Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Broodje gatenkaas...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 05 nov 2007 10:35

Frame Alu, Vork staal ( zal straks wel weg zijn) groep Acera. Velgen Aray, naven (?) Banden Big Aple, stuur truvativ, pen richtey.
Ik ben dus ook voor de wat diepere en gestrekte zit gegaan zoals Buzz hierboven al opperde.
Het draait allemaal erg soepel. Eens kijken wat het brengt ..


[img=http://img220.imageshack.us/img220/6137 ... tb4cf7.jpg]

[img=http://img171.imageshack.us/img171/7886 ... mtbih7.jpg]

[img=http://img222.imageshack.us/img222/6007 ... tb2pl1.jpg]
[img=http://img229.imageshack.us/img229/880/ ... tb3mb3.jpg]

Heb alle kabels helemaal door laten lopen zoals je kan zien. Stuur gaat nog worden ingekort en barends erop..

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 nov 2007 14:31

Strakke strandbak, SpEric! Alleen nog 'n wat robuustere voorvork, en je kan branden in de branding. En o ja, wel nog even die stukjes gatenkaas uit je cassette verwijderen. (;-)

@Galibier: Die vork ziet er idd niet zo jofel uit...

Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 05 nov 2007 15:45

hahah, het is een stalen vorkje, loodzwaar en waarschijnlijk weggeroest na 3 dagen als je er niks aan doet...
Er komt een keurige 12-21 cassette op inderdaad...

Die wielen draaien goed, trapas ook. ketting loopt lekker. Wat wil je nog meer ?

We kunnen als experiment wel eens kijken wat er gebeurt als ik niks aan mijn fiets doe na de race... ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 nov 2007 15:48

SpEric schreef:stalen vorkje


Tectyleren?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 05 nov 2007 15:56

ach.. ik heb deze fiets gebouwd om onbezorgd of dat strand te kunnen (c)rossen..
Hoe minder werk hoe beter.
Zo'n vork kost nog een 2 tientjes als het moet.

Ik ben nog aan het twijfelen om misschien toch dit ding heel gaaf te spuiten ( maar wat dan ?) of gewoon lekker zo laten, puur en rrrrauwwwww......

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 nov 2007 16:05

1x tectyleren en er daarna voorlopig niet naar om hoeven kijken vind ik meer 'onbezorgd' dan om de haverklap je vork moeten checken of ie al doorgerot is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 05 nov 2007 16:17

Dat klopt, maar ik ben ook benieuwd naar wat er gebeurd en hoe snel...
Kan er ook even lekker dat hamerite overheen laten gaan..

We zullen zien ...

Wat denk je hiervan >

http://www.classicpassion.nl/caprotech.php

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 05 nov 2007 22:36

SpEric schreef:We kunnen als experiment wel eens kijken wat er gebeurt als ik niks aan mijn fiets doe na de race... ;)


Ja, dat verslag zouden ze dan in Fiets moeten zetten. Een echte case story. Voor de prijs van je fiets welteverstaan :)

In Fiets van november staat wel wat interessants over strandfietsen;
O.a.

-kabels smeren op de plaats waar ze de buitenkabels in gaan.

VRAAG: met wat voor smeer zou het beste zijn? Gewoon kettingolie(of teflon) of is calciumvet ook goed. Ik heb zo'n pot van Morgan Blue en daar staat op: waterafstootend en smerend. Zou ik dat vet ook op de spaaknippels kunnen doen of eerder vaseline gebruiken?

-een stuk binnenband om het balhoofd en de zadelpenklem doen tegen het binnendringen van zout water.

VRAAG: Ik ben al begonnen met een kapotte biba in zijn lengte door te snijden en dan getracht om dat rond het balhoofd en de zadelpenklem te doen. Dat is niet zo gemakkelijk om echt waterdicht te zijn. Wat het balhoofd betreft bedoeld men toch de onderste en de bovenste lager? Dus die boven de vorkkroon en die onder de stuurpen? Maar dat zijn draaiende delen, dus als je daar een biba rondspant (met kabelbinders??) dan blokker je toch je vork in zijn draaiende beweging?

Iemand raad?

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 09 nov 2007 23:24

Zo, de inschrijving voor de beach endurance in De Panne is een feit. De Super Moto's zijn aangeschaft, alsook een spuitbus Vaseline Spray van Cyclon. Die bus is voor de spaaknippels. Rond zadelpenklem doe ik calciumvet. Waarschijnlijk ook rond de lagers van het balhoofd. Aan de buitenkant welteverstaan. Ik ga geen balhoofd of trapas demonteren. Als ik de fora lees moet je blijkbaar eerst je hele fiets demonteren en van extra vet voorzien, en na de race opnieuw. Voor 2 uur fietsen ben je dan 2 dagen kwijt.

