Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Grote Dopings Topic

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 17 aug 2007 17:04

dutchflandrien schreef:tja wat moet je bij zulke uitspraken denken? moet er geen tekeningetje bij maken zeker!


Wat bedoel je daar nu bij? Nuyens heeft ook een allergie dacht ik, stond dat ook in dat interview?

Alsof je van 2 pufjes Ventolin vlugger gaat fietsen...

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 aug 2007 17:11

Daniel1975 schreef:Stoppen met denken misschien? Als je er per definitie vanuit gaat dat elke wielrenner fout is kun je de sport wel vaarwel zeggen. Overigens alle vormen van topsport; het is een illusie dat Pieter vd Hoogenband, Gianni Romme, Tom Boonen, etc 100% clean zijn.
Wanneer zijn die jongens gepakt eigenlijk? (Overigens doet Gianni Romme al 'n tijdje niet meer aan topsport.)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39570
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2007 17:14

Buzz schreef:
Daniel1975 schreef:Stoppen met denken misschien? Als je er per definitie vanuit gaat dat elke wielrenner fout is kun je de sport wel vaarwel zeggen. Overigens alle vormen van topsport; het is een illusie dat Pieter vd Hoogenband, Gianni Romme, Tom Boonen, etc 100% clean zijn.
Wanneer zijn die jongens gepakt eigenlijk? (Overigens doet Gianni Romme al 'n tijdje niet meer aan topsport.)


Thnx, jij snapt de angel.
Ik word kotsmisselijk van alle verwijzingen als er een wielrenner een keer een goede dag heeft. Of nog erger, 2 goede dagen. Dan is ie per definitie verdacht voor sommigen.
Alle marokkanen vertikken het ook om te werken.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2007 17:25

Dat Ventolin / salbutamol gezeik is feitelijk de eerste legale doping in het peloton. Ik vind het belachelijk. Elke renner krijgt vroeg of laat echt wel zo'n attest. Wat mij betreft mogen ze de lijn van de ISU volgen: "heb je astma, jammer voor je, geen medicatie".

Je gaat er overigens zeker harder van fietsen heb ik zelf ooit vastgesteld (keertje een pufje genomen om het effect te testen, nee niet tijdens een wedstrijd natuurlijk).

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 17 aug 2007 17:43

havana schreef:Dat Ventolin / salbutamol gezeik is feitelijk de eerste legale doping in het peloton. Ik vind het belachelijk. Elke renner krijgt vroeg of laat echt wel zo'n attest. Wat mij betreft mogen ze de lijn van de ISU volgen: "heb je astma, jammer voor je, geen medicatie".

Je gaat er overigens zeker harder van fietsen heb ik zelf ooit vastgesteld (keertje een pufje genomen om het effect te testen, nee niet tijdens een wedstrijd natuurlijk).


Ok, eerst en vooral, als je in Vlaanderen een attest voor astma wil, moet je hieraan voldoen:

"Worden door de commissie van onafhankelijke artsen niet als afdoend bewijs beschouwd:

een attest zonder meer
piekstroommetingen
aantonen van allergie (RAST, huidtesten)

Worden als afdoend bewijs beschouwd (steeds ook de gedetailleerde resultaten van de test bijvoegen):

één van volgende testen
positieve bronchodilatatortest
positieve provocatietest
farmacologisch (metacholine, histamine)
inspanningsprovocatie
Eucapnische Vrijwillige Hyperventilatietest (EVH) "

Salbutamol (in 1 of 2 pufjes) zet de luchtwegen open. Maar, stel je bent gezond, dan gaan je luchtwegen niet verder open (want ze zijn überhaupt niet vernauwd), maar dan zal het salbutamol in het bloed komen, vermoed ik en dat kan dan de volgende effecten geven: hartkloppingen, nerveus gevoel etc.

Ik denk niet dat Ventolin op de lijst staat omdat een gezond iemand vlugger zou gaan rijden van 2 pufjes, er zijn wel andere redenen voor.

En wat Nuyens zegt klopt, als je echt interesse hebt kan je je mss hierin verdiepen: APHEA study: Air Pollution and Health, an European Approach.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 17 aug 2007 19:24

Ik wil effe kwijt dat ik op dit forum reeds herhaaldelijk heb benadrukt dat de strijd tegen doping naar alle sporten moet worden opengetrokken. Ik behoor dus absoluut niet tot diegenen die steeds weer enkel en alleen het wielrennen zouden viseren. Alleen richt deze site zich specifiek op wielrennen. Dus is dit forum niet de geschikte plek om uitgebreid te discussiëren over het dopingprobleem in andere sporten!

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 17 aug 2007 20:29

paashaas schreef:
dutchflandrien schreef:tja wat moet je bij zulke uitspraken denken? moet er geen tekeningetje bij maken zeker!


Wat bedoel je daar nu bij? Nuyens heeft ook een allergie dacht ik, stond dat ook in dat interview?

