Pagina 2 van 2
Geplaatst: 12 sep 2007 22:16
door bikeboss
Toen ik begin dit jaar op het punt stond een MTB aan te schaffen, twijfelde ik ook tussen Deore en Deore LX (ik had behoorlijk wat ervaring met racefietsen, maar niet met MTB's). Ervaren bikers hebben mij de LX aangeraden en het supplement van slechts 50 euro heeft mij over de streep gehaald om hun raad op te volgen. En inderdaad, die LX schakelt prima in alle omstandigheden.
Geplaatst: 14 sep 2007 18:53
door maatchen
Wouterp schreef:Bij de laatste editie van Fiets zat zoals de meesten van jullie weten een extra blad voor beginnende mtb-ers. In tegenstelling tot wat de meesten hier beweren stond daarin dat er que slijtage geen verschil is tussen deore, LX en de hogere groepen. wel is er een verschil in schakelprestatie en gewicht. Ik vraag me dus af wie er nou gelijk heeft, mijn deore groepje gaat toch al heel wat jaartjes mee!
Klopt,
al die Suckmano-bladen hebben last van chainsuck........
Waar het mij persoonljik om gaat is de naar mijn menig onvoldoende 'stijfheid van het Deore-blad. Madame wist binnen no time twee Deore-bladen krom te trappen. Geen off-raod gebruik, maar wel met aanhanger+twee kinderen en boodschappen. Stevig aanzetten vonden ze kennelijk niet zo leuk..........
Geplaatst: 15 sep 2007 23:02
door wouterp
Dat verrast mij echt heel erg. Ik fiets al een paar jaar met mijn eerste shimano deore voorbladen en heb er echt nog nooit problemen mee gehad. Het lijkt mij ook wel raar dat de deore bladen (die toch vrij zwaar zijn) zo zwak en slijtgevoelig zijn. Maar goed, jouw verhaal over het kromtrappen zal vast wel waar zijn, daar twijfel ik niet aan!
Toch blijf ik zeer tevreden met mijn goedkope, waardeloze deore setje!
Geplaatst: 21 sep 2007 00:25
door arjenkv
Er zijn genoeg wedstrijdrijders die in de winter een deore middenblad monteren. Het is van staal en beter bestand tegen modder dan de alu bladen van lx en xt. Krom rijden heb ik zelf nooit gehad. Met een buitenblad zou het kunnen als je op een boomstam landt oid, maar zo duur zijn ze ook niet. Chainsuck problemen moet je ook niet overdrijven, onderhoud aan ketting en tijdige vervanging helpt ook wel om zoiets te voorkomen.
Dat er qua slijtage aan ketting en cassette geen verschil is geloof ik wel. De xt tandwielen zijn bijvoorbeeld gecoat met een slijtvaste TiN laag, maar met modder gaat dit toch ook wel rap weg. Het is wel zo dat de goedkopere kettingen minder sterk zijn en gevoeliger voor roest.
LX is qua schakelprecisie en gewichtswinst de meerprijs zeker waard tov Deore, dit is een no brainer.
Verder goed opletten als je een groep met schijfremmen koopt of je het juiste type haalt voor je voorvork (Postmount of intenational standard) en naaf (centerlock of 6 bouts), anders ben je veel geld kwijt aan adapters.
Op een oude fiets een nieuwe groep zetten is trouwens wat overdreven, je komt vaak ook een heel end met nieuwe kabels, cassette en ketting en evt. een kettingblad.