso te liggen bij deze tak van sport op de koolhydraten

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 okt 2007 18:34

Maar de rest van je bericht had toch een toon van 'hahaha waarom zou je nou eiwitten nemen na het fietsen, want je verbrandt vooral KH'

Plaats reactie