Pagina 2 van 3
Geplaatst: 25 okt 2007 15:51
door litespeed
Scepticus schreef:W0uter schreef:Bespaart het gewicht? Is de combi stijver?
Mss nog belangrijkere vraag: is het nodig dat de zadelpen stijf is? Is een een beetje flex daar niet veel comfortabeler? Fiets schrijft immers altijd al dat carbon achtervorken comfortabeler zijn, dan zou je verschillen qua zadelpen (wat een vrij uitstekend stuk buis is, die toch veel meer kan veren en dempen dan een achterbrug die alleen maar uit bijna oneindig stijve driehoeken bestaat) nog veeeeel duidelijker moeten kunnen voelen, toch?
De stijfheid van een zadelpen speelt een totaal ondergeschikte rol bij het hele comfortverhaal. De inzakking/vervorming van het zadeldek zelf en de zadelbrug, om maar een paar zaken te noemen, is van een veel grotere orde van grootte dan die van de zadelpen.
Of heb jij een zadelpen die een milimeter of 5 korter wordt en 10mm naar achteren/beneden buigt, zodra je er op gaat zitten? ;o)
Geplaatst: 25 okt 2007 15:54
door scepticus
litespeed schreef:
De stijfheid van een zadelpen speelt een totaal ondergeschikte rol bij het hele comfortverhaal.
Dat vraag ik me dus af. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat b.v. het frame een grotere rol speelt, terwijl daar wel voortdurend comforteigenschappen aan toegeschreven worden.
Geplaatst: 25 okt 2007 16:07
door litespeed
Ik beweer ook niet dat het frame wel een belangrijke rol speelt. Ik reageerde sec op jouw opmerking dat 'een beetje flex' daar (=zadelpen) veel comfortabeler is.
Maar nu het frame ter sprake komt: ook die speelt IMHO een ondergeschikte rol in het hele comfortverhaal. Maar het frame speelt wel weer een grotere rol dan een zadelpen.
Het volgende schreef ik al eerder in ander topic om aan te geven hoe ik tegen het comfortverhaal aankijk:
"Ongetwijfeld zal het allerlichtste frame voor een heel zware, sterke berijder als een vaatdoek aanvoelen en zal een lichtgewicht op een knalstijf, zwaarder frame de beleving hebben dat hij er vanaf stuitert, maar enige nuance is op z'n plaats IMHO. Het grootste deel van de comfortbeleving komt naar mijn gevoel toch uit de banden (spanning, breedte), wielen, stuur/stuurpencombinaties en bijvoorbeeld ook de positie van het zadel op de zadelpen en het zadel zelf.
Ga maar na wat er allemaal vervormt zodra je op de fiets stapt. Het zadeldek zakt door, de zadelrails verbuigt, de banden worden ingedrukt, het wiel vervormt iets en als je aan je stuur trekt dan voel je ook dat die wat meegeeft. Maar om nou te zeggen dat het frame enorm aan het doorbuigen is..."
Nu ik het opnieuw lees, denk ik dat de voorvork ook nog in het rijtje hoort.
Geplaatst: 25 okt 2007 16:12
door scepticus
Ik denk ook niet dat een zadelpen een wereld van verschil gaat maken hoor. Hoewel, er zijn zat mensen die beweren duidelijk het verschil te voelen tussen een Thomson en een Moots bijvoorbeeld.
litespeed schreef:Het grootste deel van de comfortbeleving komt naar mijn gevoel toch uit de banden (spanning, breedte), wielen, stuur/stuurpencombinaties en bijvoorbeeld ook de positie van het zadel op de zadelpen en het zadel zelf.
Ga maar na wat er allemaal vervormt zodra je op de fiets stapt. Het zadeldek zakt door, de zadelrails verbuigt, de banden worden ingedrukt, het wiel vervormt iets en als je aan je stuur trekt dan voel je ook dat die wat meegeeft. Maar om nou te zeggen dat het frame enorm aan het doorbuigen is..."
