Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Te kleine fiets aangesmeerd door Salden

perik
Forum-lid

perik 15 aug 2007 10:35

Rugklachten hoeven niet perse te duiden op een slecht aangemeten fiets, dat kan allerlei oorzaken hebben. Op een frame met 62 cm bovenbuis zou je m.i. wel erg gestrekt komen te zitten. Is het echt niet mogelijk met een andere zadelpen en evt stuurpen de fiets goed afgesteld te krijgen? M.a.w. hoe verschilt je zithouding nu nog van de resultaten van de meting?

robbertvo
Forum-lid

robbertvo 15 aug 2007 16:29

Ik ben het met de anderen eens dat er nog gerust iets van te maken is en ik krijg niet de indruk dat hij veelste klein is... misschien wat aan de kleine kant oke. Maar ik ben 1.90 met binnenbeenlengte van 92 en rijd op een 59. Ook iets kleiner dus maar daar heb ik speciaal voor gekozen door een sportievere houding... in het begin krijg je natuurlijker gewijs pijn in je onderrug maar na aantal tochten worden deze stuk sterker en heb je dr totaal geen last meer van... misschien is dat wat voor je, die klachten nemen wel af... maar pas je fiets beetje aan door andere onderdelen want Salden blijft voet bij stuk houden (wat ik vanuit een bepaald perspectief ook wel kan snappen...)

In ieder geval een wijze les geleerd namelijk dat je van te voren grondig onderzoek moet doen als je een voor jouw nieuw gebied aanboord... bij mijn eerste racefiets gingen er 5 maanden aan vooraf wat ik wilde, veel reviews lezen, mensen spreken, rondkijken, testen, etc etc en daarna stukje bij stukje een fiets samenstellen... precies naar mijn verhoudingen en wensen...

maar goed, succes ermee! Voor vragen kun je altijd hier terecht!

jsparie
Forum-lid

jsparie 15 aug 2007 19:22

Wellicht kun je nog iets met:
-Stuurpen die wat meer naar boven wijst
-Langere zadelpen moet in ieder geval te vinden zijn
-2 mm spacertje onder je stuur. Daar is meestal nog wel ruimte voor en zeker als je een aluminium vorkbuis hebt is dat geen probleem. Alle beetjes helpen. En anders een andere voorvork kopen. Carbon met aluimium buis moet in de aanbieding voor rond de Eur 100 te vinden zijn.
-Wellicht andere pedalen die lager bouwen. Er kan wel een centimeter verschil zitten tussen bijvoorbeeld campagnolo pedalen (waar veel ruimte zit tussen as en voet) en bijvoorbeeld time pedalen. Heb je toch wat meer beenlengte zonder dat je zadel hoger hoeft.

flipke
Forum-lid

flipke 16 aug 2007 22:24

Dat zijn allemaal wel oplossingen maar verandert niets aan het feit dat ze mij een te kleine fiets verkocht hebben.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 aug 2007 22:42

Dat kan je stug volhouden, maar ik (en nog al wat andere hier zo te lezen) zijn daar totaal niet van overtuigt. De metingen die Bullen doet zijn ook vaak verre van perfect en die ga ik niet heilig verklaren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

paashaas
Forum-lid

paashaas 16 aug 2007 22:51

Amclassic-fan schreef:De metingen die Bullen doet zijn ook vaak verre van perfect en die ga ik niet heilig verklaren.

:rolleye: Statistisch verantwoord enzo, zelf ooit geweest of alleen "van horen zeggen"? Ik ken evengoed mensen die tevreden zijn over het werk van Bullen.

Ik ben er zelf niet geweest, ken hem niet etc (ben bij Bioracer geweest) maar hou er aub rekening mee dat heel veel mensen dit forum bekijken en zo'n reactie van je gevolgen heeft.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 16 aug 2007 22:52

Een meting is zeker niet zaligmakend, koop ieder geval een frame wat passend is, en ga hierna zelf wat experimenteren met zadelhoogte, terugstand van het zadel, en de lengte van de stuurpen, zo kom je er vanzelf achter hoe je fijnst zit.

Uitgangspunt moet natuurlijk wel een goed passend frame zitten, maar een kwartiertje op een pasfiets, is natuurlijk wat anders dan een toertocht van 200 km rijden!!!!!

Verder zijn er genoeg voorbeelden ook hier op dit forum van mensen die echt niet volgens het goede "model" op de fiets zitten, volgens de metingen!!

Fietsmaatjes met bijna dezelfde lengte als ik zitten soms weer anders op de fiets dan ikzelf, de èèn kort, de ander lang, dus gebruik de meting meer als leidraad dan als vaste waarde!!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

paashaas
Forum-lid

paashaas 16 aug 2007 22:57

flipke schreef:Dat zijn allemaal wel oplossingen maar verandert niets aan het feit dat ze mij een te kleine fiets verkocht hebben.

