Pagina 2 van 4

Geplaatst: 26 aug 2007 21:45
door martinitje
Oké mijn reactie was erg hard.

Maar daardoor heb ik jullie bereikt, en daardoor werd Karsten mischien gemotiveerd havana toch te overtuigen over het goede aan marchisio wielen zonder er zogezegd aandelen in te hebben.

Laten we startten met een nieuwe lei en zand erover.

En nu terug On-Topic:

Maar wat mijn vraag dan altijd is in verband met hoge velgen:

Is het verschil tussen de Carbo Zefir en de X75 het geld waard?

Geplaatst: 26 aug 2007 22:29
door karsten
martinitje,

Hoe zwaar ben je en wat voor rijder ben je? kracht of souplesse. En gewicht is ook van belang nauurlijk

X75 max. berijders gewicht 75kg (26mm velg)

Carbo Zefir (X85) max. berijders gewicht 85kg (38mm velg)

In de praktijk is voor al ons krabbelaars een wielset met carbon velg zoals de Carbo Zefir niet echt nodig. De emotionele waarde is eigenlijk de echter meerwaarde. De adviesprijs van de carbon zefir's is volgens iets meer dan € 1.750,00. Bijna € 1.000,00 meer dan die van de X75

Voor de iets meer stabiliteit kan je eigenlijk net zo goed een X90 wielset nemen. Deze is weer iets goepkoper dan de X75. In basis gelijk aan de X75. Alleen vier spaken per wiel meer en geen uitgevreesde velg zoals bij de X75

X90 max. berijders gewicht 90kg
Axtra (X100) max. berijders gewicht 100kg
Solida (X120) MAX. berijders gewicht 120kg.

Ben je zwaarder dan de genoemde gewichten, dan kunnen de rijeigenschappen negatief beinvloed worden. Stuk gaan ze in de praktijk nog steeds niet als je zwaarder bent.

Karsten

Geplaatst: 27 aug 2007 11:24
door martinitje
Ik ben een Crosser met een gewicht van 63 kilogram en een lengte van 1m90.
Ik ben pas nieuweling dus dat verklaart het lage gewicht en de grote lengte.

Ik ben dus een erg lange gast waar nog niets aanhangt van vet en ik heb enkel veel spieren in mijn benen.

In de cross kan je verstaan dat Souplesse en kracht veel afgewisseld worden.

Velen zeggen dat een hogere velg in de cross een groot pluspunt is omdat het minder weerstand zou hebben in modder?

Geplaatst: 27 aug 2007 14:12
door roadster
karsten schreef:.... Marchisio...... gebruik wordt gemaakt van industrie standaard lagers........ Gevoelsmatig beter dan alles waar ik in 20 jaar tijd mee heb gereden...beperkt bedrag llaten reviseren voor een zeer beperkt bedrag.


Karsten, zijn de naven zelfs beter dan DuraAce of Record ? En als dat zo is kan je dan aangeven waarom ze beter zijn. Voordeel van DuraAce en Record lijken mij dat je die zelf kan onderhouden en ze zijn naar mijn weten toch ook probleemloos ?

Overigens ben ik het bijvoorbaad al met je eens dat als Marchisio naven domweg gevoelsmatig te gek lekker lopen dit ook wat extra geld mag kosten vwb onderhoud en aanschaf.

Geplaatst: 27 aug 2007 16:40
door karsten
Roadster,

De lagers van de Marchisio wielen kan je zelf vervangen. Hier is geen speciaal gereedschap voor nodig. Wat revisie door Marchisio zelf betreft, daar bedoel ik eigenlijk vervangen van hol geremde velden en mogelijk beschadigde spaken mee.

Ik heb naast mijn standaard wielsets van Mavic en Marchisio ook twee wielsets met Chorus naven. Gevoelsmatig vind ik de Marchisio naven lekkerder rijden dan de Chorus naven. Lijkt er op dat de de Chorus naven meer weerstand leveren. Maar ook over deze navne heb ik geen klagen. Moet wel zeggen dat het Campagnolo naven generatie 2004/05 zijn. Echter bijna niet mee gereden. Deze zitten namelijk in tube CPX30 wielset en wielset met lage Mavic velgen.

Ik hoop dat ik je vragen hiermee voldoende bantwoord heb. Mocht je meer willen weten, dan verneem ik dit graag.

mvg

Karsten

Geplaatst: 27 aug 2007 16:51
door karsten
martinitje,

De wielsets met aluminium velgen heeft Marchisio alleen voor draadbanden. De Carbon wielsets worden geleverd voor tubes.

Ik neem aan dat je een wielset voor de weg zoekt. Dan is de X75 in relatie tot jou gewicht volgens mij de ultieme keuze.

Mijn eigen X75 wielset (incl. velglint) , zonder snelspanners komt op mijn keuken weegschaal uit op 1460gr. Wat de afwijking van deze weegschaal is weet ik echter niet. Geeft in ieder geval een idee.

mvg

Karsten

Geplaatst: 27 aug 2007 17:38
door martinitje
Ik ben dus wel op zoek naar wielen voor Tubes.
Enkel de carbon wielsets vormen daar dus dan nog een mogelijkheid en welke wielsets + alle specs zijn dat dan?

(Ik vind de site van Marchisio maar troebel, ik vind er bijna niets op terug)

En ik zoek dus wel degelijk wielen om mee te Cyclocrossen.

Graag antwoord ;)

Geplaatst: 27 aug 2007 17:51
door karsten
M,

Dat zijn de Carbo zefir en de Carbo zefir OS (over sized), resp. 38 mm en 58mm hoog

Gewicht is 1220gr voor de 38mm en 1360 voor de 58mm. De 58 mm versie komt in oktober op de markt.

Je kan op de site van marchisio een pdf met alle typen wielset downloaden.

K

Wielen

Geplaatst: 27 aug 2007 18:07
door martinitje
De prijs van de Carbon wielset Carbo zefir 38mm is 1750 euro.

Wat zou de prijs dan worden van de Carbo Zefir Oversized (58mm)?

En zijn deze wielen vanuit jou bevindingen goed genoeg om mee te crossen in alle omstandigheden?


Marchisio Carbo Zefir OS (Oversized 58mm):
[img=http://www.marchisioengineering.it/marc ... -87554.jpg]

Marchisio Carbo Zefir (38mm):
[img=http://www.marchisioengineering.it/marc ... -09048.jpg]

Geplaatst: 27 aug 2007 19:47
door karsten
Heb afgelopen winter een renner van Jartezi in het veld zien rijden met de marchisio wielen (lage 38mm) versie. Dus ik zou ja zeggen.

De importeur in Belgie is Siemons (was even vergeten dat jij niet uit Nederland komt. Vandaar dat ik je naar de site van de Nederlandse importeur had verwezen.

Geplaatst: 27 aug 2007 21:05
door martinitje
En wat zou de prijs dan zijn van de Carbo Zefir Oversized?

Geplaatst: 28 dec 2009 13:35
door rico8
Wie kan er al wat zeggen over de light20 van Marchisio? Vind dit een bruut mooi setje! (vooral met die witte achternaaf en witte spaken)
Ik overweeg ze aan te schaffen als setje klimwielen.
Het alternatief voor mij is DT Swiss RR1450 en het prijsverschil is aanzienlijk, dus mijn verwachtingen zijn hooggespannen. Ik weeg 74 kg.

Als er ervaringen zijn..... graag!