Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
cioccpryde
- Forum-lid
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05
cioccpryde
20 sep 2007 00:54
timper schreef:Ik heb me vorige week laten opmeten bij Bullen uit Kinrooi, het duurde twee uren. Ik had er een heel goed gevoel bij. Hij geeft echt raad en spreekt inderdaad ook over de crancklengte, stuurpen, zadel, stuurbreedte....en hij legt ook uit waarom en hoe. Hij is tenminste bereid om moeite te doen en te luisteren.
Ik had voordien bikefitting gedaan in een medisch sportcentrum. En dat was heel wat minder. De meting is eigenlijk nutteloos. Ze zagen dat er aanpassingen nodig waren en daarvoor stuurden ze me naar de FM. Tja...da's geen dokter he. Ze adviseerden me om zelf een spie tussen mijn schoen en plaatje te monteren...
Zelf experimenteren met zooltjes is heel gevaarlijk voor de knie en dus hard af te raden. Dan zit je daar met kine's en sportartsen.
Algemene richtlijnen ivm afstellingen zijn moeilijk te geven. Als uitgangspunt kunnen ze wel nuttig zijn.
Dat Bullen raad geeft en bereid om te luisteren is toch ook het minste wat je daar mag verwachten zeker.
Hij doet het toch niet uit liefdadigheid zeker of wel?
Voor de Zwarten Groot verschil zadel ---stuur is dat niet lange benen ipv lang bovenlijf?
Groot Frame,lange stuurpen naar benede wijzende stuurpen=Belgische wielertoerist??En als die nu klein is?Gij kletst uit uwe nek man
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
20 sep 2007 01:04
Met je laatste alinea ben ik het niet eens Zwarten. Bijna alle profs, waar ze ook goed in zijn ,doen hetzelfde, een klein frame kiezen en vervolgens een hele lange stuurpen en zoveel mogelijk set-back om maar genoeg lengte te creeeren. Je moet gewoon goed zitten op een fiets, de TS wil gewoon lekker kunnen fietsen op een goed passende fiets, die hoef je niet verder in een hokje te proppen hoe dat die op z'n fiets moet zitten.
@Cioccpryde, je gaat een maat toch niet kiezen op wat mooier staat als stuurpen?
Volgens mij is de 53 te lang qua bovenbuis met 54,5 cm, maar als ik het zo lees denken de computerprogramma's daar anders over. Met wat voor adviezen kwamen ze ook de balhoofdbuislengte en spacers? Als ik zo een maat moet kiezen voor je zou ik de 50 pakken.
Lees Voer
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
timper
- Forum-lid
- Berichten: 1356
- Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10
timper
20 sep 2007 01:16
Dat Bullen raad geeft en bereid om te luisteren is toch ook het minste wat je daar mag verwachten zeker.
Hij doet het toch niet uit liefdadigheid zeker of wel?
Ja akkoord, maar ik heb al anderen bezig gezien. Ze meten je en moeten advies geven maar ze hebben nog nooit een fiets van nabij gezien. Ik vroeg bijv. bij bikefitting of time of speedplay voor mij beter waren. Hij antwoordde ontwijkend :"goh, ja er zijn daar zoveel merken van he...."
Het was een verademing dat iemand met kennis van zaken de moeite deed om mijn probleem te bekijken. Meer bedoel ik daar niet mee.
Eigenlijk is het probleem meestal de balhoofdbuis en de spacertoren zeker? Zelfs met identieke lichaamsmaten kan de ene toch liever hoger zitten dan de andere. Niet iedereen heeft een even soepel lichaam.
-
cioccpryde
- Forum-lid
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05
cioccpryde
20 sep 2007 01:21
Amclassic-fan schreef:Met je laatste alinea ben ik het niet eens Zwarten. Bijna alle profs, waar ze ook goed in zijn ,doen hetzelfde, een klein frame kiezen en vervolgens een hele lange stuurpen en zoveel mogelijk set-back om maar genoeg lengte te creeeren. Je moet gewoon goed zitten op een fiets, de TS wil gewoon lekker kunnen fietsen op een goed passende fiets, die hoef je niet verder in een hokje te proppen hoe dat die op z'n fiets moet zitten.
@Cioccpryde, je gaat een maat toch niet kiezen op wat mooier staat als stuurpen?
Volgens mij is de 53 te lang qua bovenbuis met 54,5 cm, maar als ik het zo lees denken de computerprogramma's daar anders over. Met wat voor adviezen kwamen ze ook de balhoofdbuislengte en spacers? Als ik zo een maat moet kiezen voor je zou ik de 50 pakken.
Lees Voer
IK wil maar zeggen dat je de langste pen niet op zo een klein frame moet zetten.
Ten eerste het ziet niet uit.
Ten tweede meer spacers en als er later zou blijken dat je toch liever nog wat verder zou willen dan zal dat echt wel belachelijk uitzien met een pen van 14cm als je die al vind.Bij FSA,ITM,BBB en DEDA zijn de langste pennen 13 cm behalve de duurdere modellen zoals Newton.
-
mijnsprinter
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 aug 2007 22:23
mijnsprinter
20 sep 2007 01:24
maat 50 met stuurpen 13cm geeft dit geen probleem om een bocht in te sturen?
