Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24 sep 2007 21:41
door daniel1975
Leuk, de reacties hier. Nuancering van mijn kant:
- kom maar op met je CX-bike. Ik durf met velen hier wel een rondje Loonse en Drunense Duinen aan met mijn Epic. Kijken wie er sneller is...... (ik ken mijn eigen tijden op zowel de CX als de ATB)
- Met vliegende start het wegseizoen in: leuk, maar niet als je een beetje logische duurzame opbouw wilt hebben. In april knal je iedereen eruit, in juni is de accu leeg.

Kortom: CX of ATB is eigen keuze, net wat je fijn vind. Of je volgas wilt trainen in de winter is eveneens aan jezelf. Zoiets zul je zelf moeten ervaren.

Geplaatst: 24 sep 2007 22:02
door ilgrasso
Daniel1975 schreef:Leuk, de reacties hier. Nuancering van mijn kant:
- kom maar op met je CX-bike. Ik durf met velen hier wel een rondje Loonse en Drunense Duinen aan met mijn Epic. Kijken wie er sneller is...... (ik ken mijn eigen tijden op zowel de CX als de ATB)
- Met vliegende start het wegseizoen in: leuk, maar niet als je een beetje logische duurzame opbouw wilt hebben. In april knal je iedereen eruit, in juni is de accu leeg.

Kortom: CX of ATB is eigen keuze, net wat je fijn vind. Of je volgas wilt trainen in de winter is eveneens aan jezelf. Zoiets zul je zelf moeten ervaren.


LD Duinen is nou niet echt het typisch Nederlandse toertocht rondje. Om het bij zuid-west brabant e.o. te houden: de toertochten van Essen, Horendonk, Oost-malle, Hoogstraten, Meerle, Etten-Leur, Prinsenbeek, Oosterhout, Baarle-Nassau, Galder enz. enz. zijn veel vlakker en hebben langere rechte stukken.

Geplaatst: 28 sep 2007 00:00
door refie
Ik draag effe niks bij... het is allebei leuk...

Geplaatst: 28 sep 2007 18:25
door zombie
mss toch een klein nadeel van een crosser melden; het ding is zo oncomfortabel als de pest. Je moet veel meer "werken" dan op een MTB en schokken komen veel harder door.
Een toertocht van 1.5 à 2 u kan al een opgave worden als het parkoers iets of wat technisch is.

Ene, probeer maar een een mtb in zwaar los zand te volgen...gene kattepis.

Ik rij op beide en verkies de crosser voor vlakke en snelle toertochten, de mtb voor de iets meer techniosche en zanderige parkoersen

Geplaatst: 28 sep 2007 20:39
door raydox
bikeboss schreef:Dat je op het grote verzet met de crossfiets de MTB' ers voorbij vliegt snap ik niet goed. Zelfs bij Sven Nys telt, afhankelijk van de omloop, de grote plaat slechts 46 of 48 tanden. Op zijn 10s cassette variëren de kransjes van 12 tot 25 tanden. Het allergrootste verzet van Nys (48x12) stemt dus overeen met 8,4m. Het grootste verzet van een MTB, nl. 44x11, levert exact diezelfde 8,4m op. Waar zou dan het verschil zitten? Over de grotere gelijkenis met de positie op de wegfiets ben ik het natuurlijk wel eens, hoewel de bovenbuis van een crossfiets een cm korter is en de meesten ook iets lager zitten dan op de weg (dat laatste geldt ook voor de MTB). Daarentegen laat de MTB dan weer toe zeer steile hellingen te beklimmen, die je met de crossfiets enkel al lopend kan nemen, en kun je je ook op veel ruwer terrein begeven met veel kleiner gevaar voor lek rijden.


@ bike bos wrm je op een cross fiets sneller rijd dan een mtb simpel omdat een cross grotere wielen heeft en dunnere bandjes en een geometry om snel te gaan t.o.v een mtb . :)

Geplaatst: 28 sep 2007 22:18
door zombie
@ bike bos wrm je op een cross fiets sneller rijd dan een mtb simpel omdat een cross grotere wielen heeft en dunnere bandjes en een geometry om snel te gaan t.o.v een mtb . :) [/quote]


dat ligt toch wel volledig aan het parkoers hoor...

Geplaatst: 30 sep 2007 12:24
door derosa
zombie schreef:mss toch een klein nadeel van een crosser melden; het ding is zo oncomfortabel als de pest. Je moet veel meer "werken" dan op een MTB en schokken komen veel harder door.


Precies: werken, daar zijn de meesten erg vies van!

Geplaatst: 10 okt 2008 23:07
door pipootje
Ik heb net een giant x-sport gekocht, zit deore spul op, voorvering en grote cross-wielen. Zou dat niet "the best of both worlds" kunnen worden als je er bredere (MTB)banden op legt ? In feite heb je dan toch een 29er ?

Geplaatst: 11 okt 2008 18:58
door floepert99
Je kunt natuurlijk ook voor de middenweg kiezen en een MTB met starre vork nemen. V-brakes erop en 1 setje smalle banden voor in de modder en 1 setje brede banden voor als de ondergrond droog en/of hard is.

Geplaatst: 11 okt 2008 19:29
door pim3
Bij Rose hebben ze een model met starre DT vork en mountainbike wielen, met daarbij nog een speciaal setje andere wielen voor racebandjes, dus ook voor CX bandjes.