Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tips 220 km fietsen!!

innuendo
Forum-lid
Contact

innuendo 10 sep 2007 16:26

Flexje954 schreef:De uitslag!!

Gehaald joepie................Viel behoorlijk zwaar....Totaal was het 190 km ivm andere route en 170 km wind tegen..pppfffff Ik ben trots op mijn zelf joh...doel behaald.. gemiddelde snelheid van 25.2 km.....De eerste 60 km waren afzien. Het ging echt voor geen meter. Ik heb zelfs nog even gedacht om het op te geven. Die duinen waren erg zwaar met de tegen wind en ik kon mijn ritme niet vinden omdat ik mij in moest houden om mijn spieren/kracht te sparen. Na IJmuiden hebben we ervoor gekozen om de duinen niet meer in te gaan en toen ging het lekker. Na 100 km voelde ik nergens meer pijn en had ik mijn slag te pakken.

Op de afsluitdijk had ik de gelegenheid om mijn ventje eruit te rijden maar heb er voor gekozen om hem uit de wind te rijden. Hij zat er een beetje doorheen en ik had goede benen, ongelooflijke kick!! makkelijk 30 kunnen rijden na zo'n afstand met een behoorlijke k.u.t. tegen wind. Het was helemaal super...en nog belangrijker bijna geen spierpijn de volgende dag.....alleen pijn aan mijn reet:-)

A.s zaterdag staat er een rondje op het programma niet te laat in de middag. Het word waarschijnlijk westeinderplas totaal 120 km .. Zat zelf te denken aan een uur of 11 - 12....Ik hoor wel wie er zin en gelegenheid heeft om mee te gaan!!

Iedereen bedankt voor tips!!

Mag ik vragen hoeveel stops etc .. je gemaakt hebt en na hoeveel km enzo ?

Ik heb volgende week vrijdag een dag van +/- 225km op het programma staan. Afgelopen zondag 150km gefietst met 1 stop na 70km. Dit beviel mij prima alleen ik moet natuurlijk na 150km nog wel ff 75km doortrappen.

Zodoende ben ik even benieuwd hoeveel stops er gemaakt worden tussendoor. Ik ben van plan om na elke 50km een kleine pauze in te lassen en na 150km een grote lunchpauze. Iemand enig idee of dit een beetje een goed idee is ?

Natuurlijk ligt het aan je eigen gevoel maar heb wel gemerkt dat je moet blijven eten en drinken, ook al heb je geen dorst en/of honger.

ps. ter info. Ik ben gewoon een recreant die tochten van 100km fietst en dan met een gem van +/- 25km p.u.

flexje954
Forum-lid

flexje954 10 sep 2007 16:48

Wij hadden verschrikkelijk harde tegenwind en hebben 3 korte koffiestops, rookstops, wcstops gemaakt van ongeveer 15 minuten max. Een keer zijn we gestopt om even rustig te eten, we moesten toen op de pond wachten ongeveer een half uur.

Ik zou niet te vaak stoppen omdat je dan gelijk koud wordt.

225 km woh....waar gaat de tocht heen en heel veel succes!!
Flexje

innuendo
Forum-lid
Contact

innuendo 10 sep 2007 17:03

Flexje954 schreef:Wij hadden verschrikkelijk harde tegenwind en hebben 3 korte koffiestops, rookstops, wcstops gemaakt van ongeveer 15 minuten max. Een keer zijn we gestopt om even rustig te eten, we moesten toen op de pond wachten ongeveer een half uur.

Ik zou niet te vaak stoppen omdat je dan gelijk koud wordt.

225 km woh....waar gaat de tocht heen en heel veel succes!!

De route gaat van Oldenzaal naar Breda en 4 dagen later weer 225km terug. De route kan volgens mij wel korter maar ik heb de "toeristische route" aangehouden. Wil een aantal plaatsjes aandoen waar volgens mij wel interessante dingen te zien zijn.

Ik ben van plan om dus na elke 50km ff 10 minuten te stoppen om ff een hapje te eten enzo. Na 150km dus ff langere stop om uitgebreidt te eten enzo.. Tussendoor zal ik ook nog wel een keertje van de fiets stappen. Ben van plan om gewoon lekker rustig tempo van 25km p.u. aan te houden.

epistaxis
Forum-lid

epistaxis 10 sep 2007 17:04

rookstops????!!!

godsamme... bwwweuuk! gooi die peuk toch weg, heb je twee keer zoveel adem!
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2007 17:05

Flexje954 schreef:rookstops,

Afbeelding
Less is bore

pyquila
Forum-lid

pyquila 10 sep 2007 17:13

'rookstops'

*ahum* Wel een manier om een soort van warm te blijven =)

