Cyclocross fietsen
@ Sharkman: Ik ben toch alweer een aantal jaren een tevreden crosser met Shimano, nooit problemen. Dus waarom Shimano niet geschikt zou zijn voor cross...? Met Shimano worden net zo goed WB wedstrijden en kampioenschappen gewonnen als met Campa! En Sven Nys mag dan wel een gesponsorde prof zijn, als het materiaal tegenwerkt rijdt hij er echt niet mee!
Ik ga ervan uit dat hier voornamelijk niet gesponsorde crossers zitten (misschien onterecht). Als je met een crossfiets voorover in het zand duikt en er komt zand in de STI's is het einde verhaal (niet fatsoenlijk te reviseren). Ik heb al ettelijk crossfietsen met 9 speed shimano groepen op Campa grepen gezet (ook bij 10 speed) omdat de ergo's er simpelweg langer tegen kunnen, minder vuil toelaten (bij een val gaan ook STI's open) en beter uit te spoelen zijn/zich laten reviseren (alles is los leverbaar). Rest van de groep maakt niet veel uit alhoewel ketting (pak ik meestal Sram) en Cassette van shimano ook niet echt slijtvast zijn (prijs is wel o.k.)
Sharkman schreef:Ik ga ervan uit dat hier voornamelijk niet gesponsorde crossers zitten (misschien onterecht). Als je met een crossfiets voorover in het zand duikt en er komt zand in de STI's is het einde verhaal (niet fatsoenlijk te reviseren).
Dat is al wel waar, ik heb er ook wel is wat zand in gehad, dan heb je inderdaad liever Campa, en daar heb je daar veel minder last van. Toch geef ik de voorkeur aan Shimano.
Hoe zit het met Sram in het veld? Lijkt me ook beter afgedicht tegen vuil etc..
Anti-Spacers!
Het is natuurlijk zo dat Sven Nijs echt niet met Shimano zou rijden als absolute rommel zou zijn. Aan de andere kant hoeft Sven maar met z'n vingers te knippen en er worden bij wijze van spreke elke dag nieuwe shifters voor hem gemonteerd. Niet dat ik denk dat dat gebeurt trouwens, maar goed ik ben geen expert op dit gebied dus van deze discussie houd ik me afzijdig. De mening van de Haaienman over onderdelengroepen is denk ik wel duidelijk voor de meesten (al dan niet onderbouwd), dus laten we die discussie vooral niet (nog eens) voeren.
Niet eens. De discussie is vaak voor wegfietsen gevoerd, daar blijkt het eigenlijk niks uit te maken. Maar bij crossfietsen is het anders omdat je met zand te maken hebt. Ik wil graag weten hoe er over campa/shimano wordt gedacht op crossfietsen omdat ik er een wil gaan aanschaffen.
Tja ik zou eens kunnen vragen aan een paar brabantse mechaniciens of zij hier iets over willen zeggen.
Ik zei dus ook niet dat het niet kan (en de shimano-Sram-campa discussie ben ik ook wel moe) maar dat de sti's kwetsbaarder zijn (schroef er maar eens eentje open dan zie je waarom) en dat op de lange duur campa's houdbaarder zijn (maar incidenteel ook gereviseerd moeten worden).
Ik heb een voorkeur voor mixen waarbij ik steeds het beste onderdeel voor een bepaalde taak pak (ondanks dat ik campa fan ben heb ik op mijn wegfietsen, crosser en mtb amper onderdelen van dit merk).
Mijn voorkeur voor een crosser: Centaur alu ergo's, Chorus 2005 achter en eventueel (niet echt mijn keus, 1 voorblad met protectors is betrouwbaarder) voorderailleur. Remmen: Vbrakes, pedalen: beartrap, wielen: lightweight campa 20/20 (beetje duur), tubes gommitalia, crankstel: campa record alu......met vierkante as, Cassette Campa Veloce.
9 of 10 speed is beiden o.k.
Zou persoonlijk niet weten wat een moderne Campa/shimano/Sram groep hier aan toe zou kunnen voegen.
Ik zei dus ook niet dat het niet kan (en de shimano-Sram-campa discussie ben ik ook wel moe) maar dat de sti's kwetsbaarder zijn (schroef er maar eens eentje open dan zie je waarom) en dat op de lange duur campa's houdbaarder zijn (maar incidenteel ook gereviseerd moeten worden).
Ik heb een voorkeur voor mixen waarbij ik steeds het beste onderdeel voor een bepaalde taak pak (ondanks dat ik campa fan ben heb ik op mijn wegfietsen, crosser en mtb amper onderdelen van dit merk).
Mijn voorkeur voor een crosser: Centaur alu ergo's, Chorus 2005 achter en eventueel (niet echt mijn keus, 1 voorblad met protectors is betrouwbaarder) voorderailleur. Remmen: Vbrakes, pedalen: beartrap, wielen: lightweight campa 20/20 (beetje duur), tubes gommitalia, crankstel: campa record alu......met vierkante as, Cassette Campa Veloce.
9 of 10 speed is beiden o.k.
Zou persoonlijk niet weten wat een moderne Campa/shimano/Sram groep hier aan toe zou kunnen voegen.
Dus een simpel kader. Simpele maar stevige wielen en bijvoorbeeld campagnolo veloce. En dan alles wat duurder is is leuk maar niet noodzakelijk? Ik ga hem toch alleen maar gebruiken om te trainen en misschien in de buurt een keer een wedstrijdje.
Ik kijk ook nog voor een tweedehandse.
Ik kijk ook nog voor een tweedehandse.