Bianchi BSA of Italiaans
Het gaat er niet om of je cranks italiaanse of BSA draad zijn, maar de cups/trapas in je frame draait. als je ITA hebt, maar de cups bij de cranks zijn BSA, dan hoef je alleen nieuwe cups aan te schaffen [die ik overigens nog wel voor je heb liggen] met ITA draad en dan kan je toch de Ultegra crank monteren op je Bianchi.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
spietpiet schreef: Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.
BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.
Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.
nu volg ik het niet meer.
Je schrijft:
BSA -non drive-rechts (???) draad-klok mee-vast - trappen tegen klok
BSA -drive-links (???) draad-klok mee-vast - trappen mét de klok (???)
volgens mij is het:
BSA -non drive-links draad-klok tegen-vast - trappen tegen klok
BSA -drive-links draad-klok mee-vast - trappen tegen de klok
want je trapt toch niet non drive tegen de klok, en drive mét de klok? Of heb jij zo een speciale fiets?
en wat Seger zegt, cups zijn misschien 15 euro nieuw (of nog niet), crank is overal op te monteren
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
spietpiet schreef: Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.
BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.
Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.
Als het lager van de bracketas zou blokkeren zouden de cups er inderdaad uitdraaien, maar zo werkt het in werkelijkheid niet: de as draait gewoon wel, en daardoor wordt het schroefdraad ze juist vast gewrikt. Moeilijk uit te leggen, maar het is wel zo. (en anders zouden de fabrikanten het draad toch wel ondersom gemaakt hebben? )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het blauwe ding is het brackethuis van het frame, het rode ding is de bracketas die erin geschoefd zit.
De bracketas is altijd iets kleinder dan het huis.
As de bracketas tov het middelpunt van het brackethuis naar voren draait, draait hij om zijn eigen als juist naar achteren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
mmm, scepticus zou ik niet vertrouwen met zo een crank als avatar ;-p
Wat ik altijd dacht te weten (heb een tijd terug nog mijn eigen asjes zitten monteren, heb één ITA en 3 BSA fietsen), is dat ita gelijk draait (links wijzervast, rechts aan driveside wijzervast), zodat je het links kan lostrappen.
BSA is dan links tegenwijzervast (en beter), en rechts wijzervast. Of ik het nu gezegd heb zoals in mijn vorige post weet ik ook niet meer...
dus BSA: Vast is naar Voren, zoals de traprichting, dus trap je een bsa vaster.
ITA: aan linkse kant Vast is naar achteren, zodat je door wrijving van trappen links de as kan lostrappen.
Wat ik altijd dacht te weten (heb een tijd terug nog mijn eigen asjes zitten monteren, heb één ITA en 3 BSA fietsen), is dat ita gelijk draait (links wijzervast, rechts aan driveside wijzervast), zodat je het links kan lostrappen.
BSA is dan links tegenwijzervast (en beter), en rechts wijzervast. Of ik het nu gezegd heb zoals in mijn vorige post weet ik ook niet meer...
dus BSA: Vast is naar Voren, zoals de traprichting, dus trap je een bsa vaster.
ITA: aan linkse kant Vast is naar achteren, zodat je door wrijving van trappen links de as kan lostrappen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ik heb het niet zo voor analoge klokken
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
de zwarten schreef:BSA: Vast is naar Voren, zoals de traprichting, dus trap je een bsa vaster.
Heb op dit moment toevallig mn fiets uit elkaar, en een BSA as draai je aan beide kanten naar achteren vast! Ofwel: zou je trapas blokkeren dat trap je m los, maar normaal gesproken 'wrik' je m dus vast, dus ik had toch gelijk
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"