zout op de weg
Na een flinke regenbui. Dus als het flink dooit en de temperaturen, ook 's nachts, niet meer onder nul graden komt. Let wel, er wordt vaak preventief gestrooid. Dus als er enige kans is op vorst, met name nachtvorst, wordt er al gestrooid. Ook al is het dan overdag boven nul, dan nog ligt er zout op het fietspad.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Blijf je fietsen met pekel op de weg, dan zul je gewoon wat méér onderhoud moeten doen. Het is in dit topic al gezegd.....na de rit: afspoelen met (regen)water en afdrogen. Ketting weer smeren als deze goed gedroogd is. Verder ook alle delen goed schoon houden, regelmatig delen demonteren en voorzien van nieuw vet...ook spaaknippel bv. olieën.
Mijn ervaring is dat de fiets er dan behoorlijk goed tegen kan.....enne de bestendigheid tegen zout is beter voor carbon, dan voor aluminium dan voor staal.
Mijn ervaring is dat de fiets er dan behoorlijk goed tegen kan.....enne de bestendigheid tegen zout is beter voor carbon, dan voor aluminium dan voor staal.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14120
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De tip uit 2007 lijkt mij nog steeds prima! gewoon met de tuinlsang afspoelen en met een doek afdrogen.
Let wel op ceramische velgranden die vallen er af door zout.
Let wel op ceramische velgranden die vallen er af door zout.
Beukje schreef:Als een stalen fiets geen last heeft van pekel dan komt dat alleen maar omdat er een goede laklaag opzit. Hulde voor de vakman die deze lak er op gespoten heeft.
Wel is het zo dat je bij aluminium nog meer moet oppassen omdat dit veel sneller aangetast wordt door zout. Dit is de reden waarom veel motorrijders hun (vaak aluminium) motorfiets stil hebben staan in de winter, en eventueel op een winter(motor)fiets rond rijden, dat is gewoon een goedkope, tweedehands motor, het liefst van staal omdat het minder vatbaar is voor zout. En dat zijn dan motors waarvan het ivm de prijs niet uitmaakt als ze na een aantal jaar helemaal op zijn door al het pekel.
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)
Ik heb gemerkt, dat alleen de verchroomde gedeelten van een stalen fiets echt vatbaar zijn voor roest. Ik heb voor mijn nieuwe winterframe speciaal spul gekocht, dat het frame van binnen zou moeten beschermen.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Frames die niet te lijden hebben van pekel zijn titanium of carbon frames. Staal, aluminium of magnesium frames moeten door een coating (lak) beschermd worden tegen corrosie. Zelfs roestvast (roestvrij) staal kan niet tegen pekel. Met uitzondering van speciale dure staalsoorten die in de chemische industrie gebruikt worden. Die ben ik echter nog niet tegengekomen bij fietsen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Mijn stalen winterframe heeft het zonder enig onderhoud 15 jaar uitgehouden, totdat de staande achtervork brak. Dat voelde toen aan alsof ik een lekke band had. Nu is deze vork doorgezaagd en is er door m-gineering een buisje overheen gelast, totdat mijn nieuwe stalen winterframe klaar is. Als dat dan ook weer 15 jaar houdt , dan ben ik tevreden.
Diogenes
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido