havana schreef:Dat Ventolin / salbutamol gezeik is feitelijk de eerste legale doping in het peloton. Ik vind het belachelijk. Elke renner krijgt vroeg of laat echt wel zo'n attest. Wat mij betreft mogen ze de lijn van de ISU volgen: "heb je astma, jammer voor je, geen medicatie".
Je gaat er overigens zeker harder van fietsen heb ik zelf ooit vastgesteld (keertje een pufje genomen om het effect te testen, nee niet tijdens een wedstrijd natuurlijk).
Ok, eerst en vooral, als je in Vlaanderen een attest voor astma wil, moet je hieraan voldoen:
"Worden door de commissie van onafhankelijke artsen niet als afdoend bewijs beschouwd:
een attest zonder meer
piekstroommetingen
aantonen van allergie (RAST, huidtesten)
Worden als afdoend bewijs beschouwd (steeds ook de gedetailleerde resultaten van de test bijvoegen):
één van volgende testen
positieve bronchodilatatortest
positieve provocatietest
farmacologisch (metacholine, histamine)
inspanningsprovocatie
Eucapnische Vrijwillige Hyperventilatietest (EVH) "
Salbutamol (in 1 of 2 pufjes) zet de luchtwegen open. Maar, stel je bent gezond, dan gaan je luchtwegen niet verder open (want ze zijn überhaupt niet vernauwd), maar dan zal het salbutamol in het bloed komen, vermoed ik en dat kan dan de volgende effecten geven: hartkloppingen, nerveus gevoel etc.
Ik denk niet dat Ventolin op de lijst staat omdat een gezond iemand vlugger zou gaan rijden van 2 pufjes, er zijn wel andere redenen voor.
En wat Nuyens zegt klopt, als je echt interesse hebt kan je je mss hierin verdiepen: APHEA study: Air Pollution and Health, an European Approach.