Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cassette vervangen?

oyah
Forum-lid

oyah 17 jul 2007 13:17

Maatchen schreef:Hahaha, ik heb zo ooit wel eens een oliefiltertang gemaakt, maar eh u schreef: drie gaatjes boren, waarom zie ik zeven gaatjes?

PS. Wel eens geprobeerd met een nexus-ketting op een 10-speed? ;-)

Ha ha, U ziet geen zeven gaatjes. U ziet er hoogstens 4.
Deze vier gaatjes te veel heb ik zelf niet geboord in mijn zweep. (TS : ter illustratie van M-gineering, ook goede site voor de verdere uitvoering!)

PS Zou dat niet werken, Nexus op 10 speed?
bluebird1 schreef:Sorry hoor, maar als 8 euries voor een kettingzweep al te duur is....:rolleye:....dan weet ik het ook niet meer:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=5667

Ho ho, 8 euro + 12,50 euro verzendkosten= 20,50 euro (ophalen aan de balie in Vlaardingen dan 8)
Fiets... ook eens 11 speed!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2007 13:38

Bij Halfords heb je ze ook.

Maar ik ben het wel met spietpiet eens. Niet gaan beunen met zagen, bijtels en waterpomptangen. Voor je het weet sloop je iets en baal je dat je per se zo cheap moest doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

maatchen
Forum-lid

maatchen 17 jul 2007 15:49

Beunen met een waterpomptang is natuurlijk geleuter. De oude krans mik je toch weg dus of je die tegenhoud met een zweep maakt echt geen hol uit. En toen ik in 'dire straits' was besteedde ik liever die 8 euro aan een gereedschapje dat ik niet met iets wat ik al had kon vervangen. Zoals bijv. een cranktrekker (kost waarschijnlijk het dubbele van een zweepje).

Voor mensen die duizenden euri besteden aan hun fietshobby is 8 euri peanuts, maar er zijn nu eenmaal mensen voor wie 8 euri best veel geld is. Tja, dat men hier lijkt te struikelen over mensen die (nog) geen volledig uitgeruste werkplaats aan huis hebben.............

Ha ha, U ziet geen zeven gaatjes.
Heeft u helemaal gelijk in, maar drie is dan ook geen vier, samen wel zeven.

Vette één-versnellingskettingen passen niet tussen de kransjes van een 10-speed (kan al lastig zijn op een 9 speed) en dat is inderdaad een manier om echt je kransje te vernielen als je zo een voor je zweepje gebruikt.

oyah
Forum-lid

oyah 17 jul 2007 15:53

Ik leg de zweep dan ook op de grootste krans.;)
Zit hij nergens "tussen".

maatchen
Forum-lid

maatchen 17 jul 2007 17:01

[img=http://img341.imageshack.us/img341/7043 ... eepob9.jpg]

U liegt meneer. Want dan zitten uw vingers ergens tussen (probeert u maar).

Ik heb nog wel een stukje 1/2" fietsketting dat u vast niet wilt gebruiken op uw Loekie.

oyah
Forum-lid

oyah 18 jul 2007 13:24

Maatchen schreef:[img=http://img341.imageshack.us/img341/7043 ... eepob9.jpg]

U liegt meneer. Want dan zitten uw vingers ergens tussen (probeert u maar).

Ik heb nog wel een stukje 1/2" fietsketting dat u vast niet wilt gebruiken op uw Loekie.

Dank u. Jammer dat U post uit frustratie. Dit alles is wellicht een maatchen te groot voor u. Ik sleutel dan ook niet met handschoenen aan oliefilters. ;)
Speciaal voor U. Leg, zoals op de foto, de ketting nu eens op het grootste kransje. De ruimte voor de (z.g. te brede) ketting zit dus aan de spaakkant & het past!
Je moet wel een heel grote kl* zijn om er dan met je vingers tussen te komen...en dat is mij nog nooit gebeurd. Of, beste maat, heb ik hier te maken met een ervaringsdeskundige?
U heeft hier steevast iets anders voor ogen dan dat er klaarblijkelijk bedoeld wordt. Zoniet, probeer mij dan nog eens beleefd te vertellen wat u bedoeld. Dat kunt U vast ook wel.

maatchen
Forum-lid

maatchen 18 jul 2007 16:21

Maar meneer toch, bent U licht op den teentjes getrapt?
Theoretisch kunt U natuurlijk inderdaad het zweepje op de grootste krans leggen, maar omdat de meeste achterwielen paraplu gespaakt zijn komen dan Uwe vingers 'klem' tussen de zweep en de spaken en hebt U dus handschoenen nodig (probeert U het maar eens). In de praktijk zal vrijwel niemand dat dus een prettige positie vinden om de zweep op te leggen (en ja ik ben inderdaad een ervaringdeskundige, ik heb hier in de werkplaats een oude Lifu-zweep liggen met een 'nexus'-ketting, die dus vrijwel niet meer gebruikt wordt).
En ja hoor U kunt natuurlijk ongetwijfelt het stripje zo lang maken als U zelf wilt.................

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 jul 2007 16:27

Maatchen schreef:Theoretisch kunt U natuurlijk inderdaad het zweepje op de grootste krans leggen, maar omdat de meeste achterwielen paraplu gespaakt zijn komen dan Uwe vingers 'klem' tussen de zweep en de spaken en hebt U dus handschoenen nodig (probeert U het maar eens).

Valt toch wel mee, aangezien de kettingzweep niet hoeft te bewegen t.o.v. het wiel...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

maatchen
Forum-lid

maatchen 18 jul 2007 16:48

Ga U zich er ook nog tegenaanbemoeien meneer. Heeft Ú het zelf wel eens geprobeerd?.

pim3
Forum-lid

pim3 19 jul 2007 19:00

Waar gaat dit over?:rolleye:
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

gillio
Forum-lid

gillio 20 jul 2007 18:33

Hmmmm... intressant, zo kom je nog eens achter de problemen van een kettingzweep...:-(

Ik ga me er niet tegenaanbemoeien, veels te gevaarlijk..

Plaats reactie