-
cioccpryde
- Forum-lid
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05
cioccpryde
20 sep 2007 01:39
mijnsprinter schreef:maat 50 met stuurpen 13cm geeft dit geen probleem om een bocht in te sturen?
Om in te sturen niet,maar om uit te komen???
Wat bedoel je met die maat 50 ? Is dat de bovenbuis lengte ,of is dat de zitbuis van een sloping?
-
mijnsprinter
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 aug 2007 22:23
mijnsprinter
20 sep 2007 01:44
dus toch maar beter maat 53 met stuurpen van 11?
maat 50 bovenbuis:53
maat 53 bovenbuis:54,5
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
20 sep 2007 01:54
Ik snap het probleem niet van die stuurpennen, Girlinred heeft volgens mij een XS scott met 120 mm stuurpen en dat ziet er ook prima uit. Denk je dat al die Italiaanse en Spaanse profs op 57 cm frames rijden?
Iemand die comfortabel wil zitten komt bijna altijd uit bij een korte stuurpen. En die korte stuurpen is dan niet om de lengte van de fiets te verminderen, maar om een zo groot mogelijk frame te kiezen wat de langste balhoofdbuis heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
pipootje
- Forum-lid
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20
pipootje
20 sep 2007 15:48
Amclassic: dan begrijp ik dat het grote probleem van het grootste deel van de verkrijgbare fietsen is dat de balhoofdbuis te kort is ? Dat lijkt mij wel aannemelijk eerlijk gezegd.
Mensen vinden het verder blijkbaar wel stoer om een groot hoogteverschil tussen zadel en stuur te hebben (ziet er zogenaamd goed uit) en dus veranderen de fietsfabrikanten niet of met mondjesmaat. Gelukkig zie je de trend, zoals bij Trek of Specialized (Roubaix) dat er performance varianten worden aangeboden met een langere balhoofdbuis. Ook de SCR frames van Giant zijn daar een voorbeeld van.
Ik ben wel benieuwd of deze frames qua aerodynamica nou echt zoveel in het nadeel zijn. En of het eventuele verschil wel opweegt tegen de voordelen die deze "nieuwe" geometrie oplevert (b.v. vermoeidheidswinst, gezondheidswinst, rijplezier).
Extreem lange stuurpennen of extreem grote verschillen in hoogte tussen stuur/zadel zijn volgens mij kunstgrepen om een fundamentele misfit tussen frame en berijden op te vangen, met alle gevolgen van dien.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
-
timper
- Forum-lid
- Berichten: 1356
- Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10
timper
20 sep 2007 18:33
Dat aero-verlies zal voor de gemiddelde toerfietser, zelfs de snelle grotendeels of meer gecompenseerd worden door het langer kunnen doorrijden aan een deftige snelheid. Laat ik nou net bezig zijn om die twee merken te overwegen owv die balhoofdbuis (ong. drie cm extra).
Vooral die madone lijkt me te passen...
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
colnagofreak
20 sep 2007 21:26
pipootje schreef:Amclassic: dan begrijp ik dat het grote probleem van het grootste deel van de verkrijgbare fietsen is dat de balhoofdbuis te kort is ? Dat lijkt mij wel aannemelijk eerlijk gezegd.
Mensen vinden het verder blijkbaar wel stoer om een groot hoogteverschil tussen zadel en stuur te hebben (ziet er zogenaamd goed uit) en dus veranderen de fietsfabrikanten niet of met mondjesmaat. Gelukkig zie je de trend, zoals bij Trek of Specialized (Roubaix) dat er performance varianten worden aangeboden met een langere balhoofdbuis. Ook de SCR frames van Giant zijn daar een voorbeeld van.
Ik ben wel benieuwd of deze frames qua aerodynamica nou echt zoveel in het nadeel zijn. En of het eventuele verschil wel opweegt tegen de voordelen die deze "nieuwe" geometrie oplevert (b.v. vermoeidheidswinst, gezondheidswinst, rijplezier).
Extreem lange stuurpennen of extreem grote verschillen in hoogte tussen stuur/zadel zijn volgens mij kunstgrepen om een fundamentele misfit tussen frame en berijden op te vangen, met alle gevolgen van dien.
Vooral voor "gewone" stervelingen en dus geen profs, is de zit op meeste racefietsen inderdaad te diep, als je dan een frame koopt wat eigenlijk wel goed bij je binnenbeen lengte past, dan is meestal je zit te diep en je bovenbuis te kort. In dit geval kun je beter een frame 1 à 2 maatjes groter kopen.
Een fiets kan je het beste kopen, op de lengte van de bovenbuis!
Mocht je dan niet meer uitkomen met je stand-over-height kan je nog uitwijken naar een sloping frame. Vooral Merckx levert fietsen die perfect zijn voor toerders met een wat langere boven-en balhoofdbuis.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
mijnsprinter
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 aug 2007 22:23
mijnsprinter
20 sep 2007 21:30
Mijn probleem is nog steeds welke maat moet ik nemen?
- maat 50 bovenbuis 53 balhoofd 12
-maat 53 bovenbuis 54,5 balhoofd 14
rekening houdend met korte benen (78,5) en lange armen (68)
en dan welke stuurpenlengte?