Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke sportdrank?

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 20 aug 2007 17:30

Als jij dan nog even dat hipster alert plaatje invoegt, dan zijn we helemaal klaar :).

Ontopic: Bidonnetjes gaan vanzelf lekken aan de dop. Is gewoon vervangen om de zoveel tijd (ook uit hygienische overwegingen).

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 20 aug 2007 17:49

Mijn bidonnetjes zijn ook na 3 jaar nog altijd waterdicht, en superhygiënisch.
Onbegrijpelijk overigens dat fabrikanten nog altijd in staat zijn om lekkende exemplaren te fabriceren. Prutsers.

lior63
Forum-lid

lior63 02 jan 2008 18:10

Mijn ervaring is dat alle bidonnen lekken waardoor na een tijdje de bidon, de remgreep en alles plakt.
Born plakt nog het minst maar daar moet je van houden. Het smaakt in elk geval niet zo mierzoet.

maatchen
Forum-lid

maatchen 02 jan 2008 21:53

[quote="Buzz"]Mijn bidonnetjes zijn ook na 3 jaar nog altijd waterdicht, en superhygiënisch.
Onbegrijpelijk overigens dat fabrikanten nog altijd in staat zijn om lekkende exemplaren te fabriceren. Prutsers.[/quote]

Dat komt omdat de consument die dingetjes gewoon in grote getale koopt. Prutsers.

erik_jan
Forum-lid

erik_jan 02 jan 2008 22:53

Nou lees ik in de bijlage van Fiets van December dan tot 80g/L iets dorstlesser heet en van 80-200 g/L iets energiedrank. Mijn Isostar drank heeft met 3 schepjes per 500ml een suikergehalte van 56g per liter en is dus een dorstlesser.

Wat zijn de pro's/contra's om gewoon meer schepjes in je bidon te doen dan voorgeschreven als je meer suikers wil. Bijv dubbel ?

poupou
Forum-lid

poupou 03 jan 2008 15:17

Mijn favoriete drankje op de fiets is 40-50% appelsap en de rest water. Dit met een mespuntje zout is goedkoop, lekker werkt volgens mij ook nog!
opzij opzij opzij

lior63
Forum-lid

lior63 03 jan 2008 16:21

Doe het zelf sportdrank:
1 deel appelsap op 5 delen water + een mespuntje zout.
Bevat alle sporenelementen en suikers van een commercieel product en kost nul-komma-weinig
Wordt bovendien door het isotone karakter makkelijk opgenomen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2008 16:30

Dan krijg je vooral snelle suikers binnen en bovendien is de hoeveelheid suiker niet de moeite waard. Met maltodextrine gaat er 50 gram aan koolhydraten een grote bidon in, het is dan totaal niet zoet (want enkel complexe suikers) en het drinkt makkelijk weg. Je kan nog wel veel meer oplossen in een bidon met hard schudden, maar meer dan 70 gram vind ik niet echt zinvol.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 03 jan 2008 21:25

Hoi Allemaal,

Over welke type sportdrank praten we hier?
Type 1 : Isotone dorstlesser
Type 2 : Energiedrank

Persoonlijk vind ik de EAS Isodrive (Type 1) het lekkerst/beste, daarnaast de powerbar geprobeerd die vond ik persoonlijk wat minder, en had bij het gebruik van de powerbar-drank last van slijmvorming (behangplaksel) in mijn keel, dus als het ware last van sliertvorming.
Qua energyvoorziening (type 2) ga ik heel goed op EAS Gelletjes en Vitargo Carboloader (complexe koolhydraten zo niet de meest complexe op dit moment), alleen oppassen dat je bij opname van deze altijd bijdrinkt anders krijg je last van pijn in je zij.

Dus als je voor type 1 gaat is het belangrijk dat je juist niet teveel in je bidon gooit, want anders is het geen isotone dorstlesser meer, maar hypertoon.

Voor type 2 niet teveel snelle suikers , want die zijn na 10 km al verbrand en je valt al snel in een hypo... ivm het enorm laten stijgen van je insulinepeil door die snelle suikers. Dus voorkeur complexe suikers die geleidelijk worden opgenomen.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 03 jan 2008 21:54

1 gr per kilo lichaamsgewicht per uur kun je ongeveer verwerken. Dus op basis van je drinkbehoefte mixen. Drink je meer, minder sterk, drink je weinig, sterker. Het schijnt ook zo te zijn dat meer vocht dan 1 liter per uur ook niet verwerkt wordt. Let op overigens dat max te verwerken hoeveelheid is dus incl gelletjes, reepjes, bidonmengsel etc!

Als je snelle suikers gebruikt is het van belang dat je regelmatig slokt. Laten we zeggen elke 10 minuten 'n mondje vol. Doe je dat niet dan schommelt je bloedsuikerspiegel flink of zorg dat je al enige tijd daarvoor voldoende langzame suikers hebt genomen. De langzamere suikers gebruiken ongeveer 2 uur om afgebroken te worden.

Ik mix momenteel 50gr snel + 20 gr maltodextrine in 'n bidon van 0,8. M'n behoefte ligt momenteel op 0,5 liter / uur.

Vaak wordt geadviseerd meer maltodextrine + minder snelle suikers maar het probleem bij mij is dat die maltodextrine soms zwaar om m'n maag kan liggen. Daarom heb ik het omgedraaid en drink ik regelmatig slokjes.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 03 jan 2008 22:10

Dan kun je eventueel ipv maltodextrine eens vitargo proberen, en kijken hoe je erop "gaat".
Al met al is het toch een beetje uitproberen, welke samenstelling individueel het beste is.

Groeten

jantie
Forum-lid

jantie 17 feb 2008 19:48

Hallo met een doekje je houder insmeren met wd 40...pluspunt het blinkt en reinigt dan nog ook.
Jantie String..op zoek naar vorm

Plaats reactie