Verder niets te zeuren ;) Diepe buiging om aan zo'n tocht te beginnen terwijl je weet dat je grotendeels wind tegen hebt. Fiets altijd alleen en mijn fietstochten beginnen altijd met knmi.nl om te kijken waar de wind vandaan komt zodat ik het laatste stuk zeker wind mee heb. (en die tochten zijn meer tochtjes dan tochten, respect).

flexje954
Forum-lid

flexje954 10 sep 2007 17:19

Pyquila schreef:'rookstops'

*ahum* Wel een manier om een soort van warm te blijven =)

Hahahahaha ja ja zelfs als je rookt kan je nog presteren...Gezien de reactie is het misschien een leuk nieuw onderwerp roken en sporten gaan prima samen..hihi
Flexje

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2007 17:25

Moet je nagaan wat je kunt als je niet rookt... ;-)
Less is bore

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 10 sep 2007 17:36

Petje af, 170km wind tegen vraagt flink wat doorzettingsvermogen.

Mijn schema voor 'n rondje van 250km (circa 30 gem.) is: 8 uur vertrekken, na ruim de helft (4,5 uur) fietsen, lunchpauze (lunch kan ik niet overslaan, dan krijg ik tegen het einde hongerklop) 15-30 minuten, de andere helft (3,5 uur) fietsen. Tussendoor plaspauzes en korte stops voor water (max. 5 minuten), inderdaad niet te vaak en te lang stoppen. En goed opletten dat de beentjes soepeltjes blijven draaien, vooral wind tegen. Vanaf 1,5 uur begin ik met eten (banaantje, ontbijtkoek, reepje), en vanaf dan elk uur (tijdens fietsen) iets naar binnen werken.

Maar met een groepje is het leuker: na 2a3 uur koffie, na 4a5 uur lunch en dan nog ergens na 6a7 uur een korte pauze.

innuendo
Forum-lid
Contact

innuendo 10 sep 2007 17:48

Thomas1974 schreef:Petje af, 170km wind tegen vraagt flink wat doorzettingsvermogen.

Mijn schema voor 'n rondje van 250km (circa 30 gem.) is: 8 uur vertrekken, na ruim de helft (4,5 uur) fietsen, lunchpauze (lunch kan ik niet overslaan, dan krijg ik tegen het einde hongerklop) 15-30 minuten, de andere helft (3,5 uur) fietsen. Tussendoor plaspauzes en korte stops voor water (max. 5 minuten), inderdaad niet te vaak en te lang stoppen. En goed opletten dat de beentjes soepeltjes blijven draaien, vooral wind tegen. Vanaf 1,5 uur begin ik met eten (banaantje, ontbijtkoek, reepje), en vanaf dan elk uur (tijdens fietsen) iets naar binnen werken.

Maar met een groepje is het leuker: na 2a3 uur koffie, na 4a5 uur lunch en dan nog ergens na 6a7 uur een korte pauze.

Ja ik fiets helaas alleen en dan merk ik dat dan +/- 25km p.u. een aardig ritme is. Er zullen altijd stukken zijn waar het wat harder gaat maar gem toch wel 25km p.u. Wel goed om te weten dat te vaak te lang stoppen ook negatief kan werken. Gelukkig ben ik dus ook niet van plan om lang te stoppen maar elke keer korte pauze's.

Heb wel gemerkt dat een goed ontbijt heel cruciaal is en dat je op tijd moet eten en drinken. Zodoende dacht ik aan elke 2 uur ff wat eten. Drinken doe ik natuurlijk ook al tijdens fietsen.

We zullen zien hoe het mij vergaat. Ik heb er wel een goed gevoel over en heb gelukkig de hele dag de tijd.

ps. na een dag toeren ( +/- 150 tot 200km ) gaan jullie dan de dag erna ook nog uitfietsen ? Ik heb gehoord dat het verstandig is om dag erna even rustig 30 tot 40km te fietsen.

flexje954
Forum-lid

flexje954 11 sep 2007 16:18

Thomas1974 schreef: ps. na een dag toeren ( +/- 150 tot 200km ) gaan jullie dan de dag erna ook nog uitfietsen ? Ik heb gehoord dat het verstandig is om dag erna even rustig 30 tot 40km te fietsen.

Wij hebben na zaterdag niet uitgefietst! Ik moet wel zeggen dat ik de volgende dag helemaal geen spierpijn had..Verder heb ik niet zoveel ervaring met super grote afstanden fietsen. Misschien kunnen de echte fanaten hier een goed antwoord op geven...
Flexje

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 11 sep 2007 16:55

Na een rit op toertempo rij ik nooit uit, ook niet bij lange afstanden. Als het echt hard is gegaaan herstel ik slapend het best :).

Plaats reactie