Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
oyah
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18
oyah
23 jul 2007 10:23
simen schreef:
Ik blijf wel mijn vraagtekens plaatsen bij de uitlijning van de lagervlakken .
Zolang de bussen met schroefdraad in het frame gemonteerd worden kan die nooit goed zijn.
En daardoor onstaan er ongewenste spanningen in de kogellagers.
Het is aan de framebouwers om dit op te lossen.
Dat wil zeggen,bussen eruit en de lagers rechtstreeks in de bredere en machinaal nagedraaide bracket plaatsen.
De lagers kunnen in beide montagemethoden goed uitgelijnd staan. Ook met bussen in een frame. Of hebben we dit altijd al verkeerd gedaan? En bij wielen?
Lagers rechtstreeks monteren is de nieuwste "vinding", m.i. niet per definitie beter voor wat de uitlijning betreft. Eens?
Fiets... ook eens 11 speed!
-
metalfan
- Forum-lid
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26
metalfan
23 jul 2007 10:45
TS-Biker schreef:Uit diverse montages is wel gebleken dat het moeilijk is om op bijv. de chorus (want daar heb ik die ondervindingen mee) UT trapstellen andere tandbladen te plaatsen, bijv TA Horus, deze komen zeer dicht tegen verscheidene frames (afstand/dikte is wat verschillend) en de boutjes komen door het constant wringen los.
Ik spreek dan voornamelijk over het binnenblad.
- dus best met eigen tandwielen (campa) gebruiken
- en best met de originele boutjes die erbij komen
Over loskomen van de trapstellen à la FSA, daar zijn op het moment nog geen klachten over !
- mss een domme vraag: wat bedoel je met "het constant wringen"; waarom/waar moet er constant gewrongen worden?
- geldt dit ook voor TA Vento?
én om helemaal bij het topic te blijven: 3000 km met Chorus + 3000 km met Centaur en nog steeds tevreden.
-
jeanke
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 jun 2007 21:09
jeanke
23 jul 2007 10:48
Oyah schreef:simen schreef:
Ik blijf wel mijn vraagtekens plaatsen bij de uitlijning van de lagervlakken .
Zolang de bussen met schroefdraad in het frame gemonteerd worden kan die nooit goed zijn.
En daardoor onstaan er ongewenste spanningen in de kogellagers.
Het is aan de framebouwers om dit op te lossen.
Dat wil zeggen,bussen eruit en de lagers rechtstreeks in de bredere en machinaal nagedraaide bracket plaatsen.
De lagers kunnen in beide montagemethoden goed uitgelijnd staan. Ook met bussen in een frame. Of hebben we dit altijd al verkeerd gedaan? En bij wielen?
Lagers rechtstreeks monteren is de nieuwste "vinding", m.i. niet per definitie beter voor wat de uitlijning betreft. Eens?
De draad in de bracket is normaal toch met een CNC bank getrokken en daardoor zeker goed uitgelijnd hoor en de cups voor de lagers zijn ook met perfecte passing en centering gedraaid, waardoor de lagers toch wel perfect zullen lopen hoor.
Wat de lagers rechtstreeks in het kader monteren betreft, zo zou ik geen kader willen hoor. Stel dat door een of andere reden het huis waar de lagers inzitten uitloopt of dergelijke, dan kan je je kader weggooien terwijl je dan anders gewoon nieuwe cups indraait en je kan weer verder.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40664
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
23 jul 2007 11:14
Mijn mening is denk ik inmiddels wel bekend: heb zeer bewust dit voorjaar een 2006 Chorus crankstel gekocht voor mijn Scott. Met die buitenliggende lagers heb ik op de ATB al teveel problemen gehad.
Wat ik dan nog het ultieme trieste vind is dat bijv. FSA nu met stervensdure keramische lagers komt om het probleem op te lossen.