Heb je rancune tov Salden mss? Mensen denken hier na (en steken wat vrije tijd erin) over hoe jij beter van je fietstochten kan genieten, maar dat lijkt niet je grote probleem te zijn. Het feit dat Salden mss in de fout is gegaan is een veel groter probleem voor je?

Trouwens, je hebt de fiets nu al een jaar.

pipootje
Forum-lid

pipootje 16 aug 2007 23:52

Als je voor 120 dollar dit freempje koopt:
http://cgi.ebay.com/ULTRALIGHT-65CM-61- ... dZViewItem

dan ben je uit de brand. Dit zijn de maten:

A -SEAT TUBE (CTR/CTR)
MM
610
B -SEAT TUBE (CTR/TST) MM
650
C -TOP TUBE LENGTH (CTR-CTR) MM 600
D -HEAD TUBE LENGTH MM 230
E -SEAT TUBE ANGLE dg 73.0
F -HEAD TUBE ANGLE dg 73.5

Ik ben 192 cm (95 cm inseam) en rijd erg comfortabel met deze maten en een 11 cm stuurpen die naar boven wijst.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2007 23:56

pipootje schreef:Als je voor 120 dollar dit freempje koopt:
[...]
C -TOP TUBE LENGTH (CTR-CTR) MM 600

.... dan heeft hij een frame dat zelfs 4 mm korter is dan zijn huidige :rolleye:
Ik ben het met AMCF eens dat het echt wel mogelijk moet zijn om iemand van 1m98 op zn minst alleszins redelijk op een 63cm frame met 60.4 bovenbuis te zetten.

paashaas schreef:Heb je rancune tov Salden mss? Mensen denken hier na (en steken wat vrije tijd erin) over hoe jij beter van je fietstochten kan genieten, maar dat lijkt niet je grote probleem te zijn. Het feit dat Salden mss in de fout is gegaan is een veel groter probleem voor je?

Trouwens, je hebt de fiets nu al een jaar.
Ook dat ja. Om er na een jaar nog eens mee aan te komen dat een Fiets niet de juiste maat is.... Salden is trouwens wel aangesloten bij de BOVAG dus je zóu het via de geschillencommissie kunnen proberen. Alleen zal dat je vele malen meer tijd en energie kosten dan op een andere manier tot een oplossing proberen te komen. En een online lastercampagne tegen Salden beginnen zal ook 0,0 effect hebben, want dat je voor advies en service niet bij Salden moet zijn is ook al wel gevoeglijk bekend, maar zolang ze zulke scherpe prijzen hebben zullen ze toch wel klandizie hebben.

paashaas schreef: :rolleye: Statistisch verantwoord enzo, zelf ooit geweest of alleen "van horen zeggen"? Ik ken evengoed mensen die tevreden zijn over het werk van Bullen.

Ik ben er zelf niet geweest, ken hem niet etc (ben bij Bioracer geweest) maar hou er aub rekening mee dat heel veel mensen dit forum bekijken en zo'n reactie van je gevolgen heeft.
Nee maar door anderen (velen) op dit forum en op WT wordt Bullen aangeprezen als dé ultieme deskundige en de oplossing voor al uw fietsproblemen, dat is dan misschien ook weer overdreven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 17 aug 2007 00:03

Even nuchter!!!! Wanneer je problemen hebt met Salden dan kun je naar de rechter stappen, maar dat gaat je geld kosten. Dat is geen optie.

Wel een optie: je fiets zodanig aan (laten) passen dat je er wel goed op zit. Dat gaat je in ieder geval geld kosten en je loopt het risico dat je op het eind van de rit nog niet tevreden bent over je fiets. Je hebt geen plezier meer in fietsen en je stopt er uiteindelijk mee.

Andere optie: je verkoopt je fiets. Het voordeel van die kleine maat is dat je hem makkelijker kwijt komt dan een Koga van 66cm. En dan koop je een fiets bij een FM die je vertrouwt en die er verstand van heeft. Kost je meer, maar je hebt er uiteindelijk wel veel meer plezier van.

Ik ben 1.95m en heb een binnenbeenlengte van 96cm. Had eerst een Batavus met framemaat 63, en die zat net niet. Andere stuurpen erop gezet, zadel zo ver mogelijk naar achter. Dat hielp allemaal niet. Uiteindelijk heb ik een nieuwe fiets aangeschaft. Een Concorde Prelude, maatje XL. Vraag me niets over geometrie en zo, want daar weet ik niets van af. Dat laat ik aan de vakman over. Maar hij fietst heerlijk.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 aug 2007 00:04

@Paashaas, die vaak was wat ongelukkig gekozen, vervang het maar door soms. Ik ken mensen waar ze er volledig naast zaten en gewoon de verkeerde maat fiets adviseerde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie