Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

staand klimmen

twente
Forum-lid

twente 27 jul 2007 11:19

[quote="baswolfs"]
Er is een techniek voor de moeilijke momenten die je twee omwentelingen laat staan om vervolgens twee omwentelingen te gaan zitten. Dit kan op relatief 'slappe' hellingen van 5 a 6%. Het geeft je een vorm van herstel.
[/quote]

In de wintermaanden ga ik vaak spinnen. Dit doe ik individueel (met sportschoolbezoekers die me verbaasd aankijken dat ik 1,5 uur in mijn eentje bezig ben:D) maar ook tijdens spinninglessen. Dan komt deze techniek vaak aan de orde. 2 omwentelingen staan, 2 zitten en dat een aantal keren achter elkaar. Moet zeggen dat ik dit zeer vermoeiend vind. Je komt niet echt in een ritme. Wel haal je telkens even de spanning van de benen zodat er een heel klein moment van herstel komt.

toni
Forum-lid

toni 27 jul 2007 12:00

Staand of zittend klimmen heeft ook te maken met persoonlijke voorkeur. Als je er echt op zou moeten oefenen om staand te klimmen streef je volgens mij je doel voorbij; in dat geval ligt zittend klimmen je beter en moet je het daar bij houden.

Ik zelf doe vrijwel alle klimmen boven de 6% staand en kan dit erg lang volhouden. Ik heb er echter nooit op geoefend, het voelt bij mij natuurlijker aan dan zittend klimmen. Trekken aan het stuur doe ik daarbij vrijwel niet. Bijvoorbeeld een klim als de Ventoux vanuit Bedoin doe ik voor 95% staand. Af en toe in vlakkere stukken even zitten om ook te kunnen drinken.

Waar je wel wat aandacht aan moet besteden is om je aan te leren je handen afwisselend te belasten anders willen die nog wel eens gaan "slapen" bij constante druk.

reason
Forum-lid

reason 28 jul 2007 16:10

Wat je ook kunt proberen tijdens je trainingen:

# op vlakte staand fietsen in D1, tijd van staan langzaam opbouwen.

# Op helling (niet te steil, zeg 3-6%) staand klimmen, met lage intensiteit. Als ik mij maximaal inzet kan ik maar 30-60sec staan (denk ik, nooit gemeten). Bij lagere inspanning wellicht 3-10 minuten (ook nooit gemeten). A la Armstrong 30 minuten staan is bijna een andere tak van sport

Je gebruikt meer spiergroepen tijdens staan fietsen (oa armen, schouders, rug). Deze zijn relatief minder getraind dan je benen als je alleen maar zittend fietst.

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 12 aug 2007 00:52

Ik heb naar aanleiding van deze vraag eens wat gebladerd in oude Fiets magazins.

Zie deze link:

Efficient klimmen: staand of zittend?
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

cyclejazz
Forum-lid

cyclejazz 12 aug 2007 12:10

[quote="borgmonster"]De bedoeling bij staand kimmen is dat je zo ver mogelijk voor op de fiets staat, dus met je hoofd tot voorbij je stuur heen staat. Dan til je je voeten op, waardoor je aan de pedalen trekt. Het andere been laat je gewoon rusten waardoor je door je gewicht dat pedaal vanzelf naar beneden duwt.

Je moet dus niet gaan duwen tegen het pedaal want dan help je alleen maar de toch al aanwezige zwaartekracht en wordt de trekbeweging veel inefficiënter omdat je je gedachten bij je duwbeweging hebt in plaats van geheel bij je trekbeweging.

Vooral het ver naar voren positioneren van je lichaam op je fiets, wat eerst tegennatuurlijk aanvoelt, zorgt al voor een groot deel dat de beweging automatisch goed wordt uitgevoerd. En dan: veel oefenen![/quote]

Ik begrijp de strekking van dit verhaal. Echter in het voorjaar reed ik op een korte steile klim, waarbij ik ver naar vooren op het stuur leunde. Doordat het een beetje glad was en het zwaartepunt op je voorwiel verplaatst werd, slipte mijn achterwiel. Dat slippen kan nooit efficient zijn, denk ik.

Gebeurt iets dergelijks op een droge weg nu ook, alleen dan zonder te slippen, zit ik me te bedenken. Je moet het vermogen dat je levert natuurlijk ook zo effectief mogelijk op de weg overbrengen.
stupidity is it\'s own reward

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 13 aug 2007 22:46

Volgens mij kun je over heel veel onderwerpen "theoretisch doen". Als je eenmaal aan het klimmen bent, merk je vaak zelf wel wat het beste gaat. In mijn geval is het meestal zitten, en af en toe staan om eventjes een andere belasting te krijgen, en dus te ontspannen. Soms is het naar mijn ervaring ook prettig om op steile stukken het ritme gelijk te houden. Niet teveel denken, maar gewoon doen.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 14 aug 2007 16:50

Ja. Ik heb gewoon geprobeerd om wat ik doe in woorden te vertalen. Die uitleg is eigenlijk veel te lang geworden want tijdens het fietsen denk je er natuurlijk niet aan hoe je het doet maar doe je het gewoon.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 15 aug 2007 12:51

Twee manieren van staand klimmen: De soepele manier en de kracht manier: Soepel is naar voren leunen, steunen op de handgrepen, dansen op de pedalen. De krachtige manier is met je kont boven je zadel hangen en de zwaartekracht een handje helpen door krachtig te pedaleren. De laatste manier is niet energiezuinig en is vooral geschikt voor sprintjes en hele steile stukken (waar je achterwiel anders wegglipt).

Plaats reactie