Pagina 2 van 2

Geplaatst: 10 okt 2007 23:03
door roadster
TOUR 2006-11. Vickerswaarden, grootblad-kleinblad: Record Ultra Torque 203-202. Centauer 198-200. D.A Hollowtech 2 172-183. Time ASX Titan 197-165.

TOUR 2005-11. 10speed 105 161. 9speed 105 153. Ult 10 speed 160. D.A 10 speed 178.

(cassette 105 10 speed 526. 9-speed 500. Ult 10 speed 485. D.A 10 speed 490 stahl 437 Tita. Ook TOUR zegt 105 cass de slimste keuze; weegt ook zelfde als Ult cass. )

TOUR 2001-05. D.A 187,9. 105 152,7. Record 188,7. Daytona 190,1

In lange duurtest 105 in TOUR 2006-12 staat de lezen dat na 15.000 (ook winter kilometers) de voorbladen nog perfect waren; slechts 2 tiende mm's slijtage.

Verder lees ik vaak dat Shimano kettingen kapot knallen. Maar ja er ook zijn zo veel mensen die Shimano kettingen gebruiken. Ik hou het maar op Sram kettingen met dat makkelijke sluitschalmpje.

(Bedankt) Graag gedaan en succes.
:)

Geplaatst: 12 okt 2007 23:59
door joepie
Dank!

Geplaatst: 14 okt 2007 03:33
door wimpo
De slijtage van de kettingbladen heeft veel te maken met de kwaliteit van de ketting.
Ik rij zelf met campa en heb in het verleden eens geprobeert met DA ketting op campa te rijden. De werking was perfect maar na een 3 a 4000 km was mijn ketting, bladen en pion
rot versleten. Dus ik heb ondervonden dat een record ketting echt wel veel langer mee gaat
dan een DA ketting en dat de pion en kettingbladen daardoor veel meer gespaard blijven.
Dus moet het volgens mij mogelijk zijn om met een campa ketting te rijden op shimano.
Heeft hier iemand al ervaring mee.

Geplaatst: 14 okt 2007 15:43
door edwin01
Wimpo, zou het niet zo zijn dat een Campa ketting gewoon beter past bij Campa spullen en vice versa? Misschien dat je met een Campa ketting je DA spullen ook wel binnen 4000 km naar huis rijdt...
Mijn DA bladen gaan al een seizoen of 3 mee met DA kettingen en vertonen nog geen sporen van overmatige slijtage.
Iemand ervaring mee?

Geplaatst: 14 okt 2007 19:00
door havana
Levensduur van een ketting is m.i. maar beperkt interessant: het is veel beter voor je cassette / voorbladen om je ketting na 3000 à 4000 te vervangen. Op die manier doe je veel langer met (zeker bij Campa) kostbare cassettes en voorbladen.

DA ketting op Campa werkt overigens gewoon, ik meen dat het verschil in kettingbreedte slechts 0,1 mm is.

Geplaatst: 16 okt 2007 12:01
door scighera
hmm, ik doe 3/4000km met ketting (ultegra 9/10v, sram 9v en kmc 9/10v), 10000km met cassette en dik 20000km met kettingbladen.

oftewel: per 2 jaar: 1 set kettingbladen (DA/FSA/Gebhardt GiP), 2 cassettes (Ultegra) en 6 kettingen (in het wedstrijdseizoen KMC, daarbuiten ultegra en SRAM)