Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoe hoog staat je zadel

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 20 aug 2007 00:49

Met schoenplaatjes klopt mijn hoogte redelijk met de 84 cm die wrench science adviseert. Mijn zool + plaatjes zijn 2 cm.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

danoontje
Forum-lid

danoontje 20 aug 2007 13:52

Anima Sana In Corpore Sano.

speric
Forum-lid HC

speric 20 aug 2007 14:05

Amclassic-fan schreef:Aan een goede FM heb je veel meer dan aan een meting.

Dat vind ik ook, uiteindelijk zijn er denk ik heel weining mensen die ook exact zo zitten als de getallen vd meting aan geven.
Het is een samenspel van gevoel, zicht en kennis. Tegen een systeem kan je niet zeggen dat je toch wat in je rug voelt, of onder je voet. Met een FM kan je overleggen en besluiten toch je zadel iets verder naar voren, of juist naar achteren te zetten. Of een spacertje meer, of minder...
Zo'n meting is net zo'n leuk startpunt, als de standaard regels eingelijk.

gillio
Forum-lid

gillio 20 aug 2007 14:15

Uit de PM die je mij gestuurd heb begrijp ik ook dat je je stuurpen andersom hebt gedraaid. Misschien kan je eens een foto van jezelf op de fietsen posten. Er zijn hier genog mensen waaronder SpEric en AmClassicfan die je dan zo kunnen vertellen wat er eventueel verkeersd is aan je houding. Ik vind zelf ook de regels een goed startpunt maar absoluut niet bindend.

B.v. Jij bent 1.93 mtr, ik ben 1.96 mtr. Jij en ik hebben beide een bbl van 95 cm dit betekent dat er in ons bovenlijf 3 cm verschil zit terwijl we op dezelfde fietsen rijden. Kortom, fietsafstellling is strikt persoonlijk!!

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 20 aug 2007 14:25

Voor mij klopt de door Bull aangegeven regel tot op de mm. Ik neem aan dat dit puur toeval is, daar het 'slechts' om een vuistregel gaat. Ik ben er louter gevoelsmatig toe gekomen mijn zadel op die hoogte te zetten; door experimenteren heb ik nl. gezocht naar een optimum tussen het kunnen zetten van voldoende kracht en toch soepel ronddraaien.

gillio
Forum-lid

gillio 20 aug 2007 14:31

Ja dat kan natuurlijk. Voor mij gaat het echter niet op. Ik weet zeker dat ik tussen de 2 en 3 cm hoger zit dan de norm. Als ik de berekening aan houd zit ik te laag en kan onvoldoende kracht zetten. Ook ga ik sneller wippen als ik boven de 120 cadans kom.

Ik ga nog nameten hoe hoog mijn zadel staat, dit zal ik nog wel eens posten.

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 20 aug 2007 14:47

SpEric schreef:Zo'n meting is net zo'n leuk startpunt, als de standaard regels eingelijk.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik had al een tijdje last van m'n knieen en kreeg de afstelling niet goed, daarom een meting gedaan.

Een FM is in ieder geval veel goedkoper ;)

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 20 aug 2007 15:26

Thomas1974 schreef:
SpEric schreef:Zo'n meting is net zo'n leuk startpunt, als de standaard regels eingelijk.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik had al een tijdje last van m'n knieen en kreeg de afstelling niet goed, daarom een meting gedaan.

Een FM is in ieder geval veel goedkoper ;)

Stukken goedkoper maar dan nog is het de vraag of je dan echt goed zit. Ik heb nl. problemen met mn heup na het fietsen ivm een te lang been van een 1 cm. Heb nu een plaatje onder mn schoen zitten. Toch zou ik zo'n meting willen doen. Ik heb er nog een gevonden die goedkoper is: http://www.fietsbewegingsanalyse.nl
Wie weet ga ik een afspraak maken.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2007 15:31

Bij zo'n meting zetten ze je ook alleen maar op de fiets aan de hand van wat voor de gemiddelde persoon goed uitpakt. Ze kunnen je wel opmeten, maar niet zien hoe jouw spieren en pezen zijn. Onder de moterkap zijn we niet 't zelfde, ook al zijn we even lang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 20 aug 2007 15:41

Amclassic-fan schreef:Bij zo'n meting zetten ze je ook alleen maar op de fiets aan de hand van wat voor de gemiddelde persoon goed uitpakt. Ze kunnen je wel opmeten, maar niet zien hoe jouw spieren en pezen zijn. Onder de moterkap zijn we niet 't zelfde, ook al zijn we even lang.

Precies, na de vakanties maar een afspraak maken. 75 euris vallen dan toch wel mee
Albert Einstein

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 aug 2007 15:45

Amclassic-fan schreef:Bij zo'n meting zetten ze je ook alleen maar op de fiets aan de hand van wat voor de gemiddelde persoon goed uitpakt.

Wat ik op fietsbewegingsanalyse.nl heb gezien is dat ze je daar niet alleen opmeten maar b.v. ook kijken hoeveel je met je heupen en rug wiebelt enzo. Dat lijkt me toch wel nuttig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 20 aug 2007 15:54

Scepticus schreef:
Amclassic-fan schreef:Bij zo'n meting zetten ze je ook alleen maar op de fiets aan de hand van wat voor de gemiddelde persoon goed uitpakt.

Wat ik op fietsbewegingsanalyse.nl heb gezien is dat ze je daar niet alleen opmeten maar b.v. ook kijken hoeveel je met je heupen en rug wiebelt enzo. Dat lijkt me toch wel nuttig.

En daar gaat het bij mij nu juist om.
Albert Einstein

Plaats reactie