Welke verende voorvork
Jip, je rijd normaliter ongeveerd, dus 80mm is een wereld van verschil. 100mm zou ik niet kiezen, je voorkant komt dan erg hoog te staan. RS SID kan met jou gewicht prima. Mijn ervaringen met de SID en HS33 zijn wat minder.
Fox, super vork, een 80 of 90X (terralogic dus). Voor wat betreft het voelen van het "los breekpunt", Beter dat je dat voelt als je te laat bent met het openen van je vork via een hendel. Bij Fox zijn de RL en RLC ook erg goed. RS heeft met de Reba zeker de achterstand ingehaald t.o.v. Fox. De Pace, nu in handen van DT, wordt herzien. Kende toch te vaak problemen. just my 2cents.
Fox, super vork, een 80 of 90X (terralogic dus). Voor wat betreft het voelen van het "los breekpunt", Beter dat je dat voelt als je te laat bent met het openen van je vork via een hendel. Bij Fox zijn de RL en RLC ook erg goed. RS heeft met de Reba zeker de achterstand ingehaald t.o.v. Fox. De Pace, nu in handen van DT, wordt herzien. Kende toch te vaak problemen. just my 2cents.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Refie, bedankt voor je uiteenzetting, een 100mm kan uberhaupt niet gemonteerd worden vanwege de (extreem) lage inbouwhoogte, Santos adviseerd een 80/85mm. een Fox is inderdaad een super vork maar dergelijke hoge kosten wil ik niet maken, mijn budget loopt tot +/- 300-350 maximaal 400 euro (indien een topmodel als fox tegen die prijs aan wordt geboden.
de pace daar blijf ik nog even van af.
de pace daar blijf ik nog even van af.
lancev7 schreef:100mm kan uberhaupt niet gemonteerd worden vanwege de (extreem) lage inbouwhoogte, Santos adviseerd een 80/85mm.
Dan nog moet je ff opletten, want de ene 80mm vork is langer dan de andere. Marzocchi is nogal lang bijvoorbeeld.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
ik gebruik dus momenteel een PACE starre vork, daar gebruik van die 'beugels' waarop de remmen gemonteerd zitten. op zo'n manitou vork zou ik deze beugels toch ook kunnen gebruiken??
samengevat hebben we nu enkele vorken die geschikt zijn, de vetgedrukte hebben een grote interesse, (de fox is buiten de prijs tenzij schitterend aanbod, die kan overigens ook van 100-->80mm gezet worden?)
reba
recon
sid
manitou R7
FOX
samengevat hebben we nu enkele vorken die geschikt zijn, de vetgedrukte hebben een grote interesse, (de fox is buiten de prijs tenzij schitterend aanbod, die kan overigens ook van 100-->80mm gezet worden?)
reba
recon
sid
manitou R7
FOX
-
- Forum-lid
Scepticus schreef:Een paar centimeter maakt enorme verschillen.
Goed, maar stel dat ik mijn fiets (ook een Santos) vanwege het grote verschil in hoogte van het zadel t.o.v. het stuur (zie handtekening) wat erg 'nerveus' vind, en ik ben op zoek naar een een andere vork, is het dan wellicht een oplossing om een vork te kiezen met een iets grotere inbouwhoogte?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een Santos is gemaakt als zeer wendbare, snelle XC fiets. En daar hoort een 80mm vork bij om het frame optimaal tot zijn recht te laten komen. Alles wat je er aan veranderd zal IMHO de boel negatief beinvloeden.
Je kunt dan beter een 6graden stuurpen kiezen ipv de rechte die er nu op zit, dan win je ook wat hoogte. Tevens je barends iets omhoog kantelen. Het is nu allemaal wel heel mooi op 1 rechte lijn met je bovenbuis, maar niet helemaal praktisch.
En je had misschien de stuurbuis niet zo kort af moeten zagen....
Hier een oud plaatje van mijn Santos, dan zie je het verschil met de andere stuurpen.
Je kunt dan beter een 6graden stuurpen kiezen ipv de rechte die er nu op zit, dan win je ook wat hoogte. Tevens je barends iets omhoog kantelen. Het is nu allemaal wel heel mooi op 1 rechte lijn met je bovenbuis, maar niet helemaal praktisch.
En je had misschien de stuurbuis niet zo kort af moeten zagen....
Hier een oud plaatje van mijn Santos, dan zie je het verschil met de andere stuurpen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ah, oke. Die vork ken ik wel ja. Dan heb je nu idd een supernerveuze racebak.
Het frame is eigenlijk gemaakt voor 80mm vork, dat zou dan mijn keuze zijn.
Het frame is eigenlijk gemaakt voor 80mm vork, dat zou dan mijn keuze zijn.
Less is bore
-
- Forum-lid
Ik zou voor de R7 gaan. Het is een "stugge" vork met goede veereigenschappen. Ik bedoel dus dat ze onopvallend goed haar werk doet, maar op het asfalt o.i.d. stijf blijft en niet inveert of dijnt. Met een lock out daarop staat ze dan volledig vast zoals een starre vork. Daar is Manitou dan ook de betere in mijns inziens. Vast is vast, wat bij Fox of Rock Shox niet echt het geval is. Er zal altijd wat beweging in blijven. Ook is de prijs en het gewicht nog eens aangenaam. Ik vind het ook één van de meest ondergewaardeerde vorken, maar dat is mijn mening;-) .
Excuse me while I kiss the sky