Pagina 2 van 4
Geplaatst: 25 okt 2007 00:02
door slc-sl
Meen ooit gelezen te hebben dat de diameter van de kogels in het lager ook van invloed is op de wrijving ie. groter is beter.
Door het lager buitenshuis te plaatsen kan deze dus vergroot worden en de wrijving verlaagd.
Zal met twee lagers bij 90 a 100 rpm niet erg veel zijn me dunkt.
Wellicht dat een werktuigbouwer er wat meer over kan zeggen
Geplaatst: 25 okt 2007 00:54
door casran
de zwarten schreef:Het komt lang en breed gezegd hier op neer: de commercie moet draaien dus vinden ze altijd wat nieuws uit om geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Ingenieurs bij campagnolo genereren nieuwe vraag, anders zijn ze werkloos. ...
Voorts mooie uitleg, maar ik denk dat je hier even de chronologie fout hebt. Het is niet Campa die gekomen is met buitenliggende lagers en hier dus de vraag naar gecreëerd heeft: Campa heeft moeten vaststellen dat zijn groepen steeds meer met andere cranks (veel FSA oa.) gemonteerd werden, omdat die anderen juist dat niet lagersysteem hadden en consumenten ervan doordrongen waren dat dat beter was dan Campa's vierkante as. Campagnolo is de consument achternagehold; niet omgekeerd.
En van dat alles vrees ik dat Campa dan nog het minst performante systeem van buitenliggende lagers heeft met hun Ultra-Torque. Die half gedichte Campa lagers gaan wel héél snel stuk... dus echt geen verbetering tov. het vierkante as-systeem.
Geplaatst: 25 okt 2007 09:43
door sharkman113
Ehm, FSA heeft verreweg de slechtste lagering in haar sets (by far). Ze gaan al kapot als je er naar kijkt.... (de ceramic versie schijnt overigens beter te voldoen).
Shimano is o.k. houdt ook niet super lang maar wat mij stoort is dat je onnodige veel materiaal weggooit wat eigenlijk nog goed is (enkel de lagers begeven het).
Campa houdt (mits goed gemonteerd) best lang, heeft het meest milieuvriendelijke systeem (enkel de lagers moeten worden vervangen) en er zijn op het moment al ceramische lagers die zeer lang (schijnen) te houden.
Dat de Shimano/FSA pr. Campa heeft gedwongen over te stappen naar dit systeem is gewoon juist. Positief is dat Campa niet blind heeft gekopieerd, negatief is dat er een beter houdbaar systeem is afgedankt zonder aanwijzbare reden.
Geplaatst: 25 okt 2007 09:51
door speric
Ik heb begrepen dat dat campa niet zo zeer heeft willen copieren, maar om een paar patenten heen moest, of wilde. Daarom hebben zij hun eigen systeem ontwikkelt, wat natuurlijk wel goed is. Zo blijven fabrikanten wel nadenken over hoe het anders kan.
Misschien zijn dit allemaal niet de beste systemen nog, maar wellicht een opgang naar iets significant beters en duurzamers.
Geplaatst: 25 okt 2007 11:22
door havana
De vraag is natuurlijk wat er nou beter is dan aan het oude systeem.
Vergelijk het met de carve-ski. Die heeft duidelijke voordelen t.a.v. de traditionele ski. Dus stapte iedereen over. Maar met de buitenboordlagers ligt het volgens mij zo eenvoudig niet. Het is gewoon een innovatie geweest "om het innoveren".
Geplaatst: 25 okt 2007 11:27
door litespeed
+1 Ik ben weer teruggegaan naar de Ultegra-cartridge Octalink trapas.
Geplaatst: 25 okt 2007 11:28
door de zwarten
dat is misschien een beetje kort door de bocht Havana!
Zelfs ik als voorstander van de dichte, vierkante as zie wel enkele voordelen aan de nieuwe constructie, maar ze zijn gewoon (nog) niet goed uitgewerkt.
Geplaatst: 25 okt 2007 12:33
door dmm
Klantenbinding op de lange termijn strookt niet met marketing.
Ik fiets al tien jaar met een vierkante as, die ik toevallig onlangs eens uit elkaar haalde. Zag er nog prima uit, alleen wat nieuw vet erin en klaar.
Als deze as wanneer dan ook stuk gaat zeg ik: ik koop weer dat merk (los daarvan of de nieuwe generatie ook zo goed is), dat is dus klantenbinding.
Voor de omzet en verkoop van het merk is dit niet prettig, die hebben liever dat ik 2x per jaar nieuwe lagers koop (zoals onlangs een crankbout voor een crankstel a € 7,50 per stuk !), want dat brengt snel wat geld in het laatje.
Wat dat betreft kan marketing een machtig wapen zijn, je laat de consument geloven dat ie niet omheen kan, en dan koopt ie het ook.
Geplaatst: 25 okt 2007 14:24
door maatchen
havana schreef:De vraag is natuurlijk wat er nou beter is dan aan het oude systeem.
Vergelijk het met de carve-ski. Die heeft duidelijke voordelen t.a.v. de traditionele ski. Dus stapte iedereen over. Maar met de buitenboordlagers ligt het volgens mij zo eenvoudig niet. Het is gewoon een innovatie geweest "om het innoveren".
Euri, beste man, euri......................................
Geplaatst: 25 okt 2007 14:42
door speric
Welke handel is dat Gastheer ?