Pagina 2 van 2

Geplaatst: 26 okt 2007 18:47
door scepticus
Over cranklengtes gesproken: kijk eens waar M-gineering mee komt:

Afbeelding
155 tot 200mm! :p

Geplaatst: 27 okt 2007 12:23
door pipootje
Met een bbl van 95 cm heb ik altijd 175mm cranks gehad. Nooit een probleem. Merk je dat nou echt in de praktijk als je 2,5 mm of 5 mm cranks moet ronddraaien ? Of ben je daar weer snel aan gewend. In theorie zal een langere crank meer kracht vragen maar ik vraag me af of je dat in de praktijk ook ervaart.

Geplaatst: 27 okt 2007 12:37
door scepticus
pipootje schreef:In theorie zal een langere crank meer kracht vragen



Juist niet.

Geplaatst: 27 okt 2007 13:54
door pipootje
ja natuurlijk, was net uit bed.
Maar, merk he het ook ?

Geplaatst: 27 okt 2007 13:57
door scepticus
Zolang je je versnellingen vrij kan kiezen zal het weinig schelen.

Geplaatst: 27 okt 2007 22:49
door roadster
pipootje schreef:ja natuurlijk, was net uit bed.
Maar, merk he het ook ?


als je slaapt niet

Geplaatst: 28 okt 2007 14:20
door auke
Rijd met een 180mm (binnenbeenlengte 93cm) op mijn tt-fiets. Vooral op de zware molen kan ik het verschil merken, ben dan ook niet een koffiemolentje, maar meer een ouderwetse polderstoemper. Twee jaar geleden reed ik nog onbewust op een 170mm, mijn overstap naar 175mm kon ik echt een rendementsverbetering merken (mede door andere factoren, maar ook vooral door de cranklengte)..... en nu zou ik het liefst overal 180mm op willen hebben.......

Geplaatst: 28 okt 2007 15:01
door lvgh
Wat is je favoriete cadans voor de gewone racefiets?

Geplaatst: 28 okt 2007 15:21
door auke
in mijn geval tussen de 85-90

Geplaatst: 28 okt 2007 18:54
door pipootje
Met 95 cm bbl heb ik net een 2006 Campagnolo record 177,5 crankset gescoord. Met dank aan het forum voor o.a. het inzicht dat de vierkante assen beter zijn dan de ultra torque en met dank aan mijn portemonnee die slechts 100 euri lichter is.

gevonden op de website van M-gineering:

"Bij het bladeren door wat lagercatalogie eens de lagers vergeleken die in een modern hollowtechII crankstel worden gebruikt met de lagers zoals die in het tijdperk van de vierkante asjes heel gewoon waren. Was even zoeken, want je verwacht een lager voor een zwaar belaste trapas niet in de sectie 'thin-section instrument ball bearings"!


lager
statisch draaggetal Co
dynamisch draaggetal C

W61805 (hollowtech) (25x37x7mm)
193 kg
257 kg

6003 (17x35x10)
285 kg
475 kg

Op papier gaan de nieuwe lagers dus zo al een factor 2.5 *) minder lang mee, afgezien van de corrosieproblemen die de mini kogeltjes en de slechte afdichtingen al hebben! En even flink op het linker pedaal staan lijkt voldoende om statisch toelaatbare belasting te overschrijden. In normaal Nederlands: als je met je volle gewicht op het pedaal staat trap je de kogels blijvend plat! "