Dat is precies wat ik ook denk! (ik denk dat de invloed van de wielen tamelijk klein is trouwens). Dus nu we toch een Fiets-redacteur aan de lijn hebben: dit is best interessante materie. Ik zou dat hele comfortverhaal graag eens helemaal ontleed zien. Hoe groot is de invloed van de afzonderlijke onderdelen nou? Maakt een frame nou echt verschil? Maakt een wiel nou echt verschil? Is de invloed van een oversized stuur, vork, de bandenspanning etc etc niet veel groter? Voer voor Mythbusters? Ik wacht met spanning af!
Geplaatst: 25 okt 2007 16:36
door litespeed
Euh...volgens mij stelt niet iedereen in de fietsindustrie een degelijke, evenwichtige beschouwing van de materie op prijs... Er worden nogal wat euri verdiend met de stijfheidsbevrediging van fietsminnend Nederland.
Geplaatst: 25 okt 2007 16:41
door scepticus
.... of de comfortbevrediging van carbonminnend Nederland.
(in dit licht is de
BSNYC 2008 Dream Bike Shootout verplichte literatuur natuurlijk!)
Trouwens, vroegah stonden in Fiets ook nog wel een leuke kritische columns van Rob Schouten en 'Trapper'.
Geplaatst: 25 okt 2007 17:27
door warmong
C a s r a n schreef:
Wat ik wél helemaal belachelijk vind zijn de merken die een "fake ISP" brengen. Dient nergens voor. Een zitbuis nog 10 centimeter doortrekken boven de bovenbuis om er alsnog een echte zadelpen in te steken, dat heeft geen nut. Dat is een verhoogde zitbuis en zadelpenklem. Bv. de nieuwe Kuota Kredo Ultra, of een paar titanium merken die dit doen. Is de De Rosa Idol niet ook zo?
neen, bij de Idol is dat niet het geval. Boven aan de zitbuis kan je de hoogte van het zadel nog iets van een 2-tal cm aanpassen, doordat er een kort stukje (+/- 4cm) in de buis zit, waar de zadelklem aan vast zit. Er zit dus geen echte zadelpen in de zitbuis. tenzij je een zadelpennetje van 4cm ook een echte zadelpen vindt natuurlijk.
Geplaatst: 25 okt 2007 17:45
door pyquila
Vinden jullie dat mooi, slim, onzin, strak?
mooi
Neen. Nog nooit een oplossing gezien die ik er echt smakkelijk uit vond zien.
slim
Persoonlijk zie ik het nut er niet van in.
onzin
Inderdaad.
strak
Alleen op een tijdrij/triathlon kan ik me voorstellen dat ik het wel zou vinden passen.
Geplaatst: 25 okt 2007 18:02
door rijden_
We hebben een tijd terug metingen gedaan met behulp van een trilling opnemer. Daar kwam ondermeer naar voren dat banden en bandenspanning zeer veel invloed hebben op het doorgeven van trillingen! Ik zal een deel van de tekst & bevindingen na het weekend 'posten'! Ik heb al wel wat ervaring met ISP fietsjes en ja, er zijn zowel na- als voordelen...
Geplaatst: 25 okt 2007 18:18
door scepticus
Cool! De laatste keer comfortmetingen die ik me kan herinneren waren die met die Trek 2300 (model 2004 dacht ik) en een Giant. Hebben later nog meer van die metingen gedaan?
Geplaatst: 25 okt 2007 19:44
door maurice
mooi, slim, onzin, strak?
Bij tijdritfietsen zeg ik oke, dat levert wat op. Maar bij een toer of koersfiets.... nee. Niet nodig. Onzin weet ik niet, wellicht levert het toch wat tijdwinst op.
Voor de industrie die het levert heeft het zin. Die varen er wel bij. Want het is in!
Strak? Het zal ongetwijfeld betere stijfheidswaarden opleveren maar of je dit merkt? Het zal afhangen waar je de fiets voor gebruikt. Maar bij sommige frames is het niet allleen strak maar ziet het er ook strak uit! En dan heeft het absoluut zin!