Overstekend wild! Hopelijk draagt de fietser een helm, je kunt je lelijk bezeren aan een dergelijk pad!:p
't Lijkt wel een knuffelhondje ofzo..viel me ook gelijk op.
Verlichting
Whow.. haha bruut zeg deze lamp, niet normaal meer. Ik niet dat je wil weten wat het weegt of hoelang je er mee doet maar goed dat maakt bij zoveel licht ook niet meer uit.
Kan je lekker automobilistje pesten i.p.v. andersom. Ze smeken gewoon of je wil dimmen denk ik....
Ik heb zelf de Cateye HL 220 en die voldoet best redelijk. Het is een betaalbare lamp (rond de € 25 geloof ik) Ik rijdt veel door de polder over de gewone weg en als het een beetje helder is kan ik gewoon lekker doorrijden. Voordeel vind ik dat de brandduur lang is. 60 uur zeggen ze maar dat haal ik niet. Ik denk ongeveer 30-40 uur in de praktijk. Ik heb diverse tests gelezen en bewust niet voor halogeen gekozen, wel veel licht maar en hele korte brandtijd. M´n zwager heeft op zijn ligfiets ook zo´n halogeenlamp van Cateye gehad maar de accu is na een jaar al einde verhaal. Nu heeft hij een naafdynamo en dat werkt wel weer super. Maar om dat nou op je racer of MB te zetten is ook zo wat. Ik weet trouwens geen eens of dat kan.
Kan je lekker automobilistje pesten i.p.v. andersom. Ze smeken gewoon of je wil dimmen denk ik....
Ik heb zelf de Cateye HL 220 en die voldoet best redelijk. Het is een betaalbare lamp (rond de € 25 geloof ik) Ik rijdt veel door de polder over de gewone weg en als het een beetje helder is kan ik gewoon lekker doorrijden. Voordeel vind ik dat de brandduur lang is. 60 uur zeggen ze maar dat haal ik niet. Ik denk ongeveer 30-40 uur in de praktijk. Ik heb diverse tests gelezen en bewust niet voor halogeen gekozen, wel veel licht maar en hele korte brandtijd. M´n zwager heeft op zijn ligfiets ook zo´n halogeenlamp van Cateye gehad maar de accu is na een jaar al einde verhaal. Nu heeft hij een naafdynamo en dat werkt wel weer super. Maar om dat nou op je racer of MB te zetten is ook zo wat. Ik weet trouwens geen eens of dat kan.
Knots schreef:Maatchen schreef:Henk Voors schreef:
Nou, ik zie hier anders weining bruikbare tips hoor!
En ik neem aan dat er qua verlichting het afgelopen jaar wel het één en ander aan nieuw en beter materiaal op de markt is gekomen!
LOL, inderdaad. Schreef ook al eerder ergens dat ik ooit een dingetje zelfgebouwd. Hoofdlampje voor op mijn helm (gnarf...), 50 W halogeen. Heb er wel een redelijk batterijtje bij nodig, maar erg fijn in het bos en ook goed tegen grootlichtrijders. En dat ik me een bril voor de winter bespaar.......daaraan had ik nog niet eens gedacht.
Toch wel makkelijk als je verwisselbare glazen heb
Ach, dom van me, daar zijn die andere stukjes plastic dus voor die bij mijn bril zaten, dacht dat dat een soort verpakkingsmateriaal was................
SpEric schreef:verderop staat zelfs een grafsteen ofzo...
Maar inderderdaad zoveel geld voor een beetje licht..beetje veel.. van beide eigenlijk.
Maar Henk, wilde je echt het bos in gaan, of meer bospaden ?
Ik woon op een steenworp afstand van één van de mooiste MTB routes van Nederland (Sleen), dus is het de bedoeling dat ik daar wil gaan rijden.
Al vraag ik me af hof het wel verantwoord is. Het merendeel is singletrack.
Zelf zit ik te denken aan de Sigma Mirage EVO
Met goede verlichting is dat prima te doen, heb zelf ook vele kilometers singletrack vanaf de achterdeur, met vuist- tot skippybalgrote stenen. Of de Mirage daarvoor een goede keus is?
Persoonlijk heb ik het dan meer op met een hoofdlamp, van Silva bijvoorbeeld, dat maakt het makkelijker om je spoor te kiezen, eventueel in combinatie met stuurverlichting. In iedergeval is het handig om reserveverlichting te hebben. Zoiets met LED, erg handing als midden in het bos opeens je hoofdverlichting het begeeft.