Dat calciumvet lijkt me wat dikker en robuuster tegen het zout. Mijn frame ga ik ofwel inspuiten met silicone ofwel waxen, daar ben ik nog niet uit. Over de derailleurs komt silicone. Van de geveerde Fox vork blijf ik af. Waarschijnlijk zet ik die gewoon op 'lock'.
Als kettingolie denk ik aan Shimano wetlube of Morgan Blue dry MtB lube, alhoewel ik twijfel aan de kwaliteit van deze laatste. Gisteren door de regen gereden, thuis met een droge vod erover en dan hoorde ik het typishe zandkraakgeluid. Dus vandaag maar voor alle zekerheid ketting door de wasstraat en nieuwe olie, dit keer de shimano wetlube voor de afwisseling. Morgen ga ik een toertocht rijden en ben benieuwd hoe die olie het doet.

Heb me ook een paar sokken sealskinz aangeschaft, de midlight versie. Ja, fietsen is een dure sport.

Ik hou het bij mn gewone mtb cassette 11-34. Ik ga niet speciaal een 9-speed cassette aanschaffen. Als ik mn kosten voor die 2 uur fietsen tot nu toe uitreken, dan kan ik al bijna een weekje naar Kreta:

Dure rit(diesel!) naar De Panne, inschrijvingsgeld, Sealskinz, Supermotos, vaseline spray, siliconespray, calciumvet... Waarschijnlijk komen er nog waterdichte overschoenen, alhoewel ik overweeg om zonder te starten, vanwege het lopen en dan komen die los van de voetpunt.


Als de eerste strandrace meevalt ben ik van plan om de rest van de beachchallenge te rijden.

Ps: alle op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom. Wat doe ik fout? Wat goed? Vooruit andere strandracers, kom op met die ervaringen, hoe doen jullie het?

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 20 nov 2007 00:01

galibier schreef:
Als de eerste strandrace meevalt ben ik van plan om de rest van de beachchallenge te rijden.



En dat was het dus niet. Lees hiervoor http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18948&page=3#254137

Mijn fiets is geen beachfiets, dat is me nu wel duidelijk. Qua corrosie is het blijkbaar goed meegevallen - hout vasthouden - en ook aan de vork zie ik niet veel schade, alleen zit er tussen de lockout/rebound knop v mijn Foxvork wat zand. Rond zadelpenklem en balhoofd had ik wat binnenband met kabelbinders gedaan en rond de vorkbinnenpoten wat plastiekfolie, maar die heeft het niet echt uitgehouden. Ook wat calciumvet rond zadelpenklem en aan de buitenkant van de hollowtech-lagercups (daar waar het draait). Vaseline aan de spaaknippels. Of dit mn laatste beachrace is weet ik nog niet. Maar als ik het nog doe zal het met een aangepaste fiets moeten, want het heeft wel iets dat beachracen... de strijd tegen de elementen(5 beaufort en temp rond het vriespunt). Vlak na de start bijna al geheel kleddernat, na een uur de voeten zwemmend in mn schoenen... Ik voelde me toch een beetje gek gisteren...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 nov 2007 11:02

Dat is het hè, het heeft wel wat.
Dat karretje van mij kost max zo'n 400 euro ( voor mij iets minder uiteraard)
Als ik de fiets 2 keer goed houd, is het al minder dan wanneer dan wanneer je door slecht onderhoud je halve fiets en evt vork sloopt...

Ik heb nu wat langere barend helemaal horizontaal gezet op het stuur. Dat fungeert nu eingenlijk als soot clip-on.. Kan redelijk aerodynamisch zitten, hopelijk kan ik dat ook lang genoeg.

`k zal nog eens een foto posten later..

moretel
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2006 10:29

moretel 21 nov 2007 10:49

Ik ben nu ook aan het oefenen voor 2 december.
Na elke keer fietsen spuit ik hem af bij een autowasstraat, laat de fiets goed drogen in de huiskamer en vet daarna de ketting in, dit doe ik nog een aantal malen voor 2 december.'
Daarna weer wat uitgebreider onderhoud.
Nu fiets ik wel met een oude voorvork en bijna versleten aandrijving. Na het modderseizoen zijn die aan vervanging toe denk ik.
Verder zit het balhoofd en de naven goed in het vet. De schade na 2 december zal wel te overzien zijn, mijn frame smelt toch niet met deze temperaturen.

Het blijft heerlijk om over een bijna leeg strand langs de branding te scheuren, wind door je haar, water spetters.
Met een beetje plannen wat betreft onderhoud heb ik dat er wel voor over, je leeft maar een keer en dat beetje extra geld overleven we ook wel weer.

Plaats reactie