Alsof je van 2 pufjes Ventolin vlugger gaat fietsen...

nee dat stond er niet in. wil ook niet beweren dat nuyens een grote doping zondaar is, maar als je zijn intervieuw leest lees je tussen de lijnen door, dat gebruik van middeltjes er gewoon ingebakken zit, dat ze dat allemaal de gewoonste zaak v.d wereld vinden, en dat als je gepakt wordt voor iets dat dat dan jammer voor je is.

p.s als je kinderen hebt dan weet je wel wat het effect van ventolin is.

trouwens ik wilde vroeger piloot worden maar dat ging niet vanwege mijn ogen.
als je astma hebt be nje jammergenoeg ook niet geschikt om topsport te doen.
dat is zo en daar moet je je dan maar bij neerleggen.
RIDLEY the speed weapon

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39570
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2007 20:34

bikeboss schreef:Alleen richt deze site zich specifiek op wielrennen. Dus is dit forum niet de geschikte plek om uitgebreid te discussiëren over het dopingprobleem in andere sporten!

Doping is vele malen breder. Het probleem van m.n. de media is juist dat ze zich puur op het wielrennen focussen. Dat zouden ze eens niet moeten doen en het breder trekken.
Less is bore

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 17 aug 2007 20:51

dutchflandrien schreef:nee dat stond er niet in. wil ook niet beweren dat nuyens een grote doping zondaar is, maar als je zijn intervieuw leest lees je tussen de lijnen door, dat gebruik van middeltjes er gewoon ingebakken zit, dat ze dat allemaal de gewoonste zaak v.d wereld vinden, en dat als je gepakt wordt voor iets dat dat dan jammer voor je is.

p.s als je kinderen hebt dan weet je wel wat het effect van ventolin is.


Ik rij competitie wielrennen, dus ik heb al renners met Ventolin gezien. Ik zeg niet dat Ventolin niet helpt. Ventolin zorgt ervoor dat mensen met astma zich beter voelen, een niet-asmatisch persoon zal er IMHO geen fluit harder van fietsen.

Je hebt echt geen idee waarom Ventolin op de verboden lijst staat ofwel?

En "tussen de regels doorlezen" is ook maar een interpretatie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39570
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2007 22:33

Ventolin werkt bij mij totaal niet. Ik heb het ook wel eens geprobeert van een renner die al vanaf de basisschool astmatisch is. (Die was er al vroeg bij om dit te faken, zodat hij profrenner kon worden ;) )
Kan ook wel kloppen; Ventolin helpt je longblaasjes en de bovenste vertakkingen van de luchtpijp open te zetten als ik het goed heb begrepen. Als je volledig gezond bent is dit niet nodig en staan deze bij inspanning al vol open. En opener dan open kan niet.
Less is bore

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 02:20

nuyens spreekt niet over astmaproblemen in zijn interview. hij gebruikt het naar zijn zeggen zoals beschreven in mijn post hierboven.

mijn kleine had, zoals vele kinderen tegenwoordig last van zijn luchtwegen. hij moest toen o.a een combinatie van ...., Pulmicor en Ventolin gebruiken. Als je zag hoe hij reageerde op het gebruik van ventolin, dan doet dat middeltje meer dan alleen maar je luchtwegen wat openzetten.

t is niet voor niks zeker dat vele renners (petacchi, enz) in principe nog meer puffen als dat ze ademhalen zeker.(zie hoeveelheden in overschreden dosisen die ze hadden tijdens hun positieve controle's) en zoveel moeite en rompslomp willen doorstaan om maar aan zo'n attest te komen.

als men het misbruik niet wilt zien dan is men denk ik blind voor de realiteit.
RIDLEY the speed weapon

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 18 aug 2007 10:04

dutchflandrien schreef:mijn kleine had, zoals vele kinderen tegenwoordig last van zijn luchtwegen. hij moest toen o.a een combinatie van ...., Pulmicor en Ventolin gebruiken. Als je zag hoe hij reageerde op het gebruik van ventolin, dan doet dat middeltje meer dan alleen maar je luchtwegen wat openzetten.

t is niet voor niks zeker dat vele renners (petacchi, enz) in principe nog meer puffen als dat ze ademhalen zeker.(zie hoeveelheden in overschreden dosisen die ze hadden tijdens hun positieve controle's) en zoveel moeite en rompslomp willen doorstaan om maar aan zo'n attest te komen.

als men het misbruik niet wilt zien dan is men denk ik blind voor de realiteit.


Ok, meer en meer kinderen hebben tegenwoordig last van hun luchtwegen (en allergie btw, ik heb ook een allergie). Maar als meer en meer renners last hebben van hun luchtwegen, dan is het allemaal fake en is het doping?

Ik weet niet hoe je zoon reageerde op Ventolin, levendiger mss? Hou er rekenening mee dat hij last had van zijn luchtwegen en Ventolin hem beter laat voelen. Er is een verschil tussen de effecten van medicatie op personen met luchtwegaandoeningen en geen luchtwegaandoeningen.

Over Petacchi, ja, ik denk ook dat daar iets niet klopt, maar IMHO heeft hij geen hoge salbutamolwaarde in zijn bloed omdat hij 30x heeft gepuft ofzo.

Insinueer je trouwens dat ik het misbruik niet wil zien? Iemand die 2 pufjes Ventolin neemt, maakt geen misbruik IMHO.

Plaats reactie