Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bianchi BSA of Italiaans

seger
Forum-lid

seger 26 sep 2007 14:52

Het gaat er niet om of je cranks italiaanse of BSA draad zijn, maar de cups/trapas in je frame draait. als je ITA hebt, maar de cups bij de cranks zijn BSA, dan hoef je alleen nieuwe cups aan te schaffen [die ik overigens nog wel voor je heb liggen] met ITA draad en dan kan je toch de Ultegra crank monteren op je Bianchi.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 26 sep 2007 16:52

spietpiet schreef: Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.

BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.

Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.

nu volg ik het niet meer.
Je schrijft:
BSA -non drive-rechts (???) draad-klok mee-vast - trappen tegen klok
BSA -drive-links (???) draad-klok mee-vast - trappen mét de klok (???)

volgens mij is het:
BSA -non drive-links draad-klok tegen-vast - trappen tegen klok
BSA -drive-links draad-klok mee-vast - trappen tegen de klok

want je trapt toch niet non drive tegen de klok, en drive mét de klok? Of heb jij zo een speciale fiets?

en wat Seger zegt, cups zijn misschien 15 euro nieuw (of nog niet), crank is overal op te monteren
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 26 sep 2007 17:05

Nee hoor, ik heb een redelijk normale fiets.

Kijk maar eens goed als je op je fiets zit :).

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 sep 2007 18:27

spietpiet schreef: Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.

BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.

Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.

Als het lager van de bracketas zou blokkeren zouden de cups er inderdaad uitdraaien, maar zo werkt het in werkelijkheid niet: de as draait gewoon wel, en daardoor wordt het schroefdraad ze juist vast gewrikt. Moeilijk uit te leggen, maar het is wel zo. (en anders zouden de fabrikanten het draad toch wel ondersom gemaakt hebben? ;) )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 26 sep 2007 18:40

Doe eens een poging om het uit te leggen ....

"en anders zouden de fabrikanten het draad toch wel ondersom gemaakt hebben? "
Met dit argument overtuig je mij niet.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 sep 2007 19:10

Afbeelding

Het blauwe ding is het brackethuis van het frame, het rode ding is de bracketas die erin geschoefd zit.

De bracketas is altijd iets kleinder dan het huis.

As de bracketas tov het middelpunt van het brackethuis naar voren draait, draait hij om zijn eigen als juist naar achteren.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 26 sep 2007 19:15

mmm, scepticus zou ik niet vertrouwen met zo een crank als avatar ;-p
Wat ik altijd dacht te weten (heb een tijd terug nog mijn eigen asjes zitten monteren, heb één ITA en 3 BSA fietsen), is dat ita gelijk draait (links wijzervast, rechts aan driveside wijzervast), zodat je het links kan lostrappen.
BSA is dan links tegenwijzervast (en beter), en rechts wijzervast. Of ik het nu gezegd heb zoals in mijn vorige post weet ik ook niet meer...
dus BSA: Vast is naar Voren, zoals de traprichting, dus trap je een bsa vaster.
ITA: aan linkse kant Vast is naar achteren, zodat je door wrijving van trappen links de as kan lostrappen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 sep 2007 19:20

Oh dat kan ook, dan gaat mijn verhaal alleen op voor het schroefdraad van de pedalen...

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 26 sep 2007 19:27

Zelf heb ik ook beide, BSA en ITA, en mij altijd afgevraagd waarom het zo geconstrueerd is.
Het blijft leuk, pak de fiets en de trapassen er maar bij.....

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 27 sep 2007 16:58

ik heb het niet zo voor analoge klokken :-D
Afbeelding©®

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 nov 2007 15:32

de zwarten schreef:BSA: Vast is naar Voren, zoals de traprichting, dus trap je een bsa vaster.

Heb op dit moment toevallig mn fiets uit elkaar, en een BSA as draai je aan beide kanten naar achteren vast! Ofwel: zou je trapas blokkeren dat trap je m los, maar normaal gesproken 'wrik' je m dus vast, dus ik had toch gelijk :D

Plaats reactie