Less is bore
-
jeanke
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 jun 2007 21:09
jeanke
23 jul 2007 11:37
Daniel1975 schreef:Mijn mening is denk ik inmiddels wel bekend: heb zeer bewust dit voorjaar een 2006 Chorus crankstel gekocht voor mijn Scott. Met die buitenliggende lagers heb ik op de ATB al teveel problemen gehad.
Wat ik dan nog het ultieme trieste vind is dat bijv. FSA nu met stervensdure keramische lagers komt om het probleem op te lossen.
Probleem, welk probleem??
Ik heb met men Record 2007 crank al in alle omstandigheden gereden, en ik ondervind niet de minste problemen, hij draait zelfs beter dan men vorige Record bracketas.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40664
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
23 jul 2007 12:22
Wacht maar tot het winter wordt en er pekel op de weg ligt
(meen ik serieus).
Overigens doelde ik meer op de ATB crankstellen hoor. Die krijgen het toch zwaarder te verduren en hebben zonder uitzondering meer problemen met de BB-lagers dan met de oude interne lagers.
Less is bore
-
vinokourov
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00
vinokourov
23 jul 2007 17:30
ik heb veel last van gekraak in de regen
wat is er tegen te doen, is echt heel frustrerend.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
23 jul 2007 19:30
vet je zadelpen eens in.
-
vinokourov
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00
vinokourov
23 jul 2007 21:24
japie carbon schreef:vet je zadelpen eens in.
nenen , het komt vanuit m'n crankstel denk ik, ik voel ook een getik... hoe kan dat dat andere het hebben, en anderen dan weer nie :s
-
lancev7
- Forum-lid
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06
lancev7
23 jul 2007 21:46
het klinkt stom maar check eens of je snelspanners vast genoeg zitten. ik heb het campa record UT crankstel. tijdens mijn trip in frankrijk voelde ik ook tijdens het staan op de pedalen een tik vanuit het bracket, ook kraakte het ontzettend.. Na een full check bleek dat nadat de snelspanners strakker gezet waren de tik en het gekraak helemaal weg waren. Controleer ook eens of de montage ring,
http://www.campagnolo.com/pdf/7225306_U ... _05_07.pdf, (zichtbaar op afbeelding 8) gemonteerd zit.
-
whoeiter
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 22 aug 2005 18:26
whoeiter
23 jul 2007 21:49
Weet je zeker dat hij nog goed vast zit? Ik had ook een tik bleek het boutje niet meer goed vast te zitten. In middels zit hij met loctite vast.
-
simen
- Forum-lid
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54
simen
23 jul 2007 23:46
De lagers kunnen in beide montagemethoden goed uitgelijnd staan. Ook met bussen in een frame. Of hebben we dit altijd al verkeerd gedaan? En bij wielen?
Lagers rechtstreeks monteren is de nieuwste "vinding", m.i. niet per definitie beter voor wat de uitlijning betreft. Eens?[/quote]
Toch wel ,als het een gelast frame betreft en de schroefdraad voordien is aangebracht.
Door het lassen trekt de bracketbus altijd iets krom.
Dit word min of meer opgelost door de draad bij montage handmatig na te tappen.
De lagerbus wordt dan in een te groot gesneden schroefdraad (Deze was voor het lassen immers al op maat gesneden)gemonteerd en vastgedraaid.
Zodoende neemt de bus een willekeurige positie in tijdens het vastdraaien,en is de uitlijning dus nooit precies en gecontroleerd te bereiken.
Hebben we het dan altijd verkeerd gedaan?
Nee,natuurlijk niet ,maar voorheen werden de lagers nadien afgesteld zodat zwaar lopen te voorkomen was en speling steeds gecorrigeerd kon worden.
Of de complete as met lagerbus ,die de boel bij elkaar en recht houdt, gemonteerd.
Campa heeft zijn huiswerk dan ook goed gedaan en geeft eigenlijk een subtiel signaal naar de framebouwers dat ze aan het werk moeten om na het balhoofd en de zadelpen nu de bracket eens deze eeuw in te helpen.
Zij is ook tegen