Persoonlijk heb ik het dan meer op met een hoofdlamp, van Silva bijvoorbeeld, dat maakt het makkelijker om je spoor te kiezen, eventueel in combinatie met stuurverlichting. In iedergeval is het handig om reserveverlichting te hebben. Zoiets met LED, erg handing als midden in het bos opeens je hoofdverlichting het begeeft.
heb zelf de evo x van sigma gebruikt toen ik woon werk deed met mijn fietsje in de winter.
Enige nadeel is dat de batterij vrij snel leeg was, zeker wanneer je de verstraler ook in werking zette.
In alle geval veel klachten gekregen van tegenliggers, die zagen helemaal geen fluit meer.
Enige nadeel is dat de batterij vrij snel leeg was, zeker wanneer je de verstraler ook in werking zette.
In alle geval veel klachten gekregen van tegenliggers, die zagen helemaal geen fluit meer.
Als je vaak in het donker buitenrijdt (vanaf ca. 2 x per week) zijn er maar een paar merken die te overwegen zijn (zelfbouw is mogelijk maar in de praktijk bij gelijke kwaliteit even duur). USE, Topeak en lupine zijn enkele van de merken die je zou kunnen overwegen. Ik zou altijd voor Lupine gaan aangezien dit merk al jaren op de markt is, de modellen dimbaar zijn en nalevering van alle noodzakelijke onderdelen nooit een probleem.
Ga je niet langer dan anderhalf uur fietsen dan is een systeem van ca. 350 Euro zonder meer toereikend (halogeen, passubio xl). Wil je langer of meer licht (niet voor op straat!!) dan kun je voor Xenon of Led (of een combinatie gaan). Ik had de Xenon versie maar gebruik die niet meer aangezien je simpelweg jezelf verblindt (verkeersborden stralen teveel licht terug).
Geen van deze systeem hebben overigens typegoedkeur en zijn nooit toegestaan voor gebruik op de openbare weg........
Met één ding moet je bij aanschaf altijd rekening houden: op een donker bospad heb je al snel genoeg licht (zie foto). Op een nat stuk asfalt met tegenliggers lijkt het al snel alsof je lamp uit is gevallen.
Criterium voor mij is dat auto's gedwongen worden te dimmen al ze me tegemoet rijden en de lamp zoveel lichtopbrengst heeft dat alle gaten en kuilen zichtbaar zijn.
Heb inmiddels meer dan 20 fietsen van een dergelijk systeem voorzien en heb tot op heden enkel positieve reakties ontvangen("beste investering ooit").
Tenslotte: het is even een investering maar als je meer dan 2000 euro aan een fiets uitgeeft valt het nog wel mee en voor 100 Euro elk jaar een nieuwe Sigma aanschaffen is ook niet goedkoop en het blijft een compromis (klachten van tegenliggers worden vaak veroorzaakt door strooilicht en Sigma is hier vooral sterk in....).
Ga je niet langer dan anderhalf uur fietsen dan is een systeem van ca. 350 Euro zonder meer toereikend (halogeen, passubio xl). Wil je langer of meer licht (niet voor op straat!!) dan kun je voor Xenon of Led (of een combinatie gaan). Ik had de Xenon versie maar gebruik die niet meer aangezien je simpelweg jezelf verblindt (verkeersborden stralen teveel licht terug).
Geen van deze systeem hebben overigens typegoedkeur en zijn nooit toegestaan voor gebruik op de openbare weg........
Met één ding moet je bij aanschaf altijd rekening houden: op een donker bospad heb je al snel genoeg licht (zie foto). Op een nat stuk asfalt met tegenliggers lijkt het al snel alsof je lamp uit is gevallen.
Criterium voor mij is dat auto's gedwongen worden te dimmen al ze me tegemoet rijden en de lamp zoveel lichtopbrengst heeft dat alle gaten en kuilen zichtbaar zijn.
Heb inmiddels meer dan 20 fietsen van een dergelijk systeem voorzien en heb tot op heden enkel positieve reakties ontvangen("beste investering ooit").
Tenslotte: het is even een investering maar als je meer dan 2000 euro aan een fiets uitgeeft valt het nog wel mee en voor 100 Euro elk jaar een nieuwe Sigma aanschaffen is ook niet goedkoop en het blijft een compromis (klachten van tegenliggers worden vaak veroorzaakt door strooilicht en Sigma is hier vooral